Ga even Googlen naar Trapwire, daar wordt je wijzer van m.b.t. dit onderwerp. Dat gaat dan over de kant van veiligheidsdiensten.
En dit is de commerciele variant:
Winkelcamera herkent met facebookfoto’s
AMSTERDAM – Een winkel binnen stappen, herkend worden door een camera en zo korting ontvangen. Het kan binnenkort nu een speciale camera wordt getest die foto’s van Facebook gebruikt om mensen in de echte wereld te herkennen. Het concept heet Facedeals.
In beide bovenstaande gevallen is mij nooit gevraagd om toestemming om mijn gezichtskenmerken door een database te halen. Trouwens, hoe komen mijn gegevens Uberhaupt in zo’n database?
Dat bericht in de Telegraaf geeft toch aan dat je je eerst zelf aan moet melden om in de database te komen. En voor de zekerheid kan je natuurlijk aangeven dat je anderen niet toestaat om je te taggen in hun foto’s.
Maar als ik een winkel binnenstap die daaraan meedoet, dan worden mijn gezichtskenmerken gefilmd, verzonden en vergeleken in een database.
Dat gaat mij al veel te ver, daarvoor geef ik geen toestemming – maar hoe voorkom ik dat?
#3
M
Trouwens, hoe komen mijn gegevens Uberhaupt in zo’n database?
Omdat sommige zo debiel zijn, om aan de laatste ‘kekke’ internet hype mee te willen doen, zonder éérst even de ‘privacy verklaring/ terms of use’ van bijvoorbeeld facebook/ twitter e.d. goed door te nemen. Hadden die sommigen dat gedaan, dan was er waarschijnlijk geen profiel van hen geweest in een database. https://secure.wikimedia.org/wikipedia/nl/wiki/Dataretentie
Door de idioten, die aan dit soort trieste hypes meedoen, ben ik helaas genoodzaakt om mijn computer/ browser dicht te timmeren.
Nee, het is te makkelijk om die mensen af te doen als idioten. De mensen die wel inzien wat privacy waard is, hebben gefaald dat aan de rest van de wereld duidelijk te maken. Daarnaast is er een redelijke druk om aan sociale netwerken mee te doen, omdat mensen nu eenmaal sociale wezens zijn. Wat doe je daaraan? De wet aanpassen. Het is een gotspe dat persoonlijke en zelfs intieme gegevens van anderen als een commodity mogen worden verhandeld. Er moet een limiet zijn aan wat voor dingen überhaupt opgeslagen mogen worden van klanten of gebruikers.
Het is, ten allereerste, de verantwoording van commerciële organisaties zoals fb/ twitter, om zeer duidelijk te maken wat er met de door de gebruiker verstrekte gegevens gedaan wordt!
Dat is niet de verantwoording van mensen die wel inzien wat (het recht op) privacy waard is. Dat deze anderen wijzen op hun roekeloze stupiditeit omtrent privacy, is een ander verhaal.
Nee, de ’tijdelijke bevrediging’ die men haalt uit die max. 140 lettertekens, of fb volkladden met allerhande bagger, dát is veel belangrijker voor hen.
Reacties (8)
och ik heb niks te verbergen haha
Ga even Googlen naar Trapwire, daar wordt je wijzer van m.b.t. dit onderwerp. Dat gaat dan over de kant van veiligheidsdiensten.
En dit is de commerciele variant:
Winkelcamera herkent met facebookfoto’s
AMSTERDAM – Een winkel binnen stappen, herkend worden door een camera en zo korting ontvangen. Het kan binnenkort nu een speciale camera wordt getest die foto’s van Facebook gebruikt om mensen in de echte wereld te herkennen. Het concept heet Facedeals.
hele artikel hier
In beide bovenstaande gevallen is mij nooit gevraagd om toestemming om mijn gezichtskenmerken door een database te halen. Trouwens, hoe komen mijn gegevens Uberhaupt in zo’n database?
Dat bericht in de Telegraaf geeft toch aan dat je je eerst zelf aan moet melden om in de database te komen. En voor de zekerheid kan je natuurlijk aangeven dat je anderen niet toestaat om je te taggen in hun foto’s.
Maar als ik een winkel binnenstap die daaraan meedoet, dan worden mijn gezichtskenmerken gefilmd, verzonden en vergeleken in een database.
Dat gaat mij al veel te ver, daarvoor geef ik geen toestemming – maar hoe voorkom ik dat?
Trouwens, hoe komen mijn gegevens Uberhaupt in zo’n database?
Omdat sommige zo debiel zijn, om aan de laatste ‘kekke’ internet hype mee te willen doen, zonder éérst even de ‘privacy verklaring/ terms of use’ van bijvoorbeeld facebook/ twitter e.d. goed door te nemen. Hadden die sommigen dat gedaan, dan was er waarschijnlijk geen profiel van hen geweest in een database.
https://secure.wikimedia.org/wikipedia/nl/wiki/Dataretentie
Door de idioten, die aan dit soort trieste hypes meedoen, ben ik helaas genoodzaakt om mijn computer/ browser dicht te timmeren.
Nee, het is te makkelijk om die mensen af te doen als idioten. De mensen die wel inzien wat privacy waard is, hebben gefaald dat aan de rest van de wereld duidelijk te maken. Daarnaast is er een redelijke druk om aan sociale netwerken mee te doen, omdat mensen nu eenmaal sociale wezens zijn. Wat doe je daaraan? De wet aanpassen. Het is een gotspe dat persoonlijke en zelfs intieme gegevens van anderen als een commodity mogen worden verhandeld. Er moet een limiet zijn aan wat voor dingen überhaupt opgeslagen mogen worden van klanten of gebruikers.
Het is, ten allereerste, de verantwoording van commerciële organisaties zoals fb/ twitter, om zeer duidelijk te maken wat er met de door de gebruiker verstrekte gegevens gedaan wordt!
Dat is niet de verantwoording van mensen die wel inzien wat (het recht op) privacy waard is. Dat deze anderen wijzen op hun roekeloze stupiditeit omtrent privacy, is een ander verhaal.
Het gaat om een Amerikaanse class action-zaak omtrent de zogenaamde Sponsored Stories, waarbij likes van vrienden zonder toestemming voor reclame worden gebruikt.
https://tweakers.net/nieuws/83835/rechter-wijst-schikking-af-in-vriendenadvertentie-zaak-facebook.html
Nee, de ’tijdelijke bevrediging’ die men haalt uit die max. 140 lettertekens, of fb volkladden met allerhande bagger, dát is veel belangrijker voor hen.
Dit komt toch een beetje over als het nieuws van vorige week.