Het Amerikaanse nieuwsstation ABC heeft presidentskandidaat Rudy Giuliani al politiek dood verklaard, voordat de belangrijke verkiezing in Florida vandaag gehouden is. De oud-burgemeester van New York was de huizenhoge favoriet aan Republikeinse zijde, totdat in november vorig jaar de peilingen in zijn nadeel veranderden. Giuliani koos ervoor om de eerste voorverkiezingen te negeren en de nadruk te leggen op de eerste grote staat Florida. Daar lijkt hij nu het loodje te gaan leggen. In de peilingen staat hij er slecht voor, terwijl de kiezers op het punt staan om naar de stembus te gaan.
De New York Times was er vorige week nog niet zeker van, dus joegen ze nog een houten kruis door zijn hart. Al vroeg de gezaghebbende krant zich af of hij wel een hart had:
The real Mr. Giuliani, whom many New Yorkers came to know and mistrust, is a narrow, obsessively secretive, vindictive man who saw no need to limit police power.
Waar is het fout gegaan? Was het alleen de strategie of was er meer aan de hand?
Criminaliteit en 9/11
Giuliani heeft vanaf het begin van zijn carrière een sterk veiligheidsimago gehad. Voordat hij burgemeester werd van New York was hij onder andere actief als Officier van Justitie. Hij pakte de misdaad aan in de metropool en de criminaliteitscijfers daalden. Er zijn weliswaar twijfels over zijn bijdrage, maar het imago van ‘Sheriff Rudy’ bleef overeind.
Giuliani bouwde hierop voort met zijn rol tijdens de aanvallen op het World Trade Center in New York op 11 september 2001. Na 9/11 werd hij uitgeroepen tot America’s mayor. Time Magazine koos hem in 2001 tot ‘Man van het Jaar’. Het leek een kleine stap van ‘burgemeester van de Verenigde Staten’ naar Amerikaans president. Maar zo voorspelbaar bleek het toch niet te zijn.
9/11 aan diggelen
De positieve herinnering aan 11 september liep in de aanloop naar de verkiezingen een stevige deuk op. Brandweermannen uit New York beklaagden zich over het gebrek aan goed materiaal in de jaren voorafgaand aan de aanslag, die op de dag zelf vele mensenlevens zou hebben gekost. Daarnaast rakelden zij het verhaal op dat Giuliani in november 2001 het aantal reddingswerkers dat op zoek was naar lichamen van brandweerlieden in de puin van het WTC drastisch reduceerde. Ook blijft de beschuldiging dat hij veel geld verdiende over de ruggen van de slachtoffers aan hem kleven.
Het veelvuldig gebruik van de tragedie door Rudy Giuliani zelf begon ook steeds meer op de zenuwen te werken in Amerika. Hij linkte het zelfs in een televisiecommercial voor zijn eigen campagne aan wat Amerika deed in de Tweede Wereldoorlog.
De peilingen leken hem gelijk te geven aan het begin van 2007, maar toen al werden de eerste barstjes zichtbaar. Was het zijn te liberale imago, omdat hij voor abortus en homorechten is? Het lijkt niet waarschijnlijk als doorslaggevende reden voor zijn huidige problemen.
It’s the economy, stupid!
De strijd tegen het terrorisme is naar de achtergrond verdwenen in het publieke debat in Amerika. Juist waar Giuliani zijn kracht aan ontleent, wordt nu zijn achilleshiel. De Amerikaanse economie is als zorg nummer één van de kiezers komen bovendrijven. De oud-burgemeester van New York hamerde constant op 9/11 en nu hangt deze associatie als een molensteen om zijn nek. Hij doet weliswaar zijn best om op het laatste moment zijn eigen verhaal aan te passen aan de oude wijsheid van Bill Clinton: ‘It’s the economy, stupid!’ Maar het zal te laat zijn.
Want is het niet gewoon zo, dat kiezers hem vooral herinneren als Mister 9/11? Als je het onderstaande filmpje ziet, kun je ze geen ongelijk geven.
Reacties (2)
Zo zeg, dat laatste filmpje! Allemachtig. Je krijgt er hoofdpijn van.
Volgens mij heeft Giuliani ook wel behoorlijk lopen gokken met zijn strategie, de eerste staten links laten liggen. Spaart vast wat geld, maar het betekent ook ettelijke weken minder exposure. Daarnaast komt het naar die staten zelf erg ongeinteresseerd over.