Mediametic is een Amsterdamse instelling die tentoonstellingen, presentaties, workshops en andere activiteiten in Amsterdam en internationaal organiseert. Het project ‘El Hema’ dat op 24 augustus begint heeft de woede van de Hema opgewekt.
De organisatoren vragen zich af:
Hoe zou een Arabische Hema er uit zien? Halal rookworst? Arabische Chocoladeletters? Voordelige hoofddoekjes van goede kwaliteit? 3 palestijnensjaals (kaffia) voor de prijs van 2? Tunieken of Djeballas? Schoolschriften met liniering voor arabisch die van rechts naar links lezen? Ali Baba en de 40 winkeldieven? Kamelenmelk? Arabische gedichten op dekbedhoezen? Jibril en Jamilah kinderchampagne? Noordafrikaanse wijnen?
De Hema vindt dat onder andere haar beeldrecht wordt geschonden en eist daarom dat dat de organistatie het project annuleert.
Alle elementen voor een set pittige vragen van Geert Wilders zijn aanwezig: oer-Nederlands bedrijf (al verkwanseld aan AngelSaksische roofkapitalisten) wordt door een gesubsidieerd Amsterdams clubje van kunstenaars besmeurd met een Arabisch sausje.
Reacties (35)
Een erg zielige reactie van de HEMA. Je ziet het wel vaker, bedrijven zonder ook maar een enkel spoortje humor.
De rechter lacht de HEMA uit.
Ja, ik las het bericht met verbijstering. In plaats van dat de Hema zo’n actie nou omarmt en er z’n voordeel mee doet….
Maar ik denk dat de mensen met humor daar net op vakantie zijn en dat een overstresste manager daar op de kast zit.
De HEMA had nog wel zo´n goed gevoel voor humor toen het om Jamin-ijsjes ging. Ach, wellicht denken ze: elke extra publiciteit in de zomerperiode is meegenomen. Dus gaan ze gewoon voor de rel.
Wie wil er nou ook met arabie geassocieerd worden; heeft dat een voorbeeldfunctie dan? (ik mag toch hopen van niet)
Zoals ik altijd al zeg: van die lui heb je alleen in het gunstigste geval geen làst, normaal heb je er alleen maar gezeik mee. Dat is hier dus ook weer het geval.
Opvallend ook dat alleen wilders als referentie wordt genoemd: kennelijk hebben andere politici er (weer) geen zinnige mening over?
Rookgordijntje zei ik toch.
Rook(worst)gordijntje eigenlijk.
Wel halal hoop ik.
Waar rook is, is vuur: de rookworst van Joris Demmink?
Met welke lui heb je normaal alleen gezeik, $link$: kunstenaars, Amsterdammers, geassocieerde Arabieren, Wilders of andere politici?
Wat troebel zegt. Ik ben ook erg benieuwd.
M.i. met 4 van je 5 genoemden ;-)
Als je een mening hebt, kom er dan ook vol voor uit, $link$…
@Annoesjka
Ik gebruikte een (inlinksekringen) beproefde methode om een beetje inteligent over te komen door geen beestjes bij de naam te noemen; sorry for that!.
Als politici zich zouden inlaten wat wel/niet kan in de kunsten, dan verspelen ze in mijn ogen elk recht op stellingname tegen andere inmenging van de overheid. Dus kom maar door Geert Wilders, maar dan niet zeuren als de overheid iets zegt over jouw uitlatingen.
@ $link$ – Ik ben niet links genoeg om dat te snappen. :-)
Tip voor $link$: intelligent spellen zoals gebruikelijk, zo’n raar woord voor een spelfout.
“De Hema heeft in een brief aan Mediamatic geëist dat alle El Hema-producten ’ter vernietiging’ bij het distributiecentrum van de keten worden afgeleverd.”
Ik wil zo’n HalalHema-shirt voordat ‘ie in de shredder gaat.
Het getuigt van weinig originele inspiratie te willen varen op de succesnaam van een ander. Dat ze de Hema hebben gekozen is niet voor niks, dat is vanwege de goede naamsbekendheid en er waren geen alternatieven bij de hand natuurlijk. Ik weet er nog wel een paar, net zo gestolen: El Ahold, El Shell, El Bijenkorf, El Kruidvat, El Zeeman, El Alamein….. van mij krijgt de HEMA het allergrootste gelijk.
@Adriaan: Zonder succesnaam werkt het idee totaal niet. Het gáát juist om iets zo oerhollands als de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam.
Voor degenen met oerhollandsche sentimenten: mag ik u er aan herinneren dat de echte Hema al jaren in buintelandse handes was en nu doorverkocht wordt aan alweer buitenlandse handen?
Waarom zou een nep-Hema dat dan niet mogen?
@ 18: niet origineel zijn is geen overtreding van de wet. De HEMA zou trots moeten zijn dat ze überhaupt uitgekozen is als ´oerhollands´ bedrijf, of zijn ze gewoon bang dat de gemiddelde Geert Wilders-stemmer nu niet meer naar El HEMA wil?
Ik denk dat ik de HEMA sowieso vanaf nu maar ´El HEMA´ ga noemen. ;-)
Wel vreemd, als kunstenaars een A-merk voor hun kunst gebruiken, moet dat kunnen. Als men protesteert dan is men bekrompen. Maar owee als een commercieel bedrijf een stuk kunst voor commerciële doelen gebruikt, is de wereld te klein. Want dat mag niet, auteurs-, copy en andere rechten. Maar vooral de weerstand van kunstenaars tegen commercie doet de kunstenaars het hardst schreeuwen.
Als actie zou ik de Hema voorstellen om te bekijken welke kunst deze groep heeft gemaakt en deze zonder vragen en zonder enige vorm van overleg vervolgens te verhemaniseren en gebruiken voor commerciële uitingen van de Hema. Kijken of die kunstenaars dan nog zo vrijdenkend zijn.
Wat een verschrikkelijk suffe vergelijking, JeCuS!
Het stelen van iemand brood is natuurlijk iets totaal anders dan het maken van een grapje waar een bedrijf totaal geen schade door lijdt.
Nee is geen suf vergelijk. Het is precies hetzelfde. Hema heeft heel wat effort gestoken in het maken van de naam Hema. Kortzichtig om als kunstenaar je het recht toe te eigenen om daar in de naam van kunst mee aan de haal te mogen gaan.
En leidt hema geen schade? Het wordt wel ongewild betrokken in een discussie waar ze misschien geen deel vanuit wil maken. Ook kunstenaars dienen respect voor andermans goederen te hebben. Een kunstenaar is niet boven de wet verheven. Als ze dat hadden willen doen, hadden ze op het minst het fatsoen moeten hebben om toestemming te vragen, en die hadden ze waarschijnlijk gewoon gekregen, maar Hema is vooral boos over de wijze waarop eea gedaan is.
En aan de andere kant als hema met de “kunst” van deze groep aan de haal gaat steelt het dan hun brood? Is toch gewoon een ludieke actie, toch?
Ach jongen, hoge bomen vangen veel wind.
Welkom in de fantasieloze rechttoe-rechtaansamenenleving van JeCuS, waar cabaretiers het niet over bedrijven mogen hebben en alle satirische kunst vooral niet mag lijken op het onderwerp van spot.
@ 22: De kunstenaars verkopen geen HEMA-spullen, dus je vergelijking gaat mank. En verder is de HEMA wel de laatste die over kopiëren van andermans spullen moet gaan piepen. Of ben je de Jamin-ijsjes alweer vergeten? ;-)
Volgens mij was deze actie opgezet om een discussie te gaan voeren.
Nu is de HEMA een commercieel bedrijf. Winst maken is hun belang. De discussie is een maatschappelijk belang. In een discussie komen ook negatieve (buiten beschouwing latend of dit wel/niet terecht is) gevoelens tot uiting. Dat kan je omzet schaden. Dus met alle recht maakt de HEMA daar bezwaar tegen. Hun belangen zijn niet gekend in deze.
Anders zou t zijn als je de hema zou wijzen op het niet ontsluiten van de halal markt waarmee ze en-passant de relaties zouden kunnen verbeteren. Dus een belangen groep voor een ander assortiment dat kan. Maar een discussie voeren over de rug van een commercieel bedrijf….Nee.
Waarschijnlijk bedacht door een radicaal die te graag iets wil bereiken en daarbij voorbij gaat aan t samenspel. Jammer.
@26
Maar gaat wel met de naam en reputatie van de HEMA aan de haal en dat is precies hetzelfde. Verder sluit ik me aan bij knut. Als je discussie wil, dan niet over de rug van een ander.
Elke discussie gaat over de rug van een ander…
Als er ‘over de rug van’ commerciële bedrijven gediscussieerd wordt hebben ze daar vaak weinig bezwaar tegen: beter slechte publiciteit dan geen.
Voor sommigen lijkt een discussie een gebeurtenis waarbij anderen hun mond moeten houden, als een soort concessie mogen die anderen nog wel luisteren naar de wijsheden van de discussie-inperkers.
@29 maar zelden wordt daarbij zijn bestaansrecht aangetast zonder l.o.w. daarin vooraf te kennen.
Eenieder die dit project ziet als originerend van de HEMA is te dom om te poepen.
Daarnaast heeft negatieve publiciteit ook een positieve uitwerking…
Wat een onzin. Zou Toyota blij zijn met slechte reclame, nee. Madonna ja, maar die zit in de business van shockeren. Hema meer in die van babykleertjes en rookworst. Niet echt een markt waarin je klanten trekt met negatieve reclame. En daarnaast Oxxio, KPN-internetbellen of JMC landwind, die hebben echt niets positief van hun negatieve exposure gekregen en elk serieus bedrijf il zich daarvan vrijhouden voor alle zekerheid.
Maar ja als kromlullen nodig is om een blog te vullen, have fun ;)
De HEMA is bij nader inzien toch niet boos over het initiatief.
Ah, geschrokken over de nog negatievere publiciteit?