Blackface-boot op Brabantparade

Een carnavaleske boot met stereotiepe paters en zwart geschminkte Brabanders met speren en quasi-Afrikaanse kledij. Kennelijk vond men dat bij de organisatie van de Brabantse Dag-parade in Heeze (even onder Eindhoven) wel een puik idee.

De organisatie zelf is zich van geen kwaad bewust. Het zou allemaal verkeerd zijn begrepen.

Open waanlink

  1. 1

    Dom dom dom. Ook in Brabant zouden ze toch moeten weten dat je van zwarten geen karikatuur mag neer zetten? Beperk je in het neer zetten van een karikatuur tot een boer (boerenkiel) of een Tiroler (compleet met jodelen, beetje oefenen). Een Fransman kan ook nog (alpinopetje niet vergeten) of een Griek (dans de sirtaki).

    Maar van zwarten (en indianen) moet je af blijven! Dat weet iedereen nu toch wel eens?

    Doe maar een Chinees na of zo (gewoon ieder r verwisselen voor een l). Maar aan zwarten moet je niet komen, die zijn daar te gevoelig voor. Dat leert de ZP-discussie ons.

  2. 2

    Is toch gewoon een stukje historie uitbeelden? Zo lang is dat nog niet geleden dat vanuit het katholieke deel van Nederland paters (waaronder letterlijk de “witte paters”) op missie (pas op: stereotype foto!) gingen naar Donker Afrika.

  3. 4

    @1: Doe maar een Chinees na of zo (gewoon ieder r verwisselen voor een l).

    Nederlandse aziaten kunnen zulk racisme ook niet waarderen.. denk dat de makkelijkste oplossing is gewoon iets minder racistisch zijn.

  4. 8

    Inderdaad wat #2 zegt. Om dan met termen als blackface en slavenschip te gaan smijten laat meer zien over de tunnelvisie en de lange tenen van de klagers. Blijkbaar te lastig om iets op face-value te accepteren zoals het bedoeld is, de racisme-kaart moet perse op tafel worden gegooid.

  5. 12

    Is toch gewoon een stukje historie uitbeelden?

    @6 Nou nee, het is leutig doen over koloniale onderwerping, terwijl je ook nog eens een keer de onderworpen bevolking karikaturaliseert en stereotypeert.

  6. 13

    @4

    Men moet vooral door gaan met op iedere slak zout leggen.
    Soms menen mensen dat het humor is om iemand na te doen.
    Mijn kopje thee is het doorgaans niet. Maar ik ben wel van het leven en laten leven.

    Op de keper beschouwd is het racisme. In feite zijn dan ook alle mensen racisten, alleen de gradatie verschilt. En door te polariseren neemt het racisme alleen maar toe, zie ook de ZP discussie. Niet doen dus.

  7. 15

    die carnavalsgasten zijn zo veel creatiever, productiever en leuker dan de pretentieuze zure linkse vingerwapperende SJW-types als Prediker.. enfin, mijn mening

  8. 16

    Wat is de context? Brabantse dag parade zegt me niks. Artikel gelezen en foto bekeken en ik heb nog steeds geen idee wat men met die boot wilde. Of is er geen boodschap?

    In elk geval schaar ik me bij de mensen die zeggen geen probleem te zien in het uitbeelden van Afrikanen zoals dat daar gebeurde. Hoe moet je dat anders doen dan? Echte negers nemen? Ja, die zullen daar echt voor in de rij staan. En terecht, want daarmee kom ik terug op die vraag hierboven en dat is dan wel het enige probleem wat ik zie. Dat ‘in die tijd’ het een kwestie was dat Afrika door wilden werd bevolkt en dat wij ze wel even van beschaving zullen voorzien. Als ik zwart zou zijn zou ik niet op een lolboot stappen die dit historische dingetje moet uitbeelden, omdat je zo blackface-achtige verkleedpartijen kunt vermijden. Nope.

  9. 17

    @16: Het is een parade waarbij onderwerpen uit het verleden van Brabant worden uitgebeeld. Een soort historische optocht, waarbij fantasie gebruikt mag worden. De winnaar dit jaar was een wagen (abusievelijk boot genoemd door sommige mensen hierboven) die een heksenjacht uitbeeldde, met op bezemsteel vliegende mannen in womanface, achtervolgd door een draak (als je graag over stereotypes en draconisch uitgebeelde foute verledens gaat klagen, lijkt dit me eigenlijk een geschikter onderwerp dan de missionarissenwagen).

  10. 19

    In Brabant (Eigenlijk overal buiten Amsterdam en een handjevol linkse bolwerken) heeft het politiek correcte virus nu eenmaal niet toegeslagen. Mannen kunnen vrouwen spelen, blanken gekleurde mensen, alle combinaties zijn mogelijk zonder dat er iemand gelijk gefrustreerd raakt. Dat is eeuwen zo geweest in Nederland en hopelijk blijft die tolerante inslag nog eeuwen bestaan ook, ondanks nieuwe Nederlanders die dat mogelijk niet van huis uit gewend zijn.

  11. 21

    @17: ah, da’s duidelijk dan. Dan hoor ik alleen nog graag van prediker wat het alternatief is.

    Oh. Zijn dat niet gewoon vrouwen op die ene wagen? Brabantse vrouwen dan…

  12. 22

    @21: Dat zou ook nog kunnen, dan noem ik het witchface (en blondface), ter meerdere eer en glorie van de verontwaardiging die ik nog verwacht over deze enorme stereotype en karikaturale weergave van de heksenjachten van 1595 (waar gewoon echt doden bij zijn gevallen).

  13. 23

    @22: Ik zie een Bismarckface-boot (geen wagen natuurlijk) er aan komen. Letterlijk. Ik zie dat wel zitten als een soort oplossing voor het zwarte Piet probleem. Dan husselen we gewoon wat dingen door elkaar en laten we de Sint aankomen op een nazi-slagschip waarop dan in Pruissische kleden- en snorrendracht uitgedoste vrouwen de rol van de Pieten overnemen. Gewoon iets van alles. Mooi man.

  14. 24

    @23: In goed Limburgs “varen” we inderdaad over wegen, maar ik denk dat een boot toch wat stroef gaat bij parades door de Brabantse straten. Wellicht dat #0 zich zoiets als een canal parade voorstelde, zonder erbij te bedenken dat het niet overal Amsterdam is met kanalen langs de straten?

  15. 25

    @20: Het ziet er uit als een boot. Het moet waarschijnlijk een boot voorstellen. Maar goed, dat gaat voorbij aan het punt dat ik wou maken.

  16. 26

    @19: Lees eens de Daily Telegraph (een rechtse Broadsheet) over de Efteling, wat zij te zeggen hebben over racistische karikaturen in Brabant:

    “The reliance on tradition and the charm of the old-fashioned is what makes this park an ideal family destination – but it is not without its pitfalls. Two rides, in particular – Monsieur Cannibale (a spinning teacups-style affair) and Carnaval Festival (an indoor around-the-world-via-tableaux event) – feature racist caricatures of blacks and East Asians which are a sad reminder of Second World War-era cartoons and have no place in an otherwise fantastic park. I hope that Efteling heeds the complaints of many Dutch patrons and updates these rides; I pointed them out to my son and we had a mini-history lesson as we made our way towards more appealing spaces.”

    https://www.telegraph.co.uk/travel/family-holidays/efteling-netherlands-review-best-theme-park-for-young-kids-and-toddlers/

    En voorts verkleden witten mensen zich in karikaturen van zwarte mensen, het is nooit andersom. Bij verkleedpartijen ga je altijd naar beneden in de hierarchie (witten die zich als zwarten voordoen, mannen als vrouwen, mensen die zich als dierachtige wezens verkleden).
    Dat historisch in Nederland “alle combinaties mogelijk zijn” is onzin.

  17. 27

    De winnaar dit jaar was een wagen (..) die een heksenjacht uitbeeldde, met op bezemsteel vliegende mannen in womanface, achtervolgd door een draak…

    @17 Even los daarvan dat het geen verklede mannen zijn op die bezemstelen en je whataboutery-argument dus slechts zeer beperkt opgaat: wijs mij anders even aan welke zichzelf als ‘heksen’ definiërende groepen vandaag de dag nog maatschappelijk achtergesteld of economisch uitgebuit worden op grond van hun religieuze identiteit.

    Koloniale stereotyperingen over speerwerpende Afrikanen in doeken en jaguarvellen werken daarentegen tot op de dag van vandaag door in de perceptie en bejegening van ‘zwarte’ mensen door ‘blanke’ mensen met alle negatieve gevolgen vandien.

    Dat gaat niet enkel op de denigrerende blik waarmee zwarte Nederlanders bejegend worden en de agressie waarop zij kunnen rekenen wanneer zij voor zichzelf op komen; maar het geldt ook mondiaal: in de wijze waarop Westerse overheden en bedrijven allerlei landen in Afrika eerst economisch kaalplukken en waarop politici vervolgens badinerend doen over Afrikanen die naar Europa afreizen om hier hun economische situatie te verbeteren.

    Voorstellingen zoals zo’n koloniale paradeboot – ja, technisch gezien is het een wagen, maar het ziet er uit als een boot, toch? – houden die perceptie in stand, en dragen daarmee bij aan de voortzetting van ongelijke verstandhouding.

    Maar het is maar een lolletje, mensen. Waar doen we moeilijk over? Jaja…

  18. 28

    @12 Nee. Het is carnavalesk doen over het missie-tijdperk. De Afrikanen zijn net zo gespeeld als de priesters. En de missie-regio’s vielen niet samen met de koloniën.

  19. 30

    @29: een tegenvoorbeeld idd, maar alleen op 1 aspect : het raciale, “Maar ook nog vrouw” (dus niks ook nog) . En iedereen weet dat het Jandino is.

  20. 31

    @25: “Het ziet er uit als een boot. Het moet waarschijnlijk een boot voorstellen.”
    Heb je wel goed gekeken? Het is een kerk.

    @26: “Bij verkleedpartijen ga je altijd naar beneden in de hierarchie”
    Dat blijkt al binnen het topic niet te kloppen; leken verkleden zich immers als paters (die destijds veel hoger in de hiërarchie stonden). Ook in het algemeen zie je bv. bij carnaval maar al te vaak dat (oneerbiedwaardig gezegd) klootjesvolk zich als edelen, officieren en andere hoogwaardigheidsbekleders verkleedt.

    @27: Nee het is gewoon een wagen, die uitbeeldt hoe het er een eeuw geleden aan toe ging in de missie. De uitbeelding (afgezien van de karikaturale weergave van de preekstoelen) is behoorlijk waarheidsgetrouw, met inboorlingen die er verdacht gelijk uitzien aan de 2e foto in de link die ik eerder gaf, zeker in vergelijking met de heksenjacht waar ik al aan refereerde (en die deel uitmaakte van de achterstelling van vrouwen in de maatschappij, die nog steeds voortduurt).

  21. 32

    @28 Dat de missieregio’s niet precies samenvielen met de koloniën neem ik dan maar even van je aan, want je feitelijk onderbouwing ontbreekt.

    Dat neemt echter niet weg dat kolonisatie en christelijk beschavingsoffensief (kerstening) hand in hand gingen:

    By giving clear form and order to the scramble for Africa, the Berlin Conference indirectly paved the way for stability and order in the missionary enterprise.

    While the scramble for “conversion-territory” by the missionaries lasted throughout their stay in Africa, the controlling and moderating presence of the colonial powers prevented this recurring religious scramble from becoming unduly disruptive and even explosive.

    It is also interesting to note that the formal end of the colonial enterprise marked the beginning of the end of the foreign missionary presence in most of Africa. (…)

    In broad terms, the period between 1884/5 and 1970, when most of Africa had gained their political independence, was one of intense missionary evangelization and witnessed an enormous flow of foreign missionaries into Africa. (Chukwidi Njoki, ‘The Missionary Factor in African Christianity, 1884-1914’, in: Kalu, ‘African Christianity’, 2005, 220)

    En:

    The colonial and Christian missionary enterprises in Africa occurred side by side, and mutually impacted on one another’s programs, orientation, and indeed survival in what was after all foreign territory for both groups. (idem, 246)

    Tot zover het argument dat dit slechts zeer zijdelings iets met kolonialisme te maken zou hebben. Dat kan dus bij deze de prullenmand in.

  22. 33

    et is carnavalesk doen over het missie-tijdperk. De Afrikanen zijn net zo gespeeld als de priesters.

    @28 Je zou jezelf eens af moeten vragen van de subtekst is van de voorstelling van speerdragende zwarte Afrikanen in lendedoeken die ‘oeleboele’ ululeren terwijl ze witte paters verwelkomen.

    Daar zit in een notendop een heel repertoire aan voorstellingen in van de primitieve negers die nog in de vroege ijzertijd leven en de blanke man nodig hadden/hebben om op het Europese beschavingsniveau gebracht te worden. Waarbij het blanke Europa dus de norm is waaraan de wereld afgemeten wordt: al wat daar niet aan voldoet wordt primitief en barbaars geacht (en dus gedenigreerd).

    Nou komt iemand van Nigeriaanse komaf in Tilburg studeren of in Eindhoven werken. Wat denk je zelf: welke repertoire aan voorstellingen wordt in de hoofden van zijn blanke medestudenten, docenten, collega’s, superieuren, klanten, zakenrelaties opengetrokken als zo iemand de kamer inloopt en zich voorstelt met een voor hen vreemdsoortige naam?

    En jij denkt dat de instandhouding van dit soort voorstellingen slechts ‘carnavalesk doen over het missietijdperk’ is? Ja, oppervlakkig bekeken is het dat wellicht. Het zal ook vast niet de expliciete bedoeling zijn van de bedenkers van die boot om zwarte Afrikanen, laat staan zwarte mensen in het algemeen, neer te zetten als primitieve, achterlijke barbaren.

    Maar ondertussen wordt er onder de oppervlakte wel een wereld aan voorstellingen gecommuniceerd over Afrika en over zwarte Afrikanen. En die voorstellingen zijn door en door koloniaal van aard. Ze passen in een boek als Kuifje in Afrika of Sjors en Sjimmie uit de jaren vijftig en zestig. Maar in het post-koloniale tijdperk zijn steeds meer mensen zich bewust dat dit echt niet meer kan.

  23. 35

    Heb je wel goed gekeken? Het is een kerk.

    @31 Ja, serieus, dáár gaat het om. Maar het schip van dit missiehuis lijkt toch verdacht veel op een missieboot, en de makers hebben het zelf het motto ‘op golven van geloof’ meegegeven.

    Maar blijf vooral doorzaniken over randkwesties. Dat leidt zo lekker af van het hete hangijzer in deze.

  24. 37

    @35: Sorry, maar je verontwaardiging in deze kan niet genoeg geridiculiseerd worden. Ik meen me trouwens te herinneren dat er gisteren ook nog een andere tekst bovenaan stond (iets met een slavenschip?). Punt is dat we die dingen gewoon wagens noemen (zoals de organisatie ook doet op zijn site). Daarnaast, wat is dan volgens jou het “hete hangijzer” in deze uitbeelding van de historie van de witte paters (van minstens een eeuw geleden), die meer accuraat is dan die van de winnende wagen?

  25. 38

    Punt is dat we die dingen gewoon wagens noemen…

    @37 Weer diezelfde afleidingsmanoeuvre. Boot, wagen. Echt het springende punt in deze kwestie. Je bent lekker bezig.

    Daarnaast, wat is dan volgens jou het “hete hangijzer” in deze uitbeelding van de historie van de witte paters…

    Red herring nummer zoveel.

    Het is namelijk niet de voorstelling van die witte paters op zichzelf die aanstoot geeft, maar de combinatie met paternalistische en racistische stereotiepen van zwarte Afrikanen.

    Doorbraak.eu noemt het niet voor niets een ‘blackface-boot’:

    Tientallen witte vrijwilligers hadden zich helemaal zwart geverfd en verkleed als Afrikanen, om tijdens de optocht met speren te zwaaien en “oeleboele” te roepen.

    Dus wat o wat zou het euvel hier nou toch zijn?

    Ik ga me zo langzamerhand afvragen of je het werkelijk niet snapt, of dat je het juist donders goed snapt en moedwillig steeds de aandacht tracht af te leiden van waar de discussie nou eigenlijk om gaat.

  26. 39

    “puik idee.”

    Onder andere Sunny Bergman liet via beeld zien hoe ‘men’ (all caps)_INTERNATIONAAL_ aankijkt tegen ‘blackface’.

    Even terug in de tijd.

    Sylvana (Simons)! <3

    De reactie van de -door de rechter veroordeelde- persoon, die Sylvana afbeelde als zijnde 'een aap' (incl. lynching en verdere 'fascistoide retoriek') gaf na uitspraak rechter, op video & via NL media, aan dat zij ook op een aap lijkt.

    Sommige mensen eisen een Human Zoo (google that, cunts).

    @Prediker, dank!

  27. 40

    @28:
    “En de missie-regio’s vielen niet samen met de koloniën.”

    Waar heb je het over. Kolonisatie en missiewerk overlapten elkaar niet alleen, voor de Portugezen en Spanjaarden die eind vijftiende eeuw de wereld introkken bestond het onderscheid tussen missiewerk en landjepik niet eens. Landjepik was gewoon een voortzetting van de reconquista buiten eigen land. Vandaar dat die bootjes van ze zo’n rood kruis op de zeilen hadden. De kolonisatie van overzeese gebieden werd gerechtvaardigd met de Inter Caetera Divinae en een hele reeks andere papieren uit Rome, zoals de Dum Diversas waarmee de slavernij kon worden rechtgeluld. De vorsten van Portugal en Spanje golden als de plaatsvervangers van de paus, als representanten van Rome in den vreemde. Voor een missionaris als Franciscus Xaverius was er helemaal geen verschil tussen de belangen van Rome en Lissabon. Niet in theorie en ook niet in de praktijk.

  28. 41

    @38: “Het is namelijk niet de voorstelling van die witte paters op zichzelf die aanstoot geeft, maar de combinatie met paternalistische en racistische stereotiepen van zwarte Afrikanen.”
    Ik stel dat het geen stereotypen zijn, maar een vrij realistische weergave van de Afrikanen waar de missiepaters mee in aanraking kwamen (zie vooral ook de laatste twee foto’s van #36 en de tweede foto uit de link van #2).

    “Ik ga me zo langzamerhand afvragen of je het werkelijk niet snapt”
    Ik ben ervan overtuigd dat jíj het niet snapt.

  29. 42

    @41 Dit is zoiets als argumenteren dat carnavalskostuums met grote sombrero’s en valse snorren niet stereotiep zijn, omdat Pancho Villa een sombrero en snor droeg.

    Men neemt een traditionele kledingstijl van een inheemse bevolking die men honderd tot honderdvijftig jaar geleden heeft onderworpen en uitgebuit en verbastert dat tot carnavalskostuum. Nee joh, dat is helemaal niet stereotiep of karikaturaal.

    Dat is gewoon… historisch accuraat! Yep, that’s the ticket!

  30. 43

    @42
    Deze mensen leefden 100 tot 150 jaar geleden niet. Zij hebben dan ook niemand uitgebuit. De voorouders van Brabanders hebben niet, maar zijn uitgebuit.
    Wellicht beoordeel jij ze geheel racistisch op huidskleur.

  31. 44

    Er mag ook niets meer van de linkse kerk. Gewoon doen. Dat domme geouwehoer over mensen die zich gekwetst voelen. Ik werd ook wel eens uitgescholden in eigen land voor Nederlander door donkere mensen. Hoort er allemaal bij.

  32. 45

    @43 Doe eens niet zo onnozel. Groepen mensen identificeren zich met hun collectieve voorouders die in datzelfde gebied leefden.

    Vandaar dat Vlaamse jongeren op pukkelpop, als er een duw- en trekpartijtje ontstaat met enkele zwarte meisjes, over wie waar mag staan, en die meisjes voorrang claimen omdat de artiest ook zwart is, beginnen te zingen: ‘Lalala, de Congo is van ons.’

    Vandaar dat onze premier (Balkenende) kon zeggen: ‘Ik begrijp niet waarom u hier zo negatief en vervelend over doet. Laten we blij zijn met elkaar! Laten we zeggen: Nederland kan het weer! Die VoC-mentaliteit! Over grenzen heen kijken! Dynamiek!’

    Dat zou nergens op slaan als men zich niet zou identificeren met het verleden. Dat is nou juist wat zo’n praalwagen haar betekenis geeft. Dat is tevens waarom Hollywood graag oorlogsfilms maakt vanuit het perspectief van Amerikaanse soldaten, en de Britten weer films maakten over de heroïsche veldslagen van Britse soldaten tegen de zoeloes.

    Maar doe vooral alsof dat zo niet werkt wanneer het even niet uitkomt.

  33. 46

    Zouden hier de Hottentotten danwel de Boschjesmans worden uitgebeeld? DAT is de weetenschappelijken en antropoloogischen questie. De Boschjesmans zyn uitermate klein en door den honger meest al sterk uitgedroogd. Ik nam de lengtemaat van een hunner, naar gissing een man van veertig à vyftig jaren, en bevond dat hy vier voet en drie duim groot was, de vrouwen zyn nog klynder en gantsch niet schoon. Het gelaat dezer wilden heeft veel overeenkomst met dat der Hottentotten, egter een veel snediger en vernuftiger uitzicht, het welk misschien is toeteschryven, aan de waakzaamheid welke zy voortduurend in de staat van gevaar in welke zy leeven, moeten gebruiken.

  34. 47

    @46 Dat doet me denken aan die ‘menselijke dierentuinen‘ die men door Noord-Europa organiseerde gedurende de koloniale periode.

    Daarin werden zwarte Afrikanen ten toon gesteld alsof het apen waren, in een omheining met een nabootsing van wat door moest gaan als hun natuurlijke habitat.

    Nog in 1958 was er zo’n menselijke dierentuin in Brussel tijdens de wereldtentoonstelling: het Congolees paviljoen.

  35. 49

    Deze wilden zyn ten eene male zwervende, hebbende zelf geene hutten maar bewoonende de holen en spelonken die boven op de gebergtens door de natuur in de klipkrantsen zyn gevormd. Als het een famille Boschjesmans gelukt een stuk wild met boog en pyl ter neder te vellen, legeren zy zich op de plaats zelve by het wild, en houden zich daar op zoo veele dagen als deze spys strekken kan, zynde het hun even smakelyk dan nog, als het geschoten dier reeds half bedorven is. De witte mieren en voor al der zelver eyeren is een geliefkoosd voedsel dezer menschen; springhanen verschaffen hun ook een goede maaltyd.

    uit: W.B.E. Paravicini di Capelli, Reize in de binnen-landen van Zuid-Africa, 1803-1804.

  36. 50

    @45
    Bevestig je nu wat ik zeg? Brabanders identificeren zich inderdaad met hun Brabantse voorouders.

    @48
    Laatst een kermisfolder uit de 19e eeuw gelezen:
    Daar ging men nog uit van mensensoorten i.p.v. mensenrassen. De bosmannen werden lager ingeschaald dan de Hottentotten. Die woonden tenminste nog in hutten en deden aan landbouw en veeteelt. De bosmannen woonden in spelonken, of kuilen met bladeren erover en deden zeer inefficiënt aan jacht (veel afslachten weinig gebruiken).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren