De woensdagmiddag is op GeenCommentaar Wondere Woensdagmiddag. Met extra aandacht voor de nieuwste ontwikkelingen in Wetenschap- en Techniekland.
Verkeerswetenschap is een mooie vorm van toegepast onderzoek. Het merendeel van de mensen in de Westerse wereld is doorgaans verkeersdeelnemer en een goed gedeelte daarvan vindt dat er bij de verkeersregeling wel een en ander verbeterd kan worden. Bekend voorbeeld is het onderzoek naar (het ontstaan van) files. Afgelopen jaar kregen onderzoekers Frank Zuurbier en Chris van Hinsbergen de Academische Jaarprijs voor hun onderzoek naar files. Ook leuk is de online file-simulator.
Uitvinder Gary Lauder bekeek een ander aspect, dat van verkeersborden bij kruisingen. In een 3 minuten durend TED praatje schetst Lauder de verschillende situaties rond kruisingen in Europa en de Verenigde Staten. Waar men hier (steeds vaker) kiest voor rotondes [pdf], loopt men daar in de VS nog een beetje bij achter. In sneltreinvaart rekent Lauder uit wat de financiele baten zijn bij het gebruik van rotondes en de juiste borden.
Lauder focust op T-splitsingen. Hier zijn rotondes minder voor de hand liggend, en in het geval dat één van de wegen minder drukgebruikt wordt, zijn standaard stopborden niet handig. Lauder introduceert daarom zijn ‘Take Turns’ bord, dat in het Nederlands mooi vertaald naar ‘Omstebeurtbord’. Bekijk hieronder Lauder’s sneltrein-introductie in de verkeerskunde:
Reacties (1)
Leuk! Het addertje onder het gras vertelt Gary Lauder aan het eind: als mensen een onbekende situatie tegemoet rijden, worden ze voorzichtiger.
Welk bord je ook verzint, na een paar jaar is iedereen die er dagelijks langrijdt aan gewend. Wat dan?
Verkeer zonder regels en allerlei signalering is veiliger, volgens veiligheidsdeskundige Hans Monderman. Zie dit artikel in Intermediair.
Veiliger dus en dat scheelt al wat kosten. Of dat ook de positieve resultaten geeft die Gary Lauder opsomt m.b.t. benzineverbruik en luchtvervuiling, wordt hier helaas niet duidelijk.