Twitter: narcisme of nut?

Communicatietrend logoCommunicatie is een breed en belangrijk vakgebied. Vanuit de massamedia, interpersoonlijke communicatie en reclame kunnen we veel verschijnselen en trends in de maatschappij verklaren. Daarom belicht ik elke laatste vrijdag van de maand op GC een nieuwe communicatietrend, waarmee ik hoop bij te dragen aan jouw oordeelsvorming

Sommige communicatie- en mediagerelateerde hypes roepen veel verzet op. Ze zijn te vernieuwend, voldoen aan behoeftes die we misschien liever niet onderkennen of we hebben er simpelweg een natuurlijke weerstand tegen. Dit botst met de evangelisten van de nieuwe hype, die de dienst de wereld inbrengen alsof ze nooit zonder konden. Twitter is zo?n voorbeeld. Mensen blijven er sceptisch op reageren. Henk Blanken schreef onlangs op De Nieuwe Reporter over welke fenomenen in mediajaar 2008 verdwijnen. Twitter is volgens hem één daarvan: ,,Twitter is heel hip onder heel weinig mensen. Het is een hype met korte lifecycle. Vooral populair onder mensen die in de media zeggen hoe populair ’t is.?

In het eerste deel van deze communicatieserie nemen we met fervent Twittergebruiker Polle de Maagt de service onder de loep.

Polle is blogger op Café del Marketing en expert op het gebied van Web 2.0. Binnen de interactieve marketingscene waarin hij actief is, wordt veel getwitterd. Polle: ,,Of het nu gaat om nieuwe ontwikkelingen, een vraag die je hebt of een bepaalde persoon die je zoekt, het antwoord ligt in het Twitternetwerk. Samen weet je meer dan alleen. Bovendien is de drempel om elkaar te benaderen zeer laag. Doordat je daarnaast meerdere berichten per dag ontvangt van je Twittercontacten, heb je een vrij goede notie van waar iemand mee bezig is en hoe diegene zich voelt. Zo bouw je vrijwel ongemerkt best een nauwe band met elkaar op.?

Live verslaan
Maar is Twitter ook relevant voor mensen die niet werkzaam zijn in marketing en nieuwe media? Polle: ,,Twitter is momenteel nog redelijk beperkt in het aantal gebruikers en af en toe wat lastig in gebruik. Dat neemt echter niet weg dat de techniek van het elkaar snel, goedkoop en makkelijk berichten sturen zeer handig voor andere doelen te gebruiken is. We hebben al een test gedaan om sportevenementen live te verslaan via Twitter en daarnaast is het mogelijk om de meest recente treininformatie gratis te ontvangen. Op veel evenementen (zoals Lowlands red.) wordt Twitter al gebruikt voor een discussiekanaal.?

A-sociale nerds

Wat vind je van het verwijt dat Twitter voor narcistische nerds is? ,,In het begin van internet werden alle internetters ook betiteld als enorme a-sociale nerds. Net zoals fanatieke Hyvers. Ik denk dat elke nieuwe sociale technologische component die reactie oproept,? aldus Polle.

Grote publiek
Gaat Twitter dan ooit de overstap maken naar het grote publiek?
Polle: ,,Twitteren wellicht niet, maar het fenomeen dat we makkelijk en snel berichten met elkaar uitwisselen – microbloggen – zeer zeker. De technologie moet echter nog wat toegankelijker worden gemaakt. Hyves doet dat al met de Spotsfunctie en de Wie-wat-waar-optie. Google gaat dat ongetwijfeld doen met Jaiku, de grootste concurrent van Twitter, die enige weken geleden door Google werd overgenomen?.

Hyves
De Spotsfunctie die Polle noemt, is een nieuwe service van Hyves. Gebruikers kunnen aangeven wat hun favoriete locaties zijn. Uiteindelijk zou dit er toe moeten leiden dat wanneer je staat te feesten in Paradiso, in staat bent te checken wie uit je netwerk nog meer aanwezig is. Waarschijnlijk gaan Hyvers die service gebruiken, en creëren zo hun eigen Twittervariant. Waarom zouden de bijna vijf miljoen leden van Hyves en masse gebruik maken van Twitter, als ze al lid zijn van een service die steeds meer die richting in gaat?

En dat het grote publiek meegaat in de trend van microbloggen, lijkt onvermijdelijk. Zoals Hyves en andere sociale netwerksites inspeelden op onze sociale behoeftes, speelt de gedachte achter Twitter in op onze behoefte belevenissen en vooral onze mening te delen. Het succes van bloggen is daar een voorbode van.

  1. 1

    Ik schaam me diep, ik ben al jaren IT’er, maar eigenlijk amper een idee was Twitter nu moet zijn :D Maar ja, als ik de term Web 2.0 lees krijg ik altijd spontaan uitslag; het is een marketingterm.. geen techniek. *brrrr*

    Als ik het goed begrijp is het niet meer dan een soort van forum on steriods?