1. 2

    Paniek in het onderwijs, want leraren en scholieren moeten het nu ineens compleet anders doen. Dat geeft wel nieuwe kansen, maar vooral ook nieuwe problemen, vooral voor kleinbehuisde scholieren die dan maar in de (inmiddels bijna spreekwoordelijke) badkamer met de docent zitten te skypen.
    Terwijl de oplossing in essentie simpel kan zijn: Iedere scholier blijft dit jaar zitten. Dan is het nadeel voor iedereen gelijk. Toelatingseisen voor vervolgopleidingen en Stufi-voorwaarden worden dan natuurlijk ook met een jaar verruimd. Beschouw het in dit schooljaar reeds geleerde als bonus, waardoor in het komende schooljaar achterstanden makkelijker kunnen worden weggewerkt danwel voorkomen.

    Wel moeten we dan wel snel werk maken van een grotere instroomcapaciteit op de basisschool, want als groep 1 ook blijft zitten is die volgend jaar dubbel zo groot. Maar als dat het enige knelpunt is…

  2. 3

    @2 Dat zou een verloren jaar zijn. Sowieso moet je klein behuisde kinderen niet een jaar lang thuis opsluiten, dat gaat gegarandeerd mis. Sociale contacten en regelmaat zijn ook belangrijk en bovendien vergroot je dan het verschil tussen kinderen van hoger en lager opgeleide ouders extra.

    Wat mij een beter idee lijkt is om de klassen in kleine groepjes op te delen en dan op wisselende dagen/tijden naar school te laten gaan. Dan kan je ze ver uit elkaar houden en relatief makkelijk hygienische maatregelen nemen. Zet desnoods de leraar achter en scherm, als dat werkt voor de kassière werkt dat zeker in een groot lokaal. De kinderen behouden zo hun sociale contacten en thuis krijgt de rest van het gezin dan ook wat lucht om het langer met elkaar uit te houden.

  3. 4

    @2: “Terwijl de oplossing in essentie simpel kan zijn: Iedere scholier blijft dit jaar zitten.”
    Beetje raar. Het grootste deel van het schooljaar zit er al op. Dan nog beter gewoon iedere scholier die voldoende stond tijdens carnaval laten overgaan.

    Bovendien, laat alsjeblieft de kids gewoon doorleren, want als ze dus van maart tot september (een half jaar!) geen fuck doen (en daarin kun je gewoon niet alle ouders vertrouwen), wordt volgend schooljaar ook niets meer. Dan is badkamerskypen (overigens verre van de beste onderwijsvorm in deze omstandigheden) nog vele malen beter.

  4. 6

    Trump, gisteravond, tijdens zijn dagelijks Witte Huispersconferentie:

    ”This afternoon, Apple launched a new tool, created in parnership with our task force, the CDC and FEMA. Any individual who is concerned that they have the virus can now download the free… ’cee oh vee aye dee dash nineteen' app on their iPhone… “

    I kid you not.

  5. 7

    @3: We verliezen sowieso een jaar. Niet alleen in het onderwijs. Heb niet de illusie dat dit in onze nazomer al opgelost is.
    Wat wel een mogelijkheid is, is grote nu leegstaande ruimtes te vorderen. Hoeveel klaslokalen zou je in een RAI of Jaap Edenhal, of beter nog, de beurs* kwijt kunnen als je de tafeltjes vier meter uit elkaar zet? Dan kan de docent er nog veilig tussendoor lopen. Vooral voor scholenkoepels, waarbij alle scholen hetzelfde lesmateriaal gebruiken, zie ik hier heel haalbare mogelijkheden.
    @4: Sowieso moet je de kids waar het ook maar even kan laten doorleren. Maar door iedereen te laten dubbelen kan aan de aloude klacht dat het onderwijs niets meer voorstelt wel tegemoetgekomen worden.

    @6: Hey, hij kan spellen!

    *lekker veel monitoren daar.

  6. 8

    @4 Precies, dat zie je ook met overslaan CITO (gewoon afgaan op schooladvies dusver) en overslaan centrale examens (gewoon afgaan op gemiddelde/schoolexamens).

    Een jaar overslaan is ook een jaar opportuniteitskosten, reken maar uit wat dat voor zo’n heel cohort aan mbo/hbo/wo startsalaris kost.

  7. 9

    @8: En wat dacht je van de instroom van 0 in het vervolgonderwijs en de arbeidsmarkt in september 2021 (en dan hebben we het nog niet over de verhoogde schooluitval die zo’n besluit veroorzaakt en de kosten voor scholieren en studenten zelf van dat verloren jaar)? Dit is een mooi voorbeeld van een populistisch (“simpel”) voorstel, waarvan de gevolgen bijzonder ver reikend zouden zijn. Bovendien een brevet van onvermogen. Natuurlijk is het meestal niet de beste leeromgeving, maar laten we nou niet doen alsof thuisonderwijs (al helemaal met alle moderne middelen) geen onderwijs is.

  8. 10

    @1: Indeed. De steunfondsen zijn er vooral voor de banken en hun favoriete klanten (oliemaatschappijen, luchtvaartmaatschappijen enz.) Er komt maar heel weinig bij de hardwerkende wereldburgers terecht.
    Het gaat om macht. Die steunoperaties van de centrale banken vergroten de macht van de banken en grote multinationals.

    De coronacrisis wordt misbruikt om nog een keertje geld en macht te concentreren in de handen van een klein groepje geprivilegeerden.

  9. 14

    @11: Inderdaad Roderick gaat met wat extra privé-bijles volgend jaar gewoon twee klassen in één jaar doen, haalt zijn diploma alsnog op zijn 18e (een jaar eerder dan de rest) en komt in een gespreid bedje terecht. Aïsacha daarentegen ziet de kans om op haar 18e een diploma te hebben in rook opgaan en zal zich dus moeten neerleggen bij het gearrangeerde huwelijk dat haar vader in gedachten had.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren