Autoloze zondag?

FilestatistiekSommige, op zich bewonderswaardige, initiatieven moet je misschien maar gewoon opgeven.
De autovrije of autoloze zondag bijvoorbeeld.
Volgens mij komt die er alleen als de benzine op is.
Nu stond er gisteren 8 uur lang file met een maximum totale lengte van 50 kilometer. Op een zondag.
Hopeloos.
[Bron statistiek: VID]

  1. 1

    Op zich is het helemaal niet slecht als we eens na zouden denken over ons autogebruik, maar om dan een zondag verplicht autovrij te houden betuigt van een soort achterhaald CDA rustdag principe waar je wat mij betreft heden ten dage echt niet meer mee aan kunt komen. En als je zo’n dag vrijwillig maakt, dan houden alleen de mensen zich er aan die toch al milieubewust zijn en niet meer rijden dan nodig is.

    Nee, ik denk dat veel meer winst te behalen valt door de bevoorrechte positie van de lease-auto van overheidswege onderuit te halen. Als je die zo duur/ongunstig maakt dat het voor bedrijven veel aantrekkelijker wordt hun werknemers een vergoeding te geven om zelf een auto te kopen en te onderhouden heb je al een slag gewonnen. Nu is het immers zo dat je bij een lease auto een tankpas krijgt en onbeperkt tanken zit inbegrepen in je maandelijkse leaseprijs. Daardoor rijden lease-auto bezitters zich helemaal suf. Ze hebben immers geen variabele lasten meer. Als je je auto zelf bezit, krijg je echter van je werkgever een km vergoeding voor je zakelijke km’s maar natuurlijk niet voor je prive-kilometers. Dus dan kost het je wel degelijk meer als je voor elke scheet prive de auto pakt. En geld, dat is nou eenmaal de beste manier om een gedragsverandering bij de Nederlander te bewerkstelligen.

  2. 3

    Ik ben een van het leaserijders legioen.

    Er worden denk ik enkele zaken over het hoofd gezien. Natuurlijk ik betaal per saldo voor een nieuwe bolide omgerekend per maand evenveel als vrienden van me met wagens van een jaar of tien oud.

    Maar ik rijdt nieuw, dus met de nieuwste technieken, waardoor ik minder vervuilend bezig ben dan wanneer ik zelf een wagen zou moeten kopen en onderhouden, omdat ik dan toch ook naar een wagen zal uitkijken die niet nieuw is gezien de aanschafkosten.

    Verder is het ook niet zo dat er maar ongelimiteerd kan worden doorgereden. Veel werkgevers, en ook de leasemaatschappijen, houden wel degelijk bij of een en ander binnen het acceptabele valt. Daarnaast kan er ook geleasd worden zonder dat de brandstof er bij inzit.

    Reageren prima, maar dan wel gefundeerd, toch?

    Voor de rest ben ik het zeker eens met Jan, nadenken over ons autogebruik, daar ben ik het van harte mee eens!

    Groet,

    Derk

  3. 4

    Ik zou JdB’s plan graag nog een beetje willen aanvullen: Je kunt ook de werkgever een vergoeding laten geven voor openbaar vervoer. Als de werknemer daarvoor opteerd rijdt hij nog minder auto.

  4. 5

    @JdB

    Nu is het immers zo dat je bij een lease auto een tankpas krijgt en onbeperkt tanken zit inbegrepen in je maandelijkse leaseprijs. Daardoor rijden lease-auto bezitters zich helemaal suf. Ze hebben immers geen variabele lasten meer
    .

    Ik betaal over mijn lease-auto al een aardige slok belasting voor prive gebruik. Van mijn werkgever mag ik prive een beperkt aantal kilometers rijden. Echter boven die grens betaal ik per km, variabele kosten dus. Zo maar lukraak rijden is er lang niet meer bij in de lease wereld.

  5. 6

    Over lease auto’s gesproken, een vriendin van me is juist een vreselijke financiele problemen gekomen omdat de bij een baan verplicht een lease auto moest nemen.

    Ik vind de autovrije zondag een charmant idee, en bovendien een stuk haalbaarder dan een autovrije woensdag ofzo, maar het is uiteindelijk toch niet erg struktureel. Wel mooi is dat er is geconstateerd dat op een autovrije dag de luchtvervuiling een stuk minder is, en dat lijkt me wel weer een goede reden om toch door te zetten met onnodig en overdadig autogebruik te ontmoedigen.

    En wat minstens even belangrijk is: goede alternatieven bieden. Want die uitkleding van het OV helpt natuurlijk ook niet erg.

  6. 7

    @ALO en anderen: kennelijk verschilt het nogal per branche, maar de verhalen van vakanties waarbij vlak voor de grens de dieseltank van de grote bolide nog even werd afgetopt om aldus gratis tot diep in Frankrijk te geraken zijn legio. En alle tolwegen ten spijt kan daar echt geen TGV tegenop qua prijs.

    Overigens heb ik zelf ook bij een vorige werkgever een tijdlang een lease auto gehad, waarbij we ons helemaal suf mochten rijden. Ik had binnen no-time een friteuze van de freebees bij elkaar gespaard! Overigens had ik ook voor een OV-jaarkaart 1e klasse kunnen kiezen bij die werkgever. Maar daar koos echt bijna niemand voor. Daarvoor is een lease auto veel te aantrekkelijk. En als die wagen er eenmaal staat en het niets extra kost om ermee te rijden, dan doe je dat gewoon. Dat is de realiteit.

    Dat je met nieuwe auto’s en dus de nieuwste technieken rijdt betekent absoluut niet dat je daarmee automatisch zuiniger rijdt. Dat hangt toch vooral van de grootte van de auto af en bijvoorbeeld het aanwezig zijn van airco. ik kan het mis hebben maar de meeste lease autos zijn toch van het wat grotere, zwaardere, zuipende soort. Dat maakt die bijtelling (ALO) ook zo duur.

  7. 8

    Nog maar een paar jaar geleden was de bijtelling afhankelijk van het aantal kilometers. Nu is er maar 1 tarief is (tenzij je echt aantoont dat je alleen zakelijk rijdt) en dat is zo hoog (22%) dat een lease-auto echt niet meer goedkoop is. Zeker als je, zo als van mijn werkgever, nog 28 ct per kilometer krijgt waarbij de baas de belasting hierover betaalt. Ik rij lease-auto voor het gemak, niet voor het geld.

  8. 9

    Ik heb me daar altijd over verbaasd, over het gemak waarmee met lease-auto’s werd gesmeten. Hup, tankpas erbij. En er werd ook volstrekt achteloos mee omgesprongen. Deuk vanwege een te stoer achteruit indraaien? Meteen staat er een nieuwe wagen.

    Wat zou dat een bedrijf nou kosten, om zoiets te regelen? Ik bedoel, als ik als particulier zo met een auto omsprong zou ik me lens schrikken van de kosten. Zit er nou zoveel geld bij bedrijven dat ze dit gewoon betalen kunnen?

    Overigens ben ik sinds een jaar van de lease bak af, en ga/moet ik met de fiets. En dat heb ik gedaan ovanwege de noodzakelijke beweging die dat afdwingt. Wat dat betreft heb ik de gevolgen van auto-cultuur aan den lijve ondervonden..

  9. 10

    @ALO: die bijtelling is afhankelijk van de cataloguswaarde. Als je hem te hoog vindt, moet je een goedkopere auto leasen. Ik heb daar weinig medelijden mee. Verder maak je mij niet wijs dat het enorme lease auto wagenpark in Nederland puur en alleen bestaat vanwege het gemak en niet omdat het voordeliger is dan prive auto rijden.

  10. 11

    Ook een argumen, gemak. Er over nadenkende moet ik toegeven dat die factor (juist in nederland) ook hard meetelt! De trein stopt niet voor de deur (en de bus rijdt niet vaak genoeg), dus die lease-auto blijft ook aantrekkelijk als hij wat meer kost.

    Gratis fietsen erbij en gratis bewaakte fietsenstallingen bij hoofd bushaltes en treinsations? Als ik dat zeg wordt ik voor groene dromer uitgemaakt! De Hollander droomt liever grijs in de file…

  11. 12

    Ik ben ook zo’n leasebak rijder.
    Aangezien ik opdrachten door het hele land doe en soms ook op meerdere locaties, is het niet zo vreemd om dan een auto van de zaak te krijgen.
    En nee, ik rij er niet achteloos een deuk in. Los van het feit dat ik ook gewoon zuinig ben op mijn spullen (ook al is het van mijn baas) is het buitengewoon irritant om te moeten wachten (op een nieuwe auto of bij de garage). Dus ik kijk wel beter uit.

    Wat wel een belangrijk punt is, is het feit dat je niet zelf de brandstofkosten betaald en dus ook een beetje die terugkoppeling mist.
    Het zou inderdaad beter werken als alleen de auto betaald werd en als je een vaste vergoeding kreeg voor de rest van de kosten.

    Of iedereen een groot knipperende ergometer te geven. Die van mij heeft in ieder geval effect. Ik vind het een hele uitdaging om steeds zuiniger te gaan rijden (en dat ook te zien). Van standaard 1 op 17.5 (diesel) zit ik nu de laatste paar weken al consequent boven de 1 op 20.
    En dat met een leasebak.

    @Alo: als ik niet een lease auto zo krijgen, zou ik waarschijnlijk al dat geld bij mijn salaris erbij krijgen. Dan betaal ik nog wel wat meer dan die 22%. In dat opzicht is het altijd voordeliger.

  12. 13

    Overigens viel het mij op dat onze minister van mobiliteit die Lease-auto’s de laatste tijd sterk benadrukt in interviews mbt. ons wegennet, tolheffing en dergelijke. Is iemand anders dat ook opgevallen? Zou er een strategie achter zitten?

  13. 15

    Dat wil ik nou net niet accepteren… Gewoon duurder maken die auto, tot de meeste mensen hem niet meer kunnen betalen! Kan je van de extra belastinginkomsten mooi het openbaar vervoer dusdanig verbeteren dat het een serieus alternatief wordt voor iedereen.

  14. 16

    Nadeel daarvan is dat je de “rijken” weer bevooroordeeld.
    Waarom niet het asfalt reduceren inplaats van vermeerderen zoals dit kabinet wil? Als we met z’n alle dagelijks vast in de file staan komt er heus wel een andere oplossing zoals promoten openbaar vervoer (dat goedkoper en uitgebreider moet zijn) en niet alles onbeperkt verslepen in vrachtauto’s.

  15. 18

    Ik denk dat een aantal mensen zich compleet vergissen in Lease auto’s. Ik ben het eens met Drrk dat je een leuke nieuwe auto kan rijden voor de prijs van een oude barrel. Maar een lease auto is zeker niet goedkoper!

    Je betaald er goed voor mensen vooral de belasting hapt goed… 600.000 lease auto’s in nederland, laten we 200 euro in de maand als gemiddeld zeggen wat men betaald aan belasting en reken maar uit wat wij lease rijders de staatskas spekken.

    Ook leggen werkgevers banden aan de kilometers. Ik mag 12.000 km prive rijden (zonder woon werk verkeer), dat is veel maar een zware straffing volgt als ik hier over heen ga.

    Wat ik wel vind is de regelementen. Sommige raggen hun auto af, zet er toch een beloning tegenover voor mensen die wel hun auto netjes houden!

    Nee mensen. Een lease auto is een stukje arbeidsvoorwaarde en daarmee een stukje luxe.

    Nee heren (en dames) we moeten het echt anders doen in Nederland! Autoloze dagen gaan nergens over! We moeten met zijn allen bewuster worden van ons energie verbruik! Tevens valt er aan ons NS systeem nog een hoop te verbeteren. Van de week de trein gepakt naar Utrecht. Traject Alphen – Utrecht kost mij 10 euro voor 40 km reizen in een versleten boedeltrein waar het stinkt naar zweet vanwege het ontbreken van airco en waar ik notebene moet staan! Ik kan ook 5 euro benzine in mijn auto stoppen en heerlijk voor de deur uitstappen. Muziekje aan, Airco aan en kop toppie op locatie

    Dit is een verhouding van 1 tot 2! 2 keer zo duur voor iets met nop service! Heren hier moet wat aan veranderen. Ik wil dolgraag de trein pakken alleen niet op deze manier!