Nieuwsbrief Globalisering december

Het is weer de tijd van de lijstjes. Jammer dat er helaas maar 1 maand december in een jaar zit, want persoonlijk kunnen wij geen genoeg krijgen van de top-tienen die ons dezer weken van alle kanten bereiken. Hier richten we ons vooral op de lijstjes die ons iets zeggen over mondiale fascinaties van gewone mensen.
We wensen u een goed 2009.

• De laatste terugblik
De beste terugblik laat je iets zien wat zich van dag tot dag niet zo duidelijk manifesteert maar waar je, terugkijkend, pas echt van onder de indruk raakt. De invloed van ’s mensen gedrag op de toestand van de aarde is in 2008 een groter thema geworden in de media dan het al was, en dat zal in 2009 zeker doorgaan. De Amerikaanse kunstenaar Chris Jordan dook halverwege dit jaar al op in deze nieuwsbrief. Toen konden we hem aan het woord zien tijdens een conferentie. Nu laten we zijn werk voor zich spreken. Elke foto laat een bepaalde hoeveelheid zien van iets dat we in een bepaald tijdsbestek consumeren. Vijftien miljoen velletjes papier: de totale papierhoeveelheid die de Amerikanen gebruiken — per vijf minuten. Ruim 28.000 vaten olie…. per twee minuten. Statistieken en cijfers maken het moeilijk om je een beeld te vormen van de hoeveelheden die we consumeren. De foto’s van Jordan geven in een oogopslag die verontrustende werkelijkheid prijs.
Website Chris Jordan – Chris Jordan

• Arme landen kunnen profiteren van de crisis
Elk nadeel heb zijn voordeel, vindt ook de Amerikaanse politiek econoom Dani Rodrik. Hij is mondiaal bekend in het debat over ontwikkeling en globalisering, en ziet veel kansen voor de ‘developing world’ in deze tijd van kredietcrisis. Nu het westen, financieel gesproken, op de knieen ligt, moeten de ontwikkelingslanden meepraten over de oplossingen. Dat kan alleen als ze ook de spelregels mogen veranderen.
Business Daily Africa – Dani Rodrik

• De leukste virals van 2008
De redactie van NRC verzamelde de leukste virals van 2008, dat zijn Youtube-achtige filmpjes die de internetters elkaar in 2008 het vaakste doorstuurden. De leukste volgens NRC is er eentje van www.nobelematch.nl, waar de stichting NoBel achter schuilgaat. NoBel, opgericht door Jasmijn Andringa, wil creatief reclametalent koppelen aan goede doelen-organisaties om zodoende meer aandacht te krijgen voor het werk van de organisaties, die zelf natuurlijk geen geld hebben voor een pakkende reclamecampagne. In de winnende ‘viral’ duikt een namaak-Bob Ross op die een schilderijtje maakt over een wel heel speciaal thema. Doel: kom van je luie reet!
NRC redactie

• Vergeten Verhaal van 2008: de top-10
Elk jaar stelt de Dick Scherpenzeel Stichting een top-10 samen van de buitenlandse nieuwsverhalen die we helaas hebben moeten missen in de reguliere media, maar die niettemin het vertellen meer dan waard zijn. Dit jaar is een grote website opgetuigd met vergeten nieuws, vergeten foto’s en vergeten filmpjes, tientallen suggesties van websitebezoekers en meningen van juryleden en anderen. De uitslag is bekend. Dit jaar op 1: De innige contacten tussen China en Suriname. Op de website is ook een pdf te downloaden met de top-10.
Het vergeten verhaal van 2008 – Dick Scherpenzeel Stichting

• De top-tien van bijna alles
Als we een top-10 zouden maken van de beste top-tienen van 2008, dan zou het Amerikaanse weekblad Time gemakkelijk op nummer 1 komen, en dus beginnen we daarmee. De redactie heeft tientallen lijstjes gemaakt in alle denkbare categorieen, van ‘politieke miskleunen’ tot ‘beste cartoons’, ‘grootste sportmomenten’, van ‘misdaadverhalen’ en ‘medische doorbraken’ tot ‘nieuwsfoto’s’ en ‘leukste video’s’. Voor de volledige lijst verwijzen we u naar http://www.time.com/time/specials/2008/top10/ . Hier eentje dan: de top-10 van nieuwsverhalen, met op 1: “When We Realized the Sky Was Falling”, en dat gaat over, uiteraard, de kredietcrisis.
Time Magazine – Time, redactie

• Zestig jaar mensenrechten — de video
De rechten van de mens bestaan zestig jaar. Reden voor veel feestgedruis in kringen van Amnesty en aanverwante organisaties. En voor de trendwatchers van Coolhunting om een geweldige animatie te maken rondom deze jarige rechten.
Coolhunting

• Zelfsturende filantropie
Het internet genereert niet alleen menselijke betrokkenheid en groepsgedrag, het bouwt tegelijkertijd een zelfsturend en zelf-organiserend mechanisme voor groepen mensen die samen iets willen ondernemen.
Poptech Conferentie – Clay Shirky

Deze nieuwsbrief is opgesteld door de redactie van Globalisering.com en verschijnt maandelijks op Sargasso. Lees meer nieuwsbrieven uit het archief of meldt u aan voor de nieuwsbrief op: globalisering.com

Reacties zijn uitgeschakeld