WW: Stephen Anderson’s verleidende feedbackloops

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol
,

De woensdagmiddag is op GeenCommentaar Wondere Woensdagmiddag. Met extra aandacht voor de nieuwste ontwikkelingen in Wetenschap- en Techniekland.

Een sample van de mental notes-kaarten (Foto: Victor de Boer)

Gisteren werd in het Muziekgebouw aan het IJ te Amsterdam de conferentie ‘The Web and Beyond‘ gehouden. Gedurende één dag kwamen web- en interactiedesigners uit heel Nederland bijeen om te luisteren naar vele nationale en internationale sprekers en hun ideeën over de (verre) toekomst van het Web.

Onder de sprekers was design consultant Stephen P. Anderson die in een goed samengesteld praatje uiteenzette hoe bekende psychologische effecten ingezet kunnen worden voor het ontwerpen van effectieve (web)applicaties. Anderson verzamelde zijn als designer opgedane kennis op een set speelkaarten: Mental Notes. Op deze brainstorm-kaarten staan simpele psychologische effecten die gebruikt zouden kunnen worden voor het ontwerpen van succesvolle producten, services of websites. Anderson pikte er in zijn praatje één in het bijzonder uit: die van de feedback-loop.

De koptekst van dit kaartje luidt: “We are engaged by situations in which we see our actions modify subsequent results“: als we direct de resultaten van onze acties zien, zijn we meer betrokken bij de taak. Bij auto-rijd-gedrag zien we twee voorbeelden: Als er naast een ‘max 50′ bord ook een electronisch bord staat dat je huidige snelheid aangeeft, rijden mensen veel vaker tegen die 50 km/u aan. En in auto’s die uitgerust zijn met een ‘eco-meter’ die aangeeft hoeveel benzine je slurpt zie je dat automobilisten er een spelletje van maken om zo zuinig mogelijk te rijden.

Dit effect kan door allerlei applicaties gebruikt worden om saaie taakjes leuker te maken: een stappenteller die je op vrolijke wijze feedback geeft nodigt uit tot meer beweging, emailprogramma’s die je een positief bericht sturen als je snel op een mail reageert zorgen voor plezieriger en efficienter emailgebruik. Door het toevoegen van een spel-element met badges en punten is Foursquare een zeer populaire geografische sociaal netwerk-site/applicatie geworden.

In zijn TED-praatje laat Game Designer Jesse Schell ons een blik in de toekomst zien. In die toekomst zijn producten, van colablikjes tot tandenborstels allemaal verbonden met het web en worden ze onderdeel van onze game-omgeving.

Schell (va. 21min in onderstaande video): “We staan straks op en poetsen onze tanden: *ping* +10 punten, hebben we de hele week netjes gepoetst: *ping* +10. Op tijd op je werk: +15, etcetera.” Wie niet mee wil doen, hoeft niet (net zoals ik alle nare Farmville berichten uit kan zetten bij Facebook).

Door het uitdelen van punten, gebruikmakend van de feedbackloop kunnen nu en in de toekomst simpele taken leuk worden. We kunnen worden verleid tot allerlei positief gedrag. Zo zou bijvoorbeeld de overheid punten kunnen uitdelen voor goed burgerschap: +5 punten als je met het openbaar vervoer naar je werk gaat. +50 als je 9 juni naar de stembus gaat en +150 punten als je op zaterdag bij de kinderboerderij gaat helpen.

Reacties (3)

#1 casper

En daar maar wachten tot we die punten kunnen verhandelen, the rebirth of money

  • Volgende discussie
#2 Joost

Een overheid die punten uitdeelt voor goed gedrag? Brrrrr…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Victor

@2: Wacht maar, over vijf jaar veeg jij ook snel je stoep sneeuwvrij voor die 3 bonuspunten :)

  • Vorige discussie