Het is niet alleen dat meer risico nemen van de groep lease-rijders, die ik er altijd al van verdenk dat in het algemeen te doen. Het is ook dat een Nederlander niet de kans heeft de verschillende wegeigenschappen in wintertijd te kunnen ervaren. Wat duurt een winter nu eigenlijk? 2-3 weken hooguit en veel variatie zit er dan niet in.
Ik rij van het hele jaar 6 maanden op winterbanden en dat zijn dan ook nog eens spijkerbanden. Ik krijg in het winterseizoen bijna alle wintercondities voor m’n kiezen. En wat denk je? Jakker ik als ervaren rijder altijd door? Dacht het niet. En elke keer als je denkt dat je deze sneeuw/ijs/sneeuwblubber/droog lijkende laag op de weg wel kent en weet in te schatten, kom je weer voor een verassing te staan. Ook in positieve zin, want vaak heb ik zoveel grip dat je jezelf de Ouninpohja al ziet rijden.
Winterbanden zijn gewoon goed. Onervarenheid en zelfoverschatting zijn dat nooit.
#2
A. de Man
Laatst had ik in Helsinki een taxichauffeur die mij parkeerde door middel van een “handrembochtje”. Met spijkerbanden. Overigens zijn die verplicht in Finland, en betekent dat dus ook veel duurder wegonderhoud. Wel begrijpelijk overigens.
In Nederland, wat @1 ook zegt, waar is die winter in NL? Ik zou er niet over peinzen om winterbanden te nemen.
#3
Bismarck
Zou er gecorrigeerd zijn voor het aantal gereden kilometers?
@3: vroeg ik me ook al af. Ook: is er gecorrigeerd voor daadwerkelijk winterse omstandigheden.
#5
zmmoccc
1. Er is ongetwijfeld een verband tussen rijstijl, autokeuze en de keuze om al dan niet winterbanden te gaan halen dat ervoor zorgt dat het hier geponeerde statistische verband feitelijk niets zegt over het effect van winterbanden op de veiligheid.
2. Er is in Nederland nauwelijks sprake van winter. Winterbanden krijgen dan ook heel wat weer voor hun kiezen waar zomerbanden veel beter mee om kunnen gaan. Waar men nog naar zou kunnen kijken, is of winterbanden bij winters weer misschien wel effect hebben.
3. Men heeft het over de schadelast. Dus niet het aantal ongevallen en vooral ook niet het aantal slachtoffers dat daarbij valt. Als het flink sneeuwt rijden we in Nederland allemaal tergend langzaam. Botsen we dan, dan hebben we wat blikschade, meer niet. Wat hier dus ook al niet gezegd is, is dat winterbanden geen ongevallen zouden voorkomen. Er wordt ook niet gezegd dat winterbanden niet veiliger zouden zijn.
4. Het gaat om een leasemaatschappij. Hun klanten zijn zonder meer niet representatief voor de Nederlander en al helemaal niet voor de Nederlandse automobilist. Zo rijden mensen in een leaseauto sowieso al meer schade.
Dus wat weten we nu? Dat winterbanden bij een specifieke groep mensen die gemiddeld genomen toch al vrij slecht is op de weg niet leidt tot hogere kosten voor de verzekeraar. En wat hebben we daar aan? Niets!:-)
EDIT: Correctie: Leaserijders zijn overigens niet slechter op de weg. Dat meende ik te mogen afleiden uit een stelling van Achmea dat ze 2.5x meer schade rijden. Dat was echter niet gecompenseerd voor gereden kilometers. Leaserijders veroorzaken ongeveer evenveel schade als particulieren.
#6
A. de Man
@5: ik lach :o)
#7
McLovin
Volgens mij staat er over een aantal jaar in marketingboekjes te lezen over hoe slim de importeurs van banden in NL de winterband aan de man te hebben gebracht.
Ja ongetwijfeld is de winterband een goed idee als je relatief lange winterse omstandigheden hebt, maar die 2 weken in NL dat het sneeuwt, vind ik het allemaal wat overdreven.
#8
Bismarck
@7: Winterbanden zijn niet alleen beter als het sneeuwt. Ook bij koud regenachtig weer (en tot nog niet zo lang geleden was dat ongeveer het halve jaar in Nederland) zijn ze veiliger.
Die banden worden ook aangeduid als M&S, en dat staat voor Mud @ Snow. Het rubber is wat zachter, dus de eigenschappen komen naar voren bij een bepaalde temperatuur en dat is niet het vriespunt. Ook is het profiel anders.
Er schijnt overigens een verschil te zijn tussen banden van dat type op de midden-Europese markt en de Noord-Europese. Finnen die Duitse auto’s importeren verwisselen die banden als ze bijgeleverd worden, omdat ze te hard zijn en dus niet genoeg “kleven” als het vries dat het kraakt.
#10
zmcccc
Als je slijtage buiten beschouwing laat hebben winterbanden pas nadelen boven 20 graden celsius. Dat is het echt zelden in Nederland (hoewel het asfalt bij een goed zonnetje wel flink warmer dan dat kan worden). Zomerbanden hebben nadelen onder de 7 graden celcius. Bovendien hebben winterbanden bij zware neerslag sowieso voordeel en ook in de zomer hebben we nogal eens zware neerslag. Het is dus eigenlijk een beetje gek dat winterbanden de uitzondering zijn; in Nederland ligt het veel meer voor de hand om autos standaard met winterbanden uit te rusten en eventueel in de zomer te wisselen in plaats van andersom, zoals we nu doen. Het is ook niet voor niks dat verzekeraars winterbanden verplicht stellen bij winterse condities terwijl ze helemaal geen eisen stellen aan zomerse condities.
Ik kies mijn banden dan ook liever op hun prestaties in de gevaarlijkste omstandigheden dan op de gemiddeld beste prestaties. Derhalve rij ik het hele jaar met veel plezier op M+S snow banden.
@10: Niet helemaal juist. Winterbanden hebben in de zomer minder grip bij droog weer. Als je normaal rijdt merk je daar alleen totaal niets van. Alleen als je echt sportief rijdt en dan vooral in de bochten, dan merk je het wel. En als je een automagazine bent en dat in een test gooit, dan merk je dat.
Ik rij in één van mijn auto’s juist alleen in de zomer met winterbanden waar ik de spijkers uitgehaald hebt. Dan hou je een M&S band met extra gaatjes over. Rijdt als een tiet. Om met gierende banden door een bocht op een asfaltweg te gaan is toch al niet mijn ding, dus dat beetje minder grip boeit me niet.
#12
zmcccc
@majava, #11 Winterbanden hebben in het gros van de Nederlandse winter ook minder grip bij droog weer. Punt is dat het omslagpunt waarop je echt beter zomerbanden dan winterbanden kunt hebben zo hoog ligt (plm 20 graden celsius) dat het m.i. zinniger is om het hele jaar door op winterbanden te rijden dan het hele jaar op zomerbanden, terwijl dat laatste in Nederland nu de standaard is.
Overigens heb ik ook juist in de zomer het liefst niet al te veel grip in zijwaartse richting;)
#13
pedro
Een slechte chauffeur blijft een slechte chauffeur, of ie nu winterbanden heeft of niet. Mensen, die met winterbanden meer risico nemen, zijn gewoon slechte en domme chauffeurs.
Reacties (13)
Het is niet alleen dat meer risico nemen van de groep lease-rijders, die ik er altijd al van verdenk dat in het algemeen te doen. Het is ook dat een Nederlander niet de kans heeft de verschillende wegeigenschappen in wintertijd te kunnen ervaren. Wat duurt een winter nu eigenlijk? 2-3 weken hooguit en veel variatie zit er dan niet in.
Ik rij van het hele jaar 6 maanden op winterbanden en dat zijn dan ook nog eens spijkerbanden. Ik krijg in het winterseizoen bijna alle wintercondities voor m’n kiezen. En wat denk je? Jakker ik als ervaren rijder altijd door? Dacht het niet. En elke keer als je denkt dat je deze sneeuw/ijs/sneeuwblubber/droog lijkende laag op de weg wel kent en weet in te schatten, kom je weer voor een verassing te staan. Ook in positieve zin, want vaak heb ik zoveel grip dat je jezelf de Ouninpohja al ziet rijden.
Winterbanden zijn gewoon goed. Onervarenheid en zelfoverschatting zijn dat nooit.
Laatst had ik in Helsinki een taxichauffeur die mij parkeerde door middel van een “handrembochtje”. Met spijkerbanden. Overigens zijn die verplicht in Finland, en betekent dat dus ook veel duurder wegonderhoud. Wel begrijpelijk overigens.
In Nederland, wat @1 ook zegt, waar is die winter in NL? Ik zou er niet over peinzen om winterbanden te nemen.
Zou er gecorrigeerd zijn voor het aantal gereden kilometers?
@3: vroeg ik me ook al af. Ook: is er gecorrigeerd voor daadwerkelijk winterse omstandigheden.
1. Er is ongetwijfeld een verband tussen rijstijl, autokeuze en de keuze om al dan niet winterbanden te gaan halen dat ervoor zorgt dat het hier geponeerde statistische verband feitelijk niets zegt over het effect van winterbanden op de veiligheid.
2. Er is in Nederland nauwelijks sprake van winter. Winterbanden krijgen dan ook heel wat weer voor hun kiezen waar zomerbanden veel beter mee om kunnen gaan. Waar men nog naar zou kunnen kijken, is of winterbanden bij winters weer misschien wel effect hebben.
3. Men heeft het over de schadelast. Dus niet het aantal ongevallen en vooral ook niet het aantal slachtoffers dat daarbij valt. Als het flink sneeuwt rijden we in Nederland allemaal tergend langzaam. Botsen we dan, dan hebben we wat blikschade, meer niet. Wat hier dus ook al niet gezegd is, is dat winterbanden geen ongevallen zouden voorkomen. Er wordt ook niet gezegd dat winterbanden niet veiliger zouden zijn.
4. Het gaat om een leasemaatschappij. Hun klanten zijn zonder meer niet representatief voor de Nederlander en al helemaal niet voor de Nederlandse automobilist. Zo rijden mensen in een leaseauto sowieso al meer schade.
Dus wat weten we nu? Dat winterbanden bij een specifieke groep mensen die gemiddeld genomen toch al vrij slecht is op de weg niet leidt tot hogere kosten voor de verzekeraar. En wat hebben we daar aan? Niets!:-)
EDIT: Correctie: Leaserijders zijn overigens niet slechter op de weg. Dat meende ik te mogen afleiden uit een stelling van Achmea dat ze 2.5x meer schade rijden. Dat was echter niet gecompenseerd voor gereden kilometers. Leaserijders veroorzaken ongeveer evenveel schade als particulieren.
@5: ik lach :o)
Volgens mij staat er over een aantal jaar in marketingboekjes te lezen over hoe slim de importeurs van banden in NL de winterband aan de man te hebben gebracht.
Ja ongetwijfeld is de winterband een goed idee als je relatief lange winterse omstandigheden hebt, maar die 2 weken in NL dat het sneeuwt, vind ik het allemaal wat overdreven.
@7: Winterbanden zijn niet alleen beter als het sneeuwt. Ook bij koud regenachtig weer (en tot nog niet zo lang geleden was dat ongeveer het halve jaar in Nederland) zijn ze veiliger.
Die banden worden ook aangeduid als M&S, en dat staat voor Mud @ Snow. Het rubber is wat zachter, dus de eigenschappen komen naar voren bij een bepaalde temperatuur en dat is niet het vriespunt. Ook is het profiel anders.
Er schijnt overigens een verschil te zijn tussen banden van dat type op de midden-Europese markt en de Noord-Europese. Finnen die Duitse auto’s importeren verwisselen die banden als ze bijgeleverd worden, omdat ze te hard zijn en dus niet genoeg “kleven” als het vries dat het kraakt.
Als je slijtage buiten beschouwing laat hebben winterbanden pas nadelen boven 20 graden celsius. Dat is het echt zelden in Nederland (hoewel het asfalt bij een goed zonnetje wel flink warmer dan dat kan worden). Zomerbanden hebben nadelen onder de 7 graden celcius. Bovendien hebben winterbanden bij zware neerslag sowieso voordeel en ook in de zomer hebben we nogal eens zware neerslag. Het is dus eigenlijk een beetje gek dat winterbanden de uitzondering zijn; in Nederland ligt het veel meer voor de hand om autos standaard met winterbanden uit te rusten en eventueel in de zomer te wisselen in plaats van andersom, zoals we nu doen. Het is ook niet voor niks dat verzekeraars winterbanden verplicht stellen bij winterse condities terwijl ze helemaal geen eisen stellen aan zomerse condities.
Ik kies mijn banden dan ook liever op hun prestaties in de gevaarlijkste omstandigheden dan op de gemiddeld beste prestaties. Derhalve rij ik het hele jaar met veel plezier op M+S snow banden.
@10: Niet helemaal juist. Winterbanden hebben in de zomer minder grip bij droog weer. Als je normaal rijdt merk je daar alleen totaal niets van. Alleen als je echt sportief rijdt en dan vooral in de bochten, dan merk je het wel. En als je een automagazine bent en dat in een test gooit, dan merk je dat.
Ik rij in één van mijn auto’s juist alleen in de zomer met winterbanden waar ik de spijkers uitgehaald hebt. Dan hou je een M&S band met extra gaatjes over. Rijdt als een tiet. Om met gierende banden door een bocht op een asfaltweg te gaan is toch al niet mijn ding, dus dat beetje minder grip boeit me niet.
@majava, #11 Winterbanden hebben in het gros van de Nederlandse winter ook minder grip bij droog weer. Punt is dat het omslagpunt waarop je echt beter zomerbanden dan winterbanden kunt hebben zo hoog ligt (plm 20 graden celsius) dat het m.i. zinniger is om het hele jaar door op winterbanden te rijden dan het hele jaar op zomerbanden, terwijl dat laatste in Nederland nu de standaard is.
Overigens heb ik ook juist in de zomer het liefst niet al te veel grip in zijwaartse richting;)
Een slechte chauffeur blijft een slechte chauffeur, of ie nu winterbanden heeft of niet. Mensen, die met winterbanden meer risico nemen, zijn gewoon slechte en domme chauffeurs.