Kunst op Zondag | Assemblage

Onze exercitie in materialen werd onderbroken door bommenwerpers en Boekenweek. We pakken de draad weer op en komen met het beloofde vervolg op de gemengde technieken, annex ‘mixed media’..

De vorige keer lag de nadruk op collages. Knip- en plakwerk, om al doende het platte vlak enige diepgang te geven. De drie dimensionale variant heet assemblage.

De essentiële vraag bij gemengde technieken is natuurlijk: waarom is het voor een specifiek kunstwerk van belang verschillende materialen en technieken te gebruiken? Als dat belang er niet is, is zo’n kunstwerk dan niet meer dan een aardig fröbelwerkje?

Ach, daar gaan we weer, zullen sommigen kreunen. Waarom toch altijd enig belang gezocht, terwijl de wereld aan belang ten onder gaat?

Welnu, dat belang kan ook puur de esthetiek van een kunstwerk zijn. Of louter de expressie. Het hoeft geen belang te zijn in de zin van ‘aan iets anders dan aan kunst gerelateerde betekenis’.

De theorie zegt dat in assemblages vaak gebruik wordt gemaakt van ‘gevonden voorwerpen’. De ‘objets trouvé’, bekend geworden door de pisbak van Marcel Duchamp. Maar door de jaren heen is het principe meer losgelaten en worden onderdelen speciaal voor een bepaald werk door de kunstenaar gemaakt.

Het principe van hoe naar ‘mixed media’ te kijken blijft wel overeind: het geheel is meer dan de som der delen

Sarah LucasPauline Bunny, 1997. Hout, vinyl, kapok, draad, sokken, klemmen.
cc Flickr Emiliano photostream Pauline Bunny (1997) by Sarah Lucas

Susan TaylorGood Housekeeping Toaster, 2005. Glas, was, plastic, draad, linnen.
cc Flickr Fidgit the Time Bandit photostream Good Housekeeping Toaster; Glasgow (2005)

Rob VoermanOutpost, 2007 (op de voorgrond), Tarnung, 2008 (daar achter). Hout, glas, plexiglas.
cc Flickr Alexander Mooi photostream Rob Voerman in Amstelveen

Bojan Sarcevic – Untitled (Vitrine Film #5), 2008. Hout (eiken), glas. mixed media.
cc Flickr Ilona Gaynor photostream Bojan Sarcevic

..
cc Flickr Ilona Gaynor photostream Bojan Sarcevic 2

Alessandro GalloMetro, 2011. Keramiek, acryl, mixed media.
cc Flickr fo.ol photostream Metro, Alessandro Gallo

Cody Spiegel  – Drift (Coracle Vesel I), 2011. Staal, hout, plastic treksluiters, katoen.
cc Flickr Ali Eminov photostream, Drift, Mixed media sculpture by Cody Spiegel

Kohei NawaPixcell Deer, 2011. Glas, opgezet hertje (taxidermie).
cc Flickr Kellan photostream Mixed media; taxidermal deer with artificial crystal glass

Pae White – Supertaster, 2013. Tweezijdige spiegelglas, papier, kabels.
cc Flickr See-ming Lee photostream Mixed Media Installation by Pae White Supertaster, 2013

Chiharu Shiota – Boy’s Kimono, 2013. Metaal, wollen draad, kimono.
cc Flickr See-ming Lee photostream Mixed Media Installation by 塩田千春 Chiharu Shiota (b. 1972 Japan) State of Being Boy’s Kimono

Werk van Chiharu Shiota zal van eind juni tot half oktober te zien zijn in het Noord Brabants Museum.

  1. 1

    Tarnung …

    Tarnung dient dazu, das Erscheinungsbild eines Individuums oder einer Sache so zu verändern, dass sie nicht mehr oder nur noch mit Mühe zu erkennen sind. Dies geschieht zum Beispiel mit Hilfe von Tarnkleidung mit Tarnmustern sowie Bewegungslosigkeit oder dem Gelände angepassten Bewegungslinien, um diese gegen Sicht auch durch natürliche Schattenbildung auszunutzen. Im Militär wird im weiteren Sinne von Tarnen und Täuschen gesprochen (wiki)

    Duits is an sich al een mooie taal en misschien helpt het zelfs om de dingen op de ‘juiste plek’ te zetten. Trump bijvoorbeeld.

  2. 2

    Waarom toch altijd enig belang gezocht, terwijl de wereld aan belang ten onder gaat? hehehehe.
    Assemblages prikkelen mij meer dan schilderijen, meestal. Het mag abstract zijn, maar ook figuratief, voor mij dan. Dat Drift van Cody Spiegel is erg intrigerend. Dat broodroosterding vind ik dan weer niks.

  3. 4

    @3: Die grote (gedeeltelijk) bespannen metalen bladeren van Cody Spiegel vind ik dan weer te uh, netjes, te ambachtelijk. Misschien zelfs wat te decoratief. Wacht een paar jaar en je koopt ze bij Tuinwereld Osdorp. Dat ‘Drift’ ding heeft iets weerbarstigs, iets ruigs, iets gevaarlijks zelfs. Maar ja, ”t is wat de kijker er zelf inlegt natuurlijk.

  4. 5

    @4:
    Smaken verschillen nu eenmaal.
    In eerste instantie voordat ik de tekst las zag ik in de Drift een een ananas met wat veel stekels.
    Misschien denk ik als geboren cynicus onbewust wel, dat stekeligheden meer bij verbale of schriftelijke uitingen horen :-)

  5. 6

    Ho wacht, ik had die foto’s van Allesandro Gallo nog niet goed bekeken, maar dat zijn allemaal dieren in de metro. Geweldig.