1. 3

    @2.

    Ben niet zo voorstander van die kick off beweging, maar dat ze zelf hun beveiliging zouden moeten regelen, dat vind ik apart. Want als je bijvoorbeeld Eindhoven hoort met de hooligans van psv…

  2. 9

    @2: Kwamen ze binnen de Omringdijk?

    @4: 33 kerken op 25.688 inwoners: dan is een kerk per 778,4 inwoners. Als je daar zondagsrust wilt, moet je op die dag de kerken dicht gooien.

  3. 13

    @12.

    Nee hoor, Sjors, maar ik denk dat nos, Bismarck en jij wat Trump betreft veel te veel op gevoel oordelen. Trump heeft wel bewezen wat dingen voor elkaar te krijgen, niet dat ze leuk zijn of zo.

  4. 18

    https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/17/in-eindhoven-voert-even-ongebreideld-racisme-de-boventoon-a2755595

    Ontzet door het ongebreidelde racisme dat ze tijdens de Sinterklaasintocht hebben ervaren. „Vuile kutneger”, „ga terug naar je eigen land” en „kruip een boom in”, zijn maar enkele van de verwensingen die ze naar hun hoofd kregen geslingerd.

    Een vrouw met grijs haar glipt tussen de agenten door en scheldt een van de leden van Kick Out Zwarte Piet met vuur in haar ogen uit voor „vieze, vuile zwarte hoer”.

    Waarom maken mensen van het sinterklaasfeest een racistisch feest? Een normaal mens wil daar toch niks mee te maken hebben? Daar stel je je kinderen toch niet aan bloot? Snappen die nationalisten dan niet dat zij het zijn die een oud volksfeest vermoorden?

  5. 19

    @18: Waarom zijn het nationalisten geworden? Het is een uiting van een identiteitscrisis van een (door globalisering) gemarginaliseerde groep. Hun sociale stabiliteit is aangetast (de ware reden maakt niet uit, ze voelen het zo) en zij doen met negers en zwarte piet hetzelfde wat die kosmopolitische winnaars uit http://sargasso.nl/de-groenlinkse-golf/ met hen doen. Niemand wil onderaan bungelen. Een dankbaar publiek voor volksmenners met een eenvoudig te volgen verhaal.
    Shit, nu doe ik het zelf ook.

  6. 21

    @19

    Het interessante is nu juist dat we nationalisme en racisme zien zonder volksmenners. Gemarginaliseerd zijn is ook geen excuus voor racisme.

    Ik persoonlijk kom wel in een geestelijke spagaat te verkeren. Zwarte Piet was en is volgens mij geen racistische karikatuur. Maar half autochtoon Nederland doet zijn/haar uiterste best om mijn ongelijk aan te tonen. (Ca de helft van autochtoon Nederland staat achter de blokkeerfriezen)

    @20

    Je snapt er weer niet veel van hè? Die lui die hun schoen voor de warmtepomp zetten dat zijn kosmopolitische GL stemmers. Zoek eens op wat kosmopolitisch betekent. Die groengekkies hébben niet eens een land, anders zouden ze niet kosmopolitisch zijn! Niks vuile landverraders dus.

  7. 22

    @21:
    (#19) Ik verexcuseer ook niets, ik opper een mogelijke verklaring. Uitzoeken hoe een misstand ontstaat is geen nog goedpraten.

    (#20) Die vieren ook geen sinterklaas maar Black Friday.

  8. 25

    @22

    De verklaring voor de golf van racisme welke ons land overspoelt deze dagen is identiteit. Het Nederlanderschap is de houvast waar de wanhopige racist zich aan vast klampt. Omdat Nederlanderschap steeds onzichtbaarder is geworden door EU en de verschijning van ca 1,5 miljoen ‘anderen’ is het sinterklaasfeest de verbeelding van de „Nederlandse cultuur”. Niks kinderfeest, het is een hebbedingetje geworden voor racisten.

    Maar niet omdat hun sociale stabiliteit is aangetast. Dat is alleen maar zo in hun verbeelding. Iemand in echte armoede heeft wel wat beters te doen dan racisme te praktiseren. Het zijn van een Nederlander is al een mentale vergissing. Nederlander zijn geeft alleen maar een geografisch plekje aan, dat kan nooit een identiteit zijn. Maar omdat identiteit een spiegelbeeld vereist (ik heb een goede identiteit en zij niet) is de zwarte medemens de sjaak. (zeker als zij Sylvana Simons heet. ) Revolte tegen zwarten bevestigd identiteit en bevestigd bij racisten zo ook de vicieuze cirkel waar zij in verkeren.

    Dat is mijn visie op de kwestie. Racisten zijn dan ook mensen die onze medeleven verdienen. (En de cel als het blokkeerfriezen betreft)

  9. 28

    @24
    Ik houd van taal en ik vind dat iedereen dat woord zou moeten kennen, tegelijkertijd weet ik ook dat veel mensen veel woorden niet kennen. Bij dit soort dingen zou ik eerder zeggen: ergert u niet, verwondert u slechts.

    De zin kwam op een toets geschiedenis, waarin een citaat van Caesar stond: “Events of importance are the result of phlogistic causes.” En ze moesten beargumenteren of, en in welke mate, ze het eens met Caesar waren. Nu is phlogistic een halfverzonnen woord, waar dus ‘trivial’ stond. Betekent het iets kleins, iets onbetekenends, of het tegenovergestelde? Of is het een heel ander woord op zich? Het is op een toets geschiedenis niet nodig om de hele Engelse vocabulaire te kennen (daar staat tegenover: argumentatietechnieken vallen ook buiten geschiedenis.)

    Ikzelf heb ook een ervaring met een citaat van Caesar op een toets. Ik moest uitleggen wat Caesar bedoelde met ‘alea iacta est’, waarvan de vertaling, óf op de toets, óf in het leerwerk als volgt was: ‘De teerling is geworpen’. Ik had het opzettelijk of onopzettelijk in mijn hoofd vervangen door ‘leerling’, misschien met de gedachte dat ‘teerling’ een typefout was. (Het Franse ‘élève’ lijkt erop, en betekent wél ‘leerling’). Hoe dan ook, volgens mij was dat de enige keer in mijn leven dat ik het woord überhaupt gelezen heb, laat staan dat ik het ooit uitgesproken heb gehoord. (Voor de onwetende lezers: een teerling is een dobbelsteen.)

    Misschien hebben de kinderen in Nieuw-Zeelands Engels een andere term om te beschrijven wat triviaal is, anders dan triviaal. Dat kan, taal verandert. Mijn oma heb ik nog het woord ‘schreien’ horen gebruiken, zij was de enige. En het onderscheid tussen een schop en een spa(de) ontgaat de meeste mensen ook. Laat staan waar je een vijzel allemaal voor kunt gebruiken.

    Qua achtergrondinfo over de leeringen. Ze zitten in ‘year 13’ en de toetsen zijn ‘level 3′. Dat betekent dat ze tussen de 17 en 18 jaar oud zijn, en de toetsen basale praktische of theoretische kennis op die leeftijd meten (afhankelijk dus van het onderwerp). Op die leeftijd kan dat zo’n beetje alles zijn van mbo- tot vwo-niveau. Al zal ‘level 3 history’ eerder van toepassing zijn op een vwo-leerling.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren