COLUMN - Ik moest zaterdag mijn fiets meenemen in de trein en moest daarom een extra kaartje kopen. De reiziger voor me was een toerist en de verkoopmachine stond nog ingesteld op het Engels toen ik mijn fietskaartje kocht. “Single use”, zei de machine.

Toevallig ben ik een Nederlander en begrijp ik wat het woord “Dagkaart” op mijn kaartje betekent. “Single use” is daarvan een misleidende weergave. Het suggereert immers dat je, als je terugreist, opnieuw een kaartje moet kopen. (Navraag bij enkele Engelse vrienden leerde dat ze het zo interpreteerden.) “One day only” of zoiets zou duidelijker zijn.

Het is dat de op deze manier behaalde winsten aan de lage kant moeten zijn, maar anders zou ik denken aan straatroverij. Na eerdere ervaringen met het doortrapte taalgebruik van de NS ben ik er althans moeilijk van te overtuigen dat dit alleen maar een dommigheidje is.

Reacties (11)

#1 okto

Ik ging vandaag ook met de trein. Het viel me op dat de NS hier niet meer omroept “De trein van zo-en-zo-laat heeft x minuten vertraging”. Het omroepbericht luidde “De trein naar Y vertrekt over Z minuten”. Het hele woord vertraging werd (volgens mij doelbewust) vermeden.

  • Volgende discussie
#2 Henk van S tot S

@1:
Als je de eerste trein niet hoeft te hebben, zijn de de meeste treinen te vroeg en loop je minder kans de laatste te missen ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Amateur Commenter

Ik reis regelmatig met de trein en @1 moet niet zo zeuren. Truth is, de service is echt hard vooruit gegaan in de afgelopen 10 jaar en de vertragingen die ik nu heb lopen eigenlijk nooit meer dramatisch uit. Vooral de herfst en wintermaanden zijn sterk verbeterd met die nieuwe diensten. Er zijn heel wat dagen geweest in het verleden dat ik ergens vast kwam te staan en gewoon niet weg kon.

Ook nog zo iets. Als de NS werkelijk zich rijk wilde rekenen aan toeristen, dan hadden ze wel betere creditcard ondersteuning. Daarnaast zijn fietskaarten alleen maar asociaal en eerder sturend op verlies. Immers door dagjesmensen zoals de schrijver moeten 3 a 4 zitplaatsen opgegeven worden waar anders prima mensen hadden kunnen zitten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 okto

@1: ik zeur niet. Ik constateer alleen, in navolging van wat @0 suggereert, dat de ns kennelijk mensen in dienst heeft die de gekozen bewoording op een goudschaaltje wegen. Het is toch opvallend dat, na elk jaar (al dan niet terechte) heibel over vertragingen, het woord “vertraging” in omroepberichten vermeden wordt.

Dat de vertragingen meer of minder worden door de jaren heen doet verder niets af aan deze constatering. Ik weet ook wel dat we, internationaal gezien, een van de beste treinsystemen ter wereld hebben.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 ReinoutS

Heb je de Dunglish-teksten op de schermen in de (al niet meer zo) nieuwe Sprinters wel eens gezien? Het is een typisch geval van geen kwaadaardigheid maar gewoon incompetentie.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Fokko

Dat de NS in Nederlandse teksten goed nadenkt over de omroepmededelingen en dus inderdaad bewust het woord vertraging vermijdt merk je inderdaad (anderzijds komt het regelmatig voor dat conducteurs over de intercom wel zeggen dat we 4 minuten vertraging hebben). Ook verbergt de NS de vertragingen in de internetdienstregeling juist minder dan vroeger door daar consequent +3 of zo te zetten bij een vertraagde trein; dus tja.

Echter heb ik ook weinig vertrouwen in het Engels van de meeste Nederlandse bedrijven, dus ik vermoed dat dit geval gewoon een kwestie van incompetentie is. In het bijzonder lijkt mij de hoeveelheid toeristen die op een dag meerdere reistochten maken in de trein met een fiets zo klein dat het niets oplevert om te lang over deze bewoording na te denken.

Overigens zou je de NS een goede dienst kunnen doen en ze wijzen op deze verwarrende bewoording.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Maggi

@5 ik denk dat je de schaamteloze zucht naar geldklopperij van de NS onderschat.

Zo staan de kaartenautomaten op Schiphol standaard afgesteld op 1e klasse. Zou dat ook toevallige incompetentie zijn, dat net daar waar de meeste automaatgebruikers niet weten hoe het spoorsysteem hier werkt je standaard een te duur kaartje aangeboden wordt?

Daarnaast kost betalen met je creditcard extra geld, terwijl er geen optie tot cash betalen meer op de automaten zit.

Nee hoor, de NS gedraagt zich op Schiphol als een ordinaire ’tourist trap’, ik schaam me er dood voor!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Michelin Ster

@3: U werkt bij de NS?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 gronk

@3: de NS zou wat meer ruchtbaarheid moeten geven aan de OV-fiets. Dat zou een heel stuk schelen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Mario

Ga maar lopen, stelletje luiwammesen. Met de vele vertragingen van het OV maakt het qua tijd toch niets uit.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Vilseledd

“Het is dat de op deze manier behaalde winsten aan de lage kant moeten zijn, maar anders zou ik denken aan straatroverij.”

Ja, en een onhandige weergave van ‘strikt persoonlijk’ kan het ook niet zijn, want een dagkaart wordt niet op naam uitgeschreven en is overdraagbaar, behalve wanneer die op je OV-chipkaart staat natuurlijk.

  • Vorige discussie