1. 2

    Wat ik kwijt wil; Nou even over Volkswagen. Dat bedrijf is zo diep gezonken! Ik kan een grap maken over het Duitse volkswagen en de hun traditie van mensen vergassen, en nog steeds niet zo’n laag zinken als dat kutbedrijf.

  2. 3

    @2: Je moet je afvragen wie die software heeft bedacht en hoeveel mensen daarvan op de hoogte waren.

    Het toont m.i. voor de zoveelste keer aan dat veel managers bereid zijn heel ver te gaan om hun bedrijf hogerop te brengen, koste wat kost.

    De hoogmoed om te denken dat je zoiets lang geheim kunt houden, en dat niemand van de ondergeschikten die je met dit bedrog opzadelt gewetenswroeging krijgt.

  3. 5

    Saudi Head of UN Human Rights Panel ……..
    http://www.independent.co.uk/news/world/anger-after-saudi-arabia-chosen-to-head-key-un-human-rights-panel-10509716.html

    So far 89 people have been beheaded in public in Saudi Arabia
    Wanted: Recruits for the world’s most bloodthirsty job… Saudis advertise for EIGHT new executioners – and beginners are welcome
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-3101743/WANTED-Cold-eyed-killers-world-s-bloodthirsty-job-Saudis-executing-people-need-EIGHT-new-recruits-Beginners-welcome.html

  4. 6

    Dit lijkt me wel interessant voor velen hier. In de Nederlandse media nog niet massaal opgepikt, maar even googelen laat zien dat gerespekteerde buitenlandse nieuwsbronnen het wel degelijk de moeite van het vermelden waard vinden (o.a. The New Yorker, Fortune, Wired en in Nederland in elk geval door het NRC op een achterafplekje: http://www.nrc.nl/klimaat/2015/09/17/de-metamorfose-van-exxonmobil/ ).

    Ik beschrijf hier even de kern van dit stuk, maar lees het vooral zelf:

    Het blijkt dat Exxon (toen nog Esso geheten) in de jaren 70 een onderzoeksprogramma had over de effekten en oorzaken van CO2 in de atmosfeer en dat ze alles wat we nu weten wel zo ongeveer al in 1977 in een rapport hadden gezet dat ze aanboden aan direktie en bestuur van Esso. M.a.w. ze voorspelden al het broeikaseffekt, dat daardoor bepaalkde gebieden extreem droog zouden worden en andere juist veel meer neerslag zouden ontvangen, ze voorspelden wat dat zou gaan betekenen voor migratiestromen en geopolitieke ontwikkelingen.
    Ook stond er in het rapport dat fossiele brandstoffen de belangrijkste oorzaak van de toenemende CO2 in de atmosfeer was. Er werd ook al gewaarschuwd voor het effekt dat olie uit teerzanden, schaliegas e.d. zou hebben.
    Het was een erg breed en diepgaand onderzoek, o.a. met meetapparatuur op olietankers om ook metingen te kunnen doen waar anderen dat (toen nog) niet deden, namelijk middenop de oceanen.

    Dit alles was in een periode waarin Esso erover nadacht zich van een olie-bedrijf om te vormen tot een veel breder energiebedrijf. Begin jaren 80 werd dit onderzoeksprogramma de nek omgedraaid, Esso had besloten een oliebedrijf te blijven en dit soort feiten waren niet gewenst.
    Daarna heeft Esso zich ontwikkeld tot een van de felste klimaat-‘sceptische’ van alle grote oliemaatschappijen.

    Het gaat om een serie artikelen, tot nu toe zijn er drie gepubliceerd, maar deel IV is al aangekondigd.
    deel 1: Exxon’s Own Research Confirmed Fossil Fuels’ Role in Global Warming Decades Ago
    http://insideclimatenews.org/news/15092015/Exxons-own-research-confirmed-fossil-fuels-role-in-global-warming
    deel 2: Exxon Believed Deep Dive Into Climate Research Would Protect Its Business
    http://insideclimatenews.org/news/16092015/exxon-believed-deep-dive-into-climate-research-would-protect-its-business
    deel 3: Exxon Confirmed Global Warming Consensus in 1982 with In-House Climate Models
    http://insideclimatenews.org/news/18092015/exxon-confirmed-global-warming-consensus-in-1982-with-in-house-climate-models
    deel 4: The carbon problem begins to influence business decisions.
    “coming soon”

    Laat je niet afschrikken door de naam van de site die sterk doet denken aan allerlei complot-, voedselwaanzin- en ufo-sites, want dit is een serieus journalistiek medium dat voor een eerder onderzoek in 2013 de Pulitzer-prijs won.

  5. 9

    @2: Kans is groot dat alle auto fabrikanten het zelfde flikken, bijna geen enkele auto voldoet aan de gestelde type goedkeuring tijdens dagelijks gebruik.

  6. 14

    @13:

    De jaarlijkse Nederlandse melkproductie kost meer dan 25 miljoen liter diesel in de hele productieketen.”

    Een mooi argument om de grote zuivelkartels op te breken en weer kleinschalige zuivelcoöperaties op te zetten. Zuivel uit eigen streek van koeien, die je ziet grazen. Ik betaal er graag wat meer voor.

  7. 15

    @14: [ Een mooi argument om de grote zuivelkartels op te breken en weer kleinschalige zuivelcoöperaties op te zetten. ]

    Ik hoor ze bij het handjevol supermarktketens al kreunen van genot; nog meer onderhandelingsmacht!

    [ Ik betaal er graag wat meer voor. ]

    Dat zegt half NL bij een enquete. In de supermarkt kiezen ze gewoon weer voor de kiloknallers.

  8. 17

    @16: Ik ben realist meneer Verbeek, ik heb geen roze bril op.

    Daarnaast denk ik nog een paar stappen door over mogelijke gevolgen van een actie zoals het opbreken van zuivelkartels.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren