Lijkt mij dat er dan toch echt iets mis is met het reken-onderwijs op de Pabo, als je aan volwassen mensen niet basale rekenvaardigheden uit kan leggen…
En dat er iets mis is met het niveau van de vooropleiding?
#4
Eelke
Ik sta hier niet van te kijken met al die grafische rekenmachines van tegenwoordig!
Zelf merk ik ook dat mijn rekenkunsten flink afgenomen zijn sinds groep 8.
Het ligt dus niet zozeer aan de huidige PABO studenten, maar aan die van hiervoor. (Tenminste, de methoden die deze leraren moesten toepassen)
Het heeft vooral te maken met hoe ‘men’ tegen het onderwijs aankeek en aankijkt. Zo vindt men het minder belangrijk om iets nauwkeurig te kunnen (daar zijn immers rekenmachines voor), maar meer belangrijk om het probleem ervan te begrijpen. Ofzo.
Het verschil tussen staartdeling en schatrekenen heb ik dus nooit begrepen! In beide gevallen schat je een getal, kijkt wat er overblijft en schat weer door tot alles opgedeeld is! Je schrijft het alleen anders op. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
Hoe dan ook. Dankzij de rekenkunstjes kun je beter dingen inschatten, wat erg handig is in het dagelijkse leven! Natuurlijk is het nauwkeurige werk voor de rekenmachine. MAar helaas raak je door het gebruik van de rekenmachine erg lui, waardoor je de trucjes vergeet. Wat mij betreft kunnen de rekenmachines dus zo lang mogelijk wegblijven uit het onderwijs! (3 lesjes uit het hoofd, 1 met rekenmachine enz)
#7
knut
als ik die sommen zie dan denk ik toch dat de smaakpolitie iets meer stront in de keukens van studenten had moeten aantreffen.
Om t helemaal bont te maken, alsof je bij wiskunde alleen door de uitwerking te kennen het vak leert. Aap leert kunstje. Terwijl nou net t mooie van wiskunde is dat t universeel is. Iedereen krijgt er hetzelfde uit.
Reacties (7)
‘Voorzitter van de HBO-raad Doekle Terpstra is dan ook niet blij met de resultaten, maar denkt er niet aan de toets af te schaffen.’
Damn skippy!
Lijkt mij dat er dan toch echt iets mis is met het reken-onderwijs op de Pabo, als je aan volwassen mensen niet basale rekenvaardigheden uit kan leggen…
En dat er iets mis is met het niveau van de vooropleiding?
Ik sta hier niet van te kijken met al die grafische rekenmachines van tegenwoordig!
Zelf merk ik ook dat mijn rekenkunsten flink afgenomen zijn sinds groep 8.
Het ligt dus niet zozeer aan de huidige PABO studenten, maar aan die van hiervoor. (Tenminste, de methoden die deze leraren moesten toepassen)
Het heeft vooral te maken met hoe ‘men’ tegen het onderwijs aankeek en aankijkt. Zo vindt men het minder belangrijk om iets nauwkeurig te kunnen (daar zijn immers rekenmachines voor), maar meer belangrijk om het probleem ervan te begrijpen. Ofzo.
Zo is de staartdeling geen verplichte lesstof meer…
Het verschil tussen staartdeling en schatrekenen heb ik dus nooit begrepen! In beide gevallen schat je een getal, kijkt wat er overblijft en schat weer door tot alles opgedeeld is! Je schrijft het alleen anders op. Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
Hoe dan ook. Dankzij de rekenkunstjes kun je beter dingen inschatten, wat erg handig is in het dagelijkse leven! Natuurlijk is het nauwkeurige werk voor de rekenmachine. MAar helaas raak je door het gebruik van de rekenmachine erg lui, waardoor je de trucjes vergeet. Wat mij betreft kunnen de rekenmachines dus zo lang mogelijk wegblijven uit het onderwijs! (3 lesjes uit het hoofd, 1 met rekenmachine enz)
als ik die sommen zie dan denk ik toch dat de smaakpolitie iets meer stront in de keukens van studenten had moeten aantreffen.
Om t helemaal bont te maken, alsof je bij wiskunde alleen door de uitwerking te kennen het vak leert. Aap leert kunstje. Terwijl nou net t mooie van wiskunde is dat t universeel is. Iedereen krijgt er hetzelfde uit.