Sexy Bitch en Boeddha mixen slecht


Goedemiddag deze vrijdagmiddag… hier uw gemarginaliseerde margeblogger Drs Boobelino de Soto! Dus u dacht dat alleen in de islamitische wereld opgefokte standjes om het censureren van culturele uitingen riepen? Toegegeven mijn Seks & Religie postje van begin deze maand heeft u wellicht op het verkeerde been gezet. Mea culpa wederom. Maar die boeddhisten kunnen er ook wat van, nou zeg! Niks peace, love en wierrook. Gewelddadige protesten en een heuse Facebook-boycot ontstonden er in Sri Lanka tegen de komst van de Amerikaanse rapper Akon. Wat was het geval? In de populaire videoclip Sexy Bitch van de bouncende heren Akon en Guetta komt een split second een boeddha standbeeld voor [zie foto] en dat was tegen het zere been van een groep fundamentalistische boeddhisten op Sri Lanka. De heilige Boeddha mag volgens deze lieden namelijk niet samen in beeld met halfblote vrouwen die een goede tijd hebben op lekkere muziek? De Sri Lankaanse overheid zwichtte afgelopen woensdag onder de maatschappelijke druk en verstrekte geen visa aan Akon die juist zo graag had willen optreden in Colombo. In solidariteit met Guetta en Akon draaien wij deze vrijdagmiddagborrel Sexy Bitch en de flitsboeddha tot het onze oren uitkomt…

  1. 1

    Een perfecte Boeddhist streeft er naar om niet in het verleden, niet in de toekomst, maar in het heden te leven.

    Kortom, nep Boeddhisten

  2. 2

    Tja, inderdaad niet echt verenigbaar met het in Nederland heersende beeld van Boeddhisten. Zelf weet ik niet zoveel van deze religie levenswijze, des te meer weet ik van muziek.

    David Guetta is een gerespecteerd DJ en ook een begenadigd producer. Met tracks zoals Grrr en Montenegro bewees hij dat wel. Zijn album ‘One Love’ was echter niks meer dan popmuziek met een housebeat eronder, terwijl zijn eerdere tracks als vernieuwend aangemerkt konden worden. Veel electrohouseliefhebbers waren dan ook teleurgesteld dat Guetta de makkelijke weg om geld te verdienen had gekozen. Ik sluit me daar volkomen bij aan.

  3. 3

    Het is niet zo gek dat die reactie uit Sri Lanka komt. Het Theravada-boeddhisme is daar gebruikt om een nationale identiteit te kweken nadat ze onafhankelijk werden. Doordat religie en nationalistische gevoelens hier gemengd worden, krijg je een explosieve mengeling, waarvan we de resultaten hier zien.

    Als je kijkt naar wat er in de Theravada-canon staat over muziek en halfblote vrouwen, dan zul je zien dat het beroep van acteur/danser als oneervol beschouwd wordt. De 7e van de 10 precepten (voor monnikken en niet-monastische volgelingen die een ‘extra zuivere’ dag houden) is het onthouden van muziek, dans en voorstellingen.

    In sutta’s (verzen) wordt echter opgeroepen om als iets niet in overeenstemming met de Dhamma (de leer) is, dat uit te wijzen. Daarbij hoort echter een staat van niet-haat in acht genomen te worden.

    @1: Dit is niet waar. Een boeddhist streeft ernaar al het lijden in zichzelf uit te roeien.
    @2: Waarom is het boeddhisme geen religie?

  4. 4

    “In solidariteit met Guetta en Akon draaien wij deze vrijdagmiddagborrel Sexy Bitch en de flitsboeddha tot het onze oren uitkomt…”

    Ik neem aan dat het liedje niet vaker dan twee keer gedraaid is? De clip is wel aardig, als je er zelf even een aanhoorbaarder muziekje bij aanzet.

  5. 6

    In Nederland vertellen de boeddhisten inderdaad dat het een levenswijze. Voor zover ik kan zien komt dat met name doordat men gedesillusioneerd de kerk uit is gekomen en daardoor alle religie verdacht vindt. Het boeddhisme in het Westen is grosso modo dan ook een vorm waarbij ongelooflijk veel onderdelen zijn weggehakt die gezien werden als ‘culturele toevoegingen aan het ware boeddhisme’.

    In zijn kern blijft de Dhamma-Vinaya (zoals de Boeddha zijn leer noemde) toch echt religieus.

  6. 7

    Oké, bedankt voor de aanvullende informatie. Een beetje vergelijkbaar met hoe Wilders de islam zou willen marginaliseren (denk aan een Donald Duck-formaat koran)? Op zich wel goed dan, zolang het uit vrije wil wordt gedaan.

  7. 8

    Hmm. Ik weet niet of het nu een hele geschikte vergelijking is. Wilders zegt dat hij de geweldadige passages uit de Islam weghaalt en zo een ‘betere en vriendelijkere’ islam laat ontstaan. Dat is hier niet echt het geval, het gaat met name om het principe van “merit” (in boeddhistische landen bedelen monnikken om hun voedsel, geven aan een monnik genereert goed karma), de superkachten van de Boeddha (alziend oog, de Boeddha die alles hoort), men probeert zich direct aan de Boeddha te spiegelen, in plaats van aan kleine en grote figuren rondom de Boeddha (zoals Avalokitesvara – een soort Maria-figuur, of zelfs nog simpeler: het meisje dat de Boeddha een kommetje melk gaf), verder legt men in Azië veel meer nadruk op dingen als vrijgevigheid en daarna komt pas de meditatie – hier lijkt het vaak andersom te gaan.

    Begrijp me overigens niet verkeerd: dit zijn allemaal generalisaties van verschillende stromingen. Iedereen beleeft de religie op zijn eigen manier.

  8. 10

    Met de komst van de vrije sex zoals gepropageerd door hippies en andere linksen
    is de sexuele exploitatie van kinderen en vrouwen tot extreme hoogten gestegen.
    Hiermee vergeleken zijn de wandadem van de katholieke kerk bijna heilig te noemen.
    Deze sexuele exploitatie vindt haar ontwrichtende werking ook in de huidige popmuzak.
    Censuur is dus op zijn plaats.
    Zoals de blauwhelmen het vechtend schorremorrie enig moreel besef proberen bij te brengen zo dient de meest kosjere religie/ filosofie in het kader van maatschappelijk belang enige moraliteit in de amusements wereld
    terug te brengen door middel van censuur.

    Zo is het en niet anders.

  9. 16

    De tekst van dat nummer is ook niet verkeerd.
    Verder heeft dat hippie-boeddhisme in nederland weinig te maken met het boeddhisme in de landen waar het vandaan komt.