KRAS | Neutraliteit

Wanneer u toevallig een weldenkende blanke ongelovige bent, is het logisch dat u meent dat een blanke, niet zichtbaar gelovige agent neutraliteit uitstraalt. Hij ziet er immers uit als u en u bent de meerderheid in dit land, dus veel neutraler kan het niet. Een agent die zichtbaar moslima is, wijkt daarvan af en is dus niet neutraal. Begrijpelijk dat u dat denkt.

Maar iedere straatmarokkaan hier in Rotterdam West weet: de politie is helemaal niet neutraal. Die heeft de pik op hem. Dat los je niet op door een moslima in een afwijkend uniform te hijsen. Evenmin als je een kaaskop aanpraat dat een wout met een tulband gewoon een wout is. Het probleem zit niet om de oren maar ertussen.

  1. 1

    Het probleem zit niet om de oren maar ertussen.

    Precies. En daarom moet het probleem daar blijven ook. Een smeris draag een uniform uniform (daarom heten ze ook zo) en dat is dat.

  2. 2

    Ook nogal vreemd dat je dus volgens bepaalde mensen, weer mensen hebt die persé een hoofddoek moeten dragen van hun sprookjesgod, bij de politie willen. Ga lekker moskees schoonmaken. Wat me verbaasd is dat Allah een politiepet op je hoofd kennelijk onvoldoende vindt (ook een soort hoofdbedekking) maar dat je vooral moet laten zien dat je een moslim bent door je hoofddoekje. Erg zielig allemaal. Wat een bijgeloof.

  3. 3

    Er zijn al verschillende pakjes voor mannen en vrouwen, voor op de motor en voor in de stad. Als er voldoende behoefte aan is, lijken me uniformhoofddoekjes ook geen enkel probleem.

    Politie-agenten dragen een uniform zodat iedereen direct kan zien met een agent te maken te hebben en omdat het praktische werkkleding is voor het werk dan. Met een hoofddoek is een politie-uniform niet minder functioneel. Voor mij is dat niet anders dan de mogelijkheid om een korte broek te dragen of zichtbare tattoos en sieraden te dragen (wat mogelijk ook niet mag, geen idee).

    Ik ga er vanuit dat politie-agenten worden beoordeeld op hun arbeidsprestaties en mij behandelen zoals ze ieder ander behandelen. Waar dat niet gebeurt, moet er iets aan het functioneren van die agent worden gedaan. Hoe hij/zij er daarbij uitziet is irrelevant.

    En bovenstaande geldt voor mij als witte man. Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor Marokkaanse jongeren in een achterstandswijk erg fjn zal zijn om niet alleen Hollandse Kaaskoppen te zien surveilleren, maar ook mensen die zichtbaar eenzelfde achtergrond hebben als hen. Niet omdat je rekent op een voorkeursbehandeling, maar omdat het je meer vertrouwen geeft op een gelijke behandeling.

  4. 4

    Wanneer u toevallig een weldenkende blanke ongelovige bent, is het logisch dat u meent dat een blanke, niet zichtbaar gelovige agent neutraliteit uitstraalt

    Geldt dat ook voor Kamerleden/politieke partijen?

    Iedere ongelovige weet toch dat Buma, Segers en van der Staaij niet neutraal zijn.
    ;-)

  5. 5

    @3: wat dat betreft vind ik ’t wel bizar dat de overheid geen hogeropgeleiden aanneemt voor politiewerk. Als je over alle klasses heen neutraal wilt zijn (dus niet alleen over ethniciteit, gender en sexuele voorkeur), waarom dan niet over opleiding, of, godbetere het, politieke voorkeur?

  6. 6

    Iedere politie agent in Rotterdam West, waaronder trouwens verdomd weinig kaaskoppen, weet precies welke Marokkaan met een BMW die 5x het jaarsalaris van de politieagent kost, foute boel is. Dat zit inderdaad tussen de oren, dat is beroeps instinct, dat leer je als agent snel genoeg in Rotterdam West.

  7. 9

    Het probleem zit niet tussen de oren maar de balk voor de ogen, de splinter in het hoofd, de stinkende heelmeesters die de wonden maar niet dichtgehecht krijgen.
    Van mij mag een agent een hoofddoekje dragen mits hij wijkagent wordt in een joodse wijk en een joodse agent met keppeltje in een marrokaanse wijk de buurtcoach wordt.
    Kunnen ze de hele dag bonnen uitschrijven voor anti semitisme en racisme, kassa.
    Op het moment dat een agent een religieus item draagt is het een undercover agent.
    Je kent ze wel die vreemde vrijwilliger die graag in het bestuur wil van je n.g.o met die rare kettingen en soepjurk.
    Aan de andere kant een agent met een Satudarah jack heeft toch een streepje voor en dwingt wat meer respect af dan de gemiddelde diener.

    Henk Jan onze agent zie ik wekelijks in de kerk, objectief, neutraal, hypocriet? Jep.
    Etnisch profileren doet hij ook op afkomst,een surinamer mag gerust doorrijden in zijn S klasse totdat hij een Feijenoordvlag op de hoedenplank ziet, dan mag hij aan de kant en uitstappen.

  8. 10

    @3: Ik kan me heel goed voorstellen dat het voor holebi’s in een overwegend Turkse of Marokkaanse wijk erg vervelend zal zijn om agenten of ordehandhavers te zien surveilleren die zichtbaar moslim (of zwaar christelijk) zijn.

  9. 11

    En alle agenten die de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster aanhangen moeten hun recht opeisen om met vergiet op te mogen werken. Gelijke monniken, gelijke vergieten!

  10. 12

    Wat we ook niet weten is hoeveel agenten een luier dragen. Maar er zou zomaar een correlatie kunnen bestaan tussen luiers en infantilisme.

  11. 13

    Een belangrijk verschil tussen een straatmarokkaan en een straatagent is dat de een z’n honkbalpetje achterstevoren draagt en de ander voorstevoren. Ben ik helemaal voor, diversiteit.