1. 1

    https://www.independent.co.uk/voices/no-deal-brexit-theresa-may-chris-grayling-m20-fake-traffic-jam-a8715351.html

    On a personal note, from my car radio the morning news bulletins informed me that Boris Johnson’s Telegraph column says that “no-deal Brexit is closest to what the British people voted for”. It is so very tedious to have to say, yet again, that the British people were consistently told, by Boris Johnson, that a deal with the European Union would be the easiest thing to achieve in human history.

  2. 2

    @redactie: technical difficulties in de vroege ochtend?

    @2 dagen terug, de BTW.
    https://sargasso.nl/wvdd/sg-caf-zondag-06-01-2019/#comment-1028655

    het bedrijfsleven berekend de BTW verhoging gewoon 1 op 1 door aan de consument

    Raar dat niemand nog heeft opgemerkt dat BTW gewoon dat is wat het is, een belasting toegevoegde waarde. Nogal wiedes dat dat doorberekend gaat worden. Je hebt ook immers een BTW-boekhouding met balans. Er is geen mens in de wereld die op prijs gaat concurreren door te klooien met BTW.

    En verder. Waarom is er eigenlijk een laag tarief voor sommige goederen en diensten? Ik kan me 2 redenen bedenken en die falen volgens mij allebei in NL. Ten eerste om een bedrijfsactiviteit te stuwen. Ik zie de noodzaak in NL daar niet van en voor wie ze dat doen lijkt het mij niet nodig. Ten tweede zou je dat moeten doen voor de volksgezondheid door bepaalde gezonde levensmiddelen minder te gaan belasten. Dat faalt omdat het in NL niet ver genoeg gaat en vanwege regels (?) ook voor ongezonde meuk moet.

    Een laag en en hoog tarief zoals nu is willekeurige marktverstoring. Het verhogen van het lage tarief had een goede zet geweest als niet het hoge tarief al eerder ook omhoog was gegaan. Blijft dus marktverstorend.

  3. 4

    @2: [ Er is geen mens in de wereld die op prijs gaat concurreren door te klooien met BTW. ]
    Je kunt niet “klooien” met de BTW maar wel met de consumentenprijs.

    Als jouw fles appelsap 99 cent kost dan wordt dat grofweg € 1,02 na de hogere BTW. Als de fles van de concurrent 95 cent kost, dan wordt die na verhoging 98 cent. Dat betekent dat jouw product de psychologische prijsbarrière van 1 euro overschrijdt, en het product van je concurrent niet. Dan kun je er voor kiezen om die 3 centen voor eigen rekening te nemen totdat de concurrent, b.v. gedwongen door gestegen inkoopprijzen, ook over de 1 eurogrens gaat. Als je echt niet anders kan dan je prijs verhogen, ga dan flink over de 1 eurogrens heen om de mindere verkoop te compenseren met hogere omzet. In de praktijk gaat de prijs dan in één keer naar de € 1,10 of 1,15 en dat niveau kunnen ze dan pakweg 5 tot 10 jaar vasthouden bij de huidige inflatiecijfers.
    Met een product van 24,95 of 99 euro geldt natuurlijk precies hetzelfde verhaal.

    [ Waarom is er eigenlijk een laag tarief voor sommige goederen en diensten? ]
    “De Castiliaanse alcabala uit de veertiende eeuw … varieerde van 2% tot 14%, terwijl primaire goederen een vrijstelling kenden. Hier was dus al sprake van een gedifferentieerd tariefstelsel. Het trok als succesvol idee over de Pyreneeën …”

    [ Een laag en en hoog tarief zoals nu is willekeurige marktverstoring. ]
    Het is marktsturing, niet verstoring en niet (geheel) willekeurig. Er zijn ook producten en diensten met een nultarief of vrijstelling van BTW.

    https://nl.wikipedia.org/wiki/Omzetbelasting

    P.S. Ik zie geen Finstalige btw-wiki, klopt dat?

  4. 5

    @4:

    Je kunt niet “klooien” met de BTW maar wel met de consumentenprijs.

    De aanpassingen in administratie om producten aan te passen aan de consumentenprijs is veel meer werk dan het percentage BTW te verhogen, dat doorgaans geen enkele moeite behoeft.

    Ik snap je insteek, maar in de praktijk is je prijs een weergave van je kosten-baten. Heel veel diensten in goederen concurreren bovendien niet op prijs.

    Waarom moeten kappers ‘gestuurd’ worden? En hotels? Lijkt me het sturen op bevoordelen van de koopkrachtige consument…

  5. 7

    @4: Je antwoord leest alsof je denkt dat ik een kleuter ben, met letterlijke antwoorden op sommige dingen. Neem het waarom van het lage en hoge tarief. Alsof ik niet weet waarom er belasting geheven wordt en sinds wanneer. Ik denk niet dat het zo moeilijk is om in mijn #2 te lezen dat ik gewoon vraagteken zet bij het gebruik en effect van die tarieven.

    De Finse wiki? wtf… Ik zou het op prijs stellen als je mensen wat meer serieus neemt en misschien ingaat op wat ik zeg.

  6. 10

    @5: [ De aanpassingen in administratie om producten aan te passen aan de consumentenprijs is veel meer werk dan het percentage BTW te verhogen, dat doorgaans geen enkele moeite behoeft. ]

    In de geautomatiseerde administratie is BTW een percentage dat achteraf(!) van de omzet afgehaald wordt. Het is niet zo dat als je de BTW in het computersysteem van 6 naar 9% verhoogd, dat automatisch alle consumentenprijzen met 3% omhoog gaan. Zo werkt dat niet.

    Geen enkele (web)winkel wil malle prijzen als € 87,41 (voorheen 85 euro) zien verschijnen. Je moet dus per product bekijken welke nieuwe verkoopprijs je wilt hanteren. Dat kun je vervolgens in het kassasysteem stoppen, maar dan moeten alle prijskaartjes in het schap bij een fysieke winkel nog worden aangepast.

    Sommige winkels als Mediamarkt hebben elektronische prijskaartjes die ze op elk moment kunnen aanpassen. Die hebben het een stuk makkelijker.

    [ Waarom moeten kappers ‘gestuurd’ worden? ]
    Ik heb niet voor niets “(geheel)” aan mijn tekst [niet (geheel) willekeurig] toegevoegd.
    Kappers en BTW is een voorbeeld van “geklooi” door ze van laag naar hoog tarief en weer terug te zetten. Een fiets valt onder 21%, maar het rijklaar maken van de fiets onder de 6%, net als bandenplakken. Ga dat maar eens op de kassabon verwerken.

    [ maar in de praktijk is je prijs een weergave van je kosten-baten. ]
    Dat is uit de goede oude tijd toen de maker genoegen nam met een winstopslag op zijn kosten en arbeidsuren.
    In deze tijd geldt winstmaximalisatie en is de aandeelhouders een winstgroeipercentage beloofd. Dat vertaalt zich in “hoe kan ik zoveel mogelijk geld uit de koper persen”? De medicijnfabrikanten zijn hierin het meest geslepen.
    En een Audi A3 is bijv. gewoon dezelfde wagen als een Volkswagen Golf met iets ander blik er omheen, maar veel duurder omdat de consument meer waarde aan het merk Audi geeft.

    [ Heel veel diensten en goederen concurreren bovendien niet op prijs. ]
    Rolls Royce en Rolex niet. Mercedes en BMW wel.
    Heel veel? Ik durf het niet te zeggen.

  7. 11

    @7: [ Je antwoord leest alsof je denkt dat ik een kleuter ben, ]
    Dat spijt me dan, maar je stellingen vind ik nogal naïef en geven mij de indruk dat je niet genoeg gezocht hebt naar verklaringen.

    [ De Finse wiki? wtf… ]
    Ik was serieus geïnteresseerd hoe de BTW bij jou in Finland geregeld is en dat daar misschien een deel van jouw opvattingen/kennis vandaan komen.
    Maar zelfs die gemeende interesse valt bij jou niet in goede aarde…

  8. 12

    @10:

    In de geautomatiseerde administratie is BTW een percentage dat achteraf(!) van de omzet afgehaald wordt. Het is niet zo dat als je de BTW in het computersysteem van 6 naar 9% verhoogd, dat automatisch alle consumentenprijzen met 3% omhoog gaan. Zo werkt dat niet

    Omzet is winst en verliesrekening, geen administratie. En zo werkt dat wel, want waar ik het over heb is facturering. Je prijzen staan kaal in je database en de btw komt daar, wat voor cijfer je daar ook neerknalt, automagisch bovenop en dat is wat je afrekent.

  9. 14

    @9: Ik dacht in eerste instantie dat het min of meer beperkt bleef tot Frankrijk, Belgie en Nederland. Was voor mij een verassing. Alleen niet dat het wederom extreem-rechts aantrekt, die politiek tegenwoordig toch genoeg opties hebben. Ook dat is dan een teken dat het ze niet om politieke verandering gaat.

  10. 15

    @14: In Nederland zijn de gele hesjes al veel ouder. Al jaren zag je de voornamelijk wat oudere heren op hun scootmobiel (en voor degenen onder hen die hun benen nog gebruikten op een bankje) voor de supermarkt zitten klagen over regering, weer & meer. Nu wandelen/rijden ze dan, vergezeld door wat MVV-supporters, door richting de Vrijthof en heeft iemand hen een megafoon gegeven, zodat het een demonstratie heet.

  11. 16

    @13: [ slecht begrijpend lezen ]
    Bedenk dat je ook slecht begrijpend kunt schrijven. Dat zie je wel vaker bij mensen die een tijdje in een ander taalgebied wonen, het verslechtert hun moedertaal.

    [ ik ben een ondernemer ]
    Waarschijnlijk met afnemers die niet op 100 euro meer of minder kijken, of zulk laaggeprijsde goederen of diensten dat het niet de moeite waard is er over te onderhandelen?

    [ Je prijzen staan kaal in je database en de btw komt daar, wat voor cijfer je daar ook neerknalt, automagisch bovenop ]
    Dat is typisch voor leveranties aan het bedrijfsleven of voor monteurs/bouwvakkers en dergelijke. Voor totaalprijzen naar de consument gaat dat niet op, of kost een hamburger in Finland € 2,34?
    En ook bij ondernemers werken psychologische prijzen (ex. BTW), dat zijn tenslotte ook mensen.

  12. 17

    [ De politie heeft nog geen idee wie deel uitmaakten van de ‘hulpgroep’. “We zouden ze heel graag spreken en doen daarom een beroep op wintersporters die op 3 februari 2018 op vakantie waren in Kirchberg in Tirol. ]

    februari 2018! Kan iemand mij uitleggen waarom de politie 11 maanden wacht om getuigen op te roepen? Ooggetuigen zijn al notoir onbetrouwbaar en dan laten we er ook nog eens 11 maanden overheen gaan.
    https://nos.nl/artikel/2266578-recherche-zoekt-nieuwe-getuigen-mishandeling-nederlander-in-tirol.html

  13. 18

    @16: Ik ben me ervan bewust dat mijn taalvaardigheid in Nederlands er niet op vooruit is gegaan, maar ik denk niet zo sterk dat het tot grote verwarring leidt. Ik heb in elk geval geen probleem met het eerst naar mezelf kijken als iets niet duidelijk lijkt te te zijn.

    Ik stel dan maar aan willekeurig wie dan ook of #2 je doet denken of ik a) niet weet wat een laag en hoog tarief is?, of dat ik b) aan de kaak wil stellen hoe die tarieven gebruikt worden op het moment?

    PS In Finland wordt afgerond op 5 cent, omdat dat de kleinste euromunt is. In praktijk is de 99 cent truc nog wel common place.

  14. 20

    Die grensmuur van Trump is een interessant dingetje. Volgens de NYT waren er in 2001 op zijn piek van meer dan 200.000 aangehouden mensen voor het illegal de grens oversteken. Sindsdien is dat enkel minder geworden. Als je dat zo ziet vraag je je af of die muur nou zo nodig was?

  15. 22

    @20: Niet voor niets willen ze nu een “see-through” muur zodat je kunt zien wat ze aan de andere kant uitspoken. Want óf ze zijn een tunnel aan het graven, óf de nieuwste drone staat klaar om een groepje mensen één voor één aan de andere kant te droppen, óf ze gebruiken een snijbrander om een gat te maken.

    Je zult dus nog steeds intensieve grensbewaking nodig hebben, ook als er een complete muur staat. Dus zeggen anderen dat je beter helemaal op elektronische bewaking kunt inzetten met bewakingsdrones en zo voorts.
    Maar ja, dan kan Trump niks laten zien van zijn beautiful wall.

  16. 23

    @18: In Nederland wordt met centen gerekend, maar pas bij de totaalafrekening met contant geld op 5 cent afgerond. Behalve bij de Aldi, die hebben nog centen en 2 centstukken.

  17. 24

    @22: De geschiedenis laat ook zien dat grensmuren niet zo heel lang blijven bestaan. De Berlijnse muur 30 jaar ofzo? En ook de Chinese muur, die bestaat nog wel, maar zijn werking duurde ook niet zo lang als vaak gedacht wordt.

  18. 26

    @5: Waarom moeten kappers ‘gestuurd’ worden?

    pvda plan destijds, volgens mij idee van Klaas de Vries ofzo. Idee was dat marginalen op de arbeidsmarkt sneller gingen ondernemen. Dus daarom een overschot aan fietsenmakers en kapperszaken. Waarbij mijn voorkeurskapper geen eenmanszaak is maar onderdeel van een keten (dus had het lage tarief niet nodig, maar er wel van profiteert). Wat betreft stimulering ondernemerschap schiet het lage tarief totaal z’n doel voorbij. En werkt wel degelijk verstorend @4: gestimuleerd door de fiscus hebben we teveel kapperszaken, fietsenmakers, etc.

    @16:
    Rolls Royce en Rolex niet. Mercedes en BMW wel.
    Heel veel? Ik durf het niet te zeggen.

    jij redeneert vanuit je boekenwijsheid, mavaja vanuit ervaring. ik neig hier om hem gelijk te geven. als je enige ervaring in de verkoop hebt weet je dat “productdifferentatie” the name of the game is.

  19. 27

    @26: Het volledige citaat uit @10 (en niet @16) is:
    “[ Heel veel diensten en goederen concurreren bovendien niet op prijs. ]
    Rolls Royce en Rolex niet. Mercedes en BMW wel.
    Heel veel? Ik durf het niet te zeggen.”

    Ik geef Majava dus deels gelijk maar geef ook aan dat minder exorbitant dure producten wel degelijk op prijs concurreren, al zal dat een lagere prioriteit hebben binnen de mix van overwegingen die tot aankoop leiden. Ik zeg ook dat ik niet weet welk deel van de ondernemers/producten niet op prijs concurreren.

    Wat ervaring betreft; ok, als het dan per se moet zal ik helaas mijn beroep op autoriteit moeten doen.
    Ik ben “productmanager” geweest bij een internationaal opererend catalogusbedrijf. Ik heb in twee landen lokaal gewerkt en daarna als intern concernadviseur en coach en opleider voor de junior-productmanagers in 10 landen in Europa. Daarbij heb ik uiteraard veel te maken gehad met het jaarlijkse prijsbeleid en vaststellen van de prijzen van individuele producten. En ook de overgang van de gulden naar de euro. In een concern dat van private handen naar de beurs ging, met megawinst beloften aan de aandeelhouders, en daar weer door hedgehunters vanaf is gehaald, leeggezogen en kapot gemaakt.

    Alle respect voor Majava en haar ondernemerschap maar ik heb wel degelijk ervaring met en verstand van prijzen ook al is dat nooit een garantie dat ik ook gelijk heb.

    En meneer de Analist, ik heb ook ervaring met websites en webshops en landingsites en BOL en CTR’s en CPV en CPC en zelfs “visitors”, een woord waar jij enige tijd geleden over viel en mij toen ook al van boekenwijsheid beschuldigde. Dus dit is al de tweede keer dat je mij probeert af te bluffen met je Dunning-Kruger-kennis terwijl je uit mijn reacties makkelijk had kunnen opmaken dat ik meer dan “boekenwijsheid” bezit. Dus stop met blaffen en ga terug in je mand.

    https://sargasso.nl/uw-volgende-bank-facebook/#comment-1018432

  20. 29

    @28: Wel grappig dat je dat vermeldt. Want Trump had het vaak over zijn beautiful concrete wall.
    Nu het meer op een “fence” gaat lijken met stalen balkjes probeert hij “wall” en “concrete” te bagatelliseren. Call it whatever you want but I will get the money and build it (vrij naar Trump).

  21. 30

    @29 En hij probeert het meteen te verkopen als compromis richting de oppositie, alsof het hen over het bouwmateriaal ging… “from coast to beautiful coast” had hij ook al laten varen.

  22. 31

    @30: En die acute crisis met vluchtelingen, waar hij naar verwijst, klopt niet, want sinds 2001 is het aantal aangehouden illegalen ook enkel gedaald. Ook over de vermeende criminaliteit wordt door de instanties zelf geschreven dat deze minder is onder migranten. Die drugsproblemen zijn er, maar het meeste komt volgens de FDA via havens binnen. Wat is dan zijn obsessie met die muur?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

| Registreren