Blogstemmen: Noorse polemiek

Heftige polemieken op twitter en op de blogs over de betekenis van de aanslagen in Noorwegen. Daarom als service even de belangrijkste blogstemmen van vandaag en gisteren op een rij, met onderaan de wat meer doordachte blogs uit het buitenland (tips zijn welkom).

Eentje wil ik u niet onthouden, die kwam als linktip binnen (bedankt Cor). Het is een oud stukje van De Dagelijkse Standaard. Onverwacht actueel op een manier die de redactie niet leuk zal vinden.

Het stuk van Bas Heijne staat eindelijk in zijn geheel online.

Volgens Aart Brouwer van de Groene is het oordeel over de link Breivink en rechts nu aan de kiezer.

Edge of Europe vraagt zich af wat Ellian nog bij de Universiteit Leiden doet. Hij laat eerder de schuldvraag even rusten en benoemt een probleem dat aan het licht is gekomen, of liever gezegd, dat te weinig aandacht heeft gekregen: de continue haatcampagne tegen alles wat moslim of links is sinds de moord op Fortuyn.

Rob Wijnberg ziet wel wat in een stropdassentax.

Carel Brendel schrijft over het gevoel van urgentie dat types als Breivik blijkbaar hebben.

Hassnae Bouazza verbaast zich op Frontaal Naakt erover dat Nederlandse politici ineens politiek correct zijn geworden. Het is echter wel selectieve correctheid.

Op hetzelfde blog spreekt Peter Breedveld zijn angst uit dat er nog meer geweld volgt. En Breedveld is over het algemeen niet bepaald een bangepoeperd.

Johnny Quid schrijft op GeenStijl dat Geert Wilders maar even de hete aardappel door moet slikken. Of hij kan ook iets anders bedoelen, dat weet je nooit bij die nogal onbegrijpelijke stukken van Quid.

Marck Burema (Pritt) speelt de onafhankelijke arbiter: Breivik en VanDoornA zijn gek, maar linkschmensen mogen nu niet demoniseren en moeten gewoon hun bek houden.

Joop.nl heeft bloed geroken. Jan Dirk Snel roept in een redelijk genuanceerd artikel Wilders op om klaarheid te bieden over zijn standpunt. Frans Verhagen ziet de ratten uit de riolen van de rechtse fora gekropen. En Joop is blij dat Bart Jan Spruyt, of all people Wilders ter verantwoording roept.

De Dagelijkse Standaard houdt zich verder redelijk afzijdig van de schuldvraag-discussie, maar Bert Brouwer haalt uit naar de linkse media (zoals Trouw) die de aanslag voor zijn eigen doeleinden misbruikt. Sven stelt dat er toch echt een verschil is met islamitsch terrorisme en Breivik’s actie, geweld zit bij de eerste ingebakken en niet bij Nieuw Rechts.

Verontwaardiging alom over de column van Ellian. Zal ik hier geen woorden meer aan vuil maken.

Sylvain Ephimenco ziet in Breivik een ‘engel des verderfs’ en roept op om niet in de blame game te vervallen (bedankt Nirvana).

Ook heldere stemmen zijn te horen.

Juan Cole plaatst het extremisme in een historische (Amerikaanse) context en richt zich vooral op de woordenstrijd, die net zo hard kan zijn als de gewapende.

N+1 constateert een gevaarlijke stilte aan de linkerzijde van het politieke spectrum. Hoe konden Breivik’s ideeën salonfähig worden?

Walter Russell Mead sombert in the American Interest over la condition humaine. Oslo toont aan dat er weinig progressie te vinden is in de geschiedenis. Een bittere pil dus voor een ieder die zich progressief noemt.

Andrew Sullivan ziet in Breivik de posterboy van Christianism: een zeloot die alle politieke knoppen wil kunnen indrukken om ieders leven te beïnvloeden (bedankt Nirvana).

Een wat oudere post van Dan Gardner die het terroristische gevaar in Europa in perspectief plaatst. Eurabië, wat een onzin (bedankt vanden).

  1. 3

    @1: Zeker gezien het feit dat de 9/12 Project zelf ook een jeugdkamp heeft gehouden (voor kinderen van 9 tot 12). Jongeren van 14 tot 20 kunnen zelf al redelijk een mening vormen, de groep van 9-12 wordt al een stuk moeilijker… bron

  2. 7

    30 keer genoemd door Breivik. Dat zal GW nog vaak om de oren krijgen. Nu hij door de rechtbank is vrijgesproken wordt zijn vrijheid van meningsuiting een loodzware last. Want hij mag op de oude voet verder gaan.

    Als de aanleiding niet zo triest was zou ik lachen om het dilemma waarin hij terecht is gekomen. Hij heeft de keuze tussen doorgaan of zich matigen. Dat laatste is eigenlijk geen optie gelet op de fanatieke steun van de mede islamobashers. En dus zal hij voort moeten op zijn weg. Op die eenzame weg die zich steeds langer trekt en waar het wemelt van de lunatics. Het valt uiteindelijk niet mee om politicus in een stabiele democratie te zijn met een dergelijke extreme boodschap.

    Gaat rechts nu weer als vanouds uit elkaar spatten?

  3. 8

    Je vergeet Van Rossem nog:

    “Wanhopige gekken, of ze nou links, rechts of religieus zijn, ontstaan op het moment dat er frictie tussen verschillende politieke, ideologische of religieuze denkbeelden ontstaat. Daar zijn de linkse polariseerders van afgelopen weekend dus net zo schuldig aan als de PVV daar volgens hen schuldig aan is. Het past alleen niet in hun wereldbeeld van eigen gelijk om dat in te zien. Zoals Breivik ook geen respect toonde voor andere opvattingen – en naar gewelddadige middelen greep”

    Ja, want Links polariseert teveel en dan kunnen gekken wel eens naar gewelddadige middelen grijpen. ‘Sterf rechtsstaat, sterf’, ‘Dit land is het zat! C’est Ca!’ ‘Knokploegen!’ – o maar dat is natuurlijk geen polariesazie.

  4. 10

    Na jaren van beschuldigingen van ‘domrechts’ aan het adres van ‘domlinks’ (“de kogel kwam van links”), heeft domlinks ineens de exacte kopie van die knuppel om de hond mee te slaan.
    Mooi om te zien hoe uitzinnig door het domrechtse gedeelte van geenstijl op gereageerd wordt.
    Maar het begint steeds meer op een stammenoorlog te lijken, waar normale argumentering bijna niet meer hoorbaar is.

    Ben van huis uit nogal een optimist, maar ik ben bang dat de geest nog lang niet helemaal uit de fles is.

    Excuses voor eventuele onsamenhangendheid, probeer me zo genuanceerd mogelijk uit te laten. Gevolg is dat ik niet veel zeg. Hrmpf
    Edit: foutje

  5. 13

    Het geleuter over ‘domrechts’ en ‘domlinks’ achterwege latende, zie ik wel dat dit fout gaat. Vooral omdat d’r aan rechterzijde toch iets teveel luitjes staan die het allemaal wel best vinden, en de kwaadheid aan de linkerzijde hier en daar ook flink oploopt.

    Something’s gotta give, en ik sluit ’t helemaal niet uit dat er meer geweld aan zit te komen als ik dit zo zie. Van links of van rechts.

  6. 16

    Misschien ligt het aan mij (zit ik te veel achter de computer, of heb ik een morbide interesse ontwikkeld), maar ik heb het gevoel dat ik almaar meer ‘oorlogstaal’ hoor. Ik ben ervan overtuigd dat het gebruiken van oorlogstaal, uiteindelijk, als het maar lang genoeg aanhoudt, leidt tot rellen.

    Eens met gronk @13.
    Sorry voor geleuter over domlinks en domrechts

  7. 17

    Ik denk dat Breivik een cultheld wordt in bepaalde kringen. Iemand die volgelingen gaat krijgen. De persoon en zijn ideeen worden hoogstwaarschijnlijk geromantiseerd en nageleefd. Fjordman, Wilders, Spencer etc. krijgen hun plekje in de nieuwe cult. Profeten van Breivik. Het zal je maar gebeuren als je Geert uit Venlo bent en je hebt een gezonde ambitie om in de politiek te slagen.

    Tsja… een dubbelrol als politicus en ideoloog is nooit zonder risico’s. Spencer zal er geen boek minder om verkopen maar voor Geert is de kans op het electoraal verankeren van de PVV van de baan.

  8. 18

    Prittstift mag zich achter zijn oren gaan krabben met zijn sterf rechtsmaatschappij sterf c’est ca.
    De aankomende Nederlandse Breitvik zal zich oa op hem gaan beroepen. C’est ca Wilders.

  9. 22

    @12

    Xenofoob rechts wringt zich in allerlei rare bochten om het slechte geweten te sussen:

    “Waar ik wel tegen wil ageren, is de verdachtmaking van de niet-gewelddadige aspecten uit zijn denken. De vergelijking met de islam gaat dan ook niet op. Waar het gewelddadige aspect zowel in de Koran als in de hadith zit ingebakken, is dat geenszins het geval in het denken van ‘Nieuw Rechts’.”

    Ofwel: deze Noor heeft een individuele, gewelddadige draai gegeven aan het neo-rechtse gedachtegoed. Een gewelddadige moslim is daarentegen een voorgeprogrammeerde robot, die doet gewoon wat zijn religie hem opdraagt.

  10. 25

    @21
    Ja, ik zat gister al met gebalde vuisten klaar voor de TV. Hij opende nog goed met de claim dat Breivik het ook eens was met Al Qaeda, maar de rest was eigenlijk heel redelijk. Vreemde gewaarwording…

  11. 26

    @7: “Als de aanleiding niet zo triest was zou ik lachen om het dilemma waarin hij terecht is gekomen.”

    Als GW vasthoudt aan de boodschap van ‘het was een gek en dus heb ik er niets mee te maken’, dan pleit hij in feite voor strafvermindering wegens ontoerekeningsvatbaarheid van Breivik.

  12. 29

    Wat heeft de sociologie van Veibrik te zeggen, en waarom zou ze?

    De sociologie is de critiek op de individu (I). (I) kan denken dat hij strict persoonlijk handelt en een buitenwereld kan in een daad van (I) een zuivere ‘acte gratuit’ zien, maar dan is er de sociologie om hem en ons eraan te herinneren dat alles wat (I) denkt, voelt, doet, aan maatschappelijke wetmatigheden onderworpen is. De sociologie is er om hem en ons daaraan te herinneren.

    Maar de moderne sociologie laat weer eens verstek gaan. Op Sargasso verschijnen nu en dan bijdagen van socprof*, maar die spuit critiek van de individu op de maatschappij, wat slechts rancuneuze bagger geeft en product is van een inverse annex perverse sociologie.

    Ik kom dus maar zelf met iets en begin met Veibrik niet voor gek te verklaren. Dat is geen uitleg, dat is een uitvlucht.

    We hadden onlangs op Sargasso een discussie over het Noorse Bastoy, een soort omgekeerd Duivelseiland. De zwaarste criminelen leiden daar wat er uitziet als een zorgeloos bestaan. De gevangenen, opgetuigd in ecopakjes, worden er niet zozeer gestraft als wel geresocialiseerd.
    Dit in de verwachting dat ze er na vrijlating nooit meer terugkomen. Omdat ze door die zachte behandeling brave burgers zijn geworden. Alsof ooit zachte heelmeesters geen stinkende wonden hebben gemaakt.

    Ik heb er toen in van mijn ‘comment’ op S. erop gewezen dat in wezen niet die gevangenen op Bastoy worden heropgevoed, maar wij burgers. Wij gewone burgers moeten leren het Kwaad lief te hebben. Niet Breivik is gek, wij worden gek gemaakt. Na Tuchman’s Waanzinnige 14e eeuw nu de Krankzinnige 21e.

    En nu kunnen wij Breivik in de Noorse (Westerse) samenleving integreren. Hij is de Nemesis
    van de Staat van onrecht** en van abdicatie. B. zal wel weten dat hij op Bastoy terecht komt. Had hij ervan overtuigd kunnen zijn dat hij naar een Duiverseiland zou worden verbannen, was er een reële kans geweest dat hij zijn misdaad niet zou hebben gepleegd.

    * Wat een komsomol term! En inderdaad gaat hier op: nomen est omen.
    ** Navenant met Bastoy lijkt mij de Noorse politie. Die maakt de indruk van slecht uitgerust te zijn. Is Noorwegen daarvoor te arm? Wie gelooft dat?