Nieuwsbrief Globalisering September

Veel aandacht voor milieu deze keer, met een evaluatie van liefst vier vuistdikke milieurapporten in een handzaam documentje, een allesomvattende klimaat-website, en een speelse verzameling filmpjes die aanzetten tot een duurzaam leven. Ook nog, onder meer, een gedegen antwoord op de eenvoudige vraag: waarom zijn zij arm en wij rijk?

• Globaliseringslezing: Andrew Keen
Journaliste Linda Polman presenteert op 9 oktober tijdens de Globaliseringslezing haar nieuwe boek De Crisiskaravaan — Achter de schermen van de noodhulpindustrie (zie www.globaliseringslezing.nl). De vorige lezing, waarin de Brit Andrew Keen de kachel aanmaakte met een aantal vooroordelen over nut en belang van het internet, staat nu online.

• Doe het groene ding!
Wat moet je doen om groen te worden? Op deze dynamische website een verzameling hilarische filmpjes die je aansporen het ‘groene ding’ te doen. Over de avonturen die je meemaakt als je gaat lopen (in ‘gusty and ford’) en waarom het verstandig is in restaurants kraanwater te vragen in plaats van die te dure, zinloze en totaal ‘uncoole’ flesjes mineraalwater. www.dothegreenthing.com

• Klimaatverandering: alles wat je wil weten … en meer
Alles wat je altijd had willen weten over klimaatverandering maar nergens kon vinden… Deze website is een digitale bibliotheek voor de lange winteravonden, waar voor- en tegenstanders van Al Gore naar hartelust kunnen grasduinen. climatedebatedaily.com

Waarom zijn sommige landen arm en andere rijk?
Waarom blijft Afrika een probleem en zijn India en China wel een stuk rijker geworden in amper tien jaar tijd? Wie zich bezig houdt met armoedebestrijding denkt dat het vaak gaat om kansen en inspanningen. Maar het blijken vooral culturele factoren die bepalen of mensen rijk worden of arm blijven. Hier een gedegen analyse op basis van het nieuwe boek A Farewell to Alms door Gregory Clark. Policy Magazine, winter 2008 – Wolfgang Kasper

• Lessen uit mondiale milieuverkenningen
Milieu en Natuur Planbureau –
Vier dikke rapporten over milieu en ontwikkeling, voor u samengevat.

Er zijn de laatste maanden maar liefst vier diepgravende analyses gemaakt over deze problematiek: de IPCC Climate Change 2007, de UNEP Global Environment Outlook 4, de OECD Environmental Outlook en de IAASTD Agriculture Assessment. Wat laten ze zien? Dat snelle actie van landen wereldwijd nodig is om vastgestelde doelen te kunnen halen. En dat concurrentie om land een nieuw thema is voor beleid. De verkenningen concluderen ook –en dat is misschien geruststellend — dat veel oplossingen al bekend zijn en dat de nodige maatregelen betaalbaar zijn. In dit rapport worden de belangrijkste lessen getrokken uit deze vier mondiale verkenningen.

• Briefgeheimen op het web
PostSecret weblog – Anoniem
Toevallig liep ik tegen een webproject aan dat al jaren draait en waar ik nog niet eerder van hoorde, u misschien wel.
Er bestaat volgens mij ook geen Nederlandstalige versie van — en waarom eigenlijk niet? PostSecret is een initiatief dat het midden houdt tussen kunst en samenleven: mensen kunnen anoniem hun geheimen kwijt op briefkaarten die, soms recht voor zijn raap, soms kunstzinnig, een blik gunnen op de diepste geheimen van duizenden anonieme Amerikanen. Er is een blogspot waar de kaarten worden getoond, en een filmpje op youtube. Welke uitgever begint zoiets in Nederland?

• Vote for me!
De Volkskrant – Max Kisman
Designer Max Kisman maakt een punky popsong met schritterende graphics en scherpe teksten over de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Commentaar overbodig.

• Wie ontwerpt de wereldburgervlag?
onzeWereld, okt. 08 – redactie
Het Canadese ontwerperscollectief en mediabedrijf Adbusters heeft een prijsvraag uitgeschreven voor een nieuwe “wereldvlag”.
Er moet een vlag komen die politieke en nationale begrenzingen overschrijdt. Dat vind Adbusters, een in Canada gevestigd netwerk van kunstenaars, schrijvers, docenten, studenten en ondernemers die verandering willen aanbrengen in machtsstructuren en hoe mensen in de 21ste eeuw leven. Dat doen ze via het gelijknamige tijdschrift en door onorthodoxe campagnes en advertenties. De vlag moet trots en saamhorigheid symboliseren, of hij nou op een rugzak zit, of aan de gevel hangt. Ontwerpen kunnen tot 1 december worden ingestuurd. Inzendingen worden beoordeeld door een jury van prominente creatieven. Zie www.adbusters.org/oneflag

• Coca-Cola gaat in de hulp
onzeWereld, okt. 08 – redactie
Als Coca-Cola op iedere straathoek ter wereld te koop is, moet dat ook lukken met medicijnen, bedacht een Britse ontwikkelingswerker en dreef via het online netwerk Facebook zijn zin door.
Hij zag het jaren geleden al in Zambia: op iedere straathoek kon je Coca-Cola krijgen, maar medicijnen: ho maar. Terwijl jonge kinderen doodziek werden door uitdroging als gevolg van diarree. Ontwikkelingswerker Simon Berry wilde via dat uitgebreide verkoopnetwerk van Coca-Cola een middel tegen uitdroging (ORS) verspreiden. Het bedrijf zelf was eerst minder enthousiast. Maar Berry maakte een Facebook-profiel aan, waar sinds half mei ca. 4000 mensen lid van werden, en daarna kon hij wél terecht op het hoofdkantoor van Coca-Cola in Brussel om zijn idee uit te leggen. De campagne Cola Life ondersteunt nu zijn initiatief. ORS wordt in grootverpakkingen cola gestopt, die over de hele wereld worden verspreid. Ngo’s helpen ook mee, want zelfs Coca-Cola komt niet overal.
Tegengeluiden zijn er ook al, bijvoorbeeld van WaterAid, dat de verspreiding van ORS een kortetermijnoplossing vindt.
www.inhabitat.com

Deze nieuwsbrief is opgesteld door de redactie van Globalisering.com en verschijnt maandelijks op Sargasso. Lees meer nieuwsbrieven uit het archief of meldt u aan voor de nieuwsbrief op: globalisering.com

  1. 2

    De globaliseringskaravaan is een must-read die meer aandacht moest hebben.

    En vergis ik me, of is de toon van globalisering.com dit keer serieus-positief ?