Minder studenten door leenstelsel

Uit Trouw:

Een op de tien huidige studenten zou waarschijnlijk niet meer gaan studeren als de studiefinanciering een lening wordt. […]

Een klein jaar geleden concludeerde ook het Sociaal Cultureel Planbureau (SCP) dat het studiegedrag gaat veranderen als het leenstelsel wordt ingevoerd. Toen bleek dat studenten bij het afschaffen van de basisbeurs zouden afzien van extra’s zoals een tweede master, een buitenlands studiejaar of extra stages.

Wat je in ieder geval zult zien, is dat de ‘kansloze’ studies (Romaanse Talen, Kunstgeschiedenis, etc.) worden geconfronteerd met dramatisch minder studenten. Vanuit economisch oogpunt is dat natuurlijk gunstig. Maar je kunt mij niet wijsmaken dat dit opgeteld niet tot een enorme culturele verarming van de samenleving gaat leiden. (Ook al interesseert de Blauwe Periode van Picasso mij persoonlijk helemaal niets, het zou toch doodzonde zijn als in de praktijk niemand meer de kans krijgt hier zich een tijdje mee bezig te houden).

Niet alles van waarde heeft ook economische waarde.

Open waanlink

  1. 1

    Alsof cultuur een vak is, iets waar je een diploma in kunt behalen. Deze institutionalisering van het begrip cultuur staat haaks op waar de mensen die bestudeerd worden voor stonden.

    De verarming van de cultuur is dat wij cultuur niet meer los kunnen zien van instituten, opleidingen, diploma’s en subsidies. Cultuur is een product geworden.

  2. 2

    @1: thalmann,

    ook voor leken als ik is van belang dat soms vaklieden (m/v) zich met de cultuur bezighouden.
    Dan kan ik later een boek lezen over Jacob van Maerlant, of een cd met oude muziek beluisteren.

  3. 3

    Een bijverschijnsel zal zijn dat meer jonge mensen gaan solliciteren, en dat minder studenten kans maken op een “studenten”-baantje.

    Of dat erg is , weet ik niet.
    Een afgestudeerde is (hopelijk) met diploma productiever dan zonder diploma.

    Maar het maakt de overheidsbijdrage (als lening of beurs) nog belangrijker.

  4. 4

    “Wat je in ieder geval zult zien, is dat de ‘kansloze’ studies (Romaanse Talen, Kunstgeschiedenis, etc.) worden geconfronteerd met dramatisch minder studenten.”

    Het zou mooi zijn als dat het voornaamste effect is maar het beleid is hier nooit op gericht (ook niet stiekem) en de “kansloze” studies hebben al heel lang een negatief rendement zonder dat dit heeft geleid tot minder studenten. Kansrijke studies worden ook net zo hard gepakt (soms zelfs harder, bv de tweejarige masters bij beta-studies) zonder dat daar salarisverhogingen tegenover staan (bij HBO verpleegkundigen kan wegvallen van de basisbeurs en de OV-kaart zomaar 3% van het nettoloon over het hele werkende leven schelen).

    “Maar je kunt mij niet wijsmaken dat dit opgeteld niet tot een enorme culturele verarming van de samenleving gaat leiden.”

    Dat lijkt me sterk: als de studentenaantallen in die studies halveren zijn er nog steeds meer dan genoeg mensen die afstuderen t.o.v. het aantal banen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren