CDA’er Biskop fabriceerde anti-PVV quote Ter Braak
Parafrase in plaats van citaat, ander woordgebruik, en onvolledigheid. (Tip van Tjerk)
CDA’er Biskop fabriceerde anti-PVV quote Ter Braak
Parafrase in plaats van citaat, ander woordgebruik, en onvolledigheid. (Tip van Tjerk)
Reacties (3)
Hier is overigens de originele tekst van Ter Braak
Prachtige tekst van Ter Braak en ik vraag me af, of de schrijver van de analyse van de door Biskop gemaakte ‘fabricatie’ Ter Braak wel goed heeft begrepen. Dat vroeg ik me al af, toen ik zijn analyse las, want op ongeveer de helft van die analyse begon ik erg te verlangen naar de originele tekst van Ter Braak, om te kunnen controleren, of de analyse wel juist was. Tot mijn opperste verbazing ontbreekt die link bij die analyse echter volledig. @Christian erg bedankt voor die link naar de originele tekst van Ter Braak, dus.
Na het lezen van die tekst bekroop mij het vermoeden, dat de schrijver van de analyse één van die mensen is, waar Ter Braak in zijn stuk al over klaagde: iemand die te veel begrip toont voor het ressentiment, en tevergeefs naar de oorzaken van het ressentiment speurt, omdat de oorzaak van het ressentiment niet is, wat in de frasen en termen is verwoord, maar gelegen is in het gelijkheidsideaal, waar mensen niet aan kunnen voldoen. Hun wrok richt zich dan op alles, dat zij met macht associëren (de elite, links, of desnoods ook rechts, maar in het huidige tijdperk links), op alles wat vreemd is, of wat eenvoudig als ‘fout’ aan kan worden gewezen. Waarheid en cijfers doen er voor hen niet toe. Zij hebben hun eigen waarheid en het interesseert ze geen moer, als die waarheid vandaag iets anders is dan gisteren, en morgen weer anders is. Ze hebben namelijk altijd gelijk, want daar hebben ze recht op. Hun eigen mening is net zo belangrijk als die van iedere willekeurige wetenschapper, zoals het gelijkheidsideaal hen vertelt.
Ik zal de analyse van Ter Braak nog eens goed moeten laten bezinken, trouwens, want op dit moment heeft die mij het gevoel gegeven, dat onze popuitische vrijheidsbeweging meer met het ns te maken heeft, dan ik tot nu toe ooit had gedacht, en als we naar de rechtszaken kijken, beginnen zelfs de theatrale poses de bijna kenmerkende karikaturale vormen aan te nemen (de karakterisering van het proces, niet als een proces om vast te stellen of iets is gebeurd, maar als een proces om iemand te veroordelen is een zorgvuldig geregisseerde politieke reclamecampagne).
Ik wordt er een beetje treurig van dus. Mijn enige hoop is, dat Darwin gelijk had, dat evolutie echt bestaat, en dat we niet gedoemd zijn de fouten uit het verleden steeds maar weer te herhalen.
O ja, dat vergat ik nog. Het is trouwens wel jammer van de analyse van Ter Braak, waarvan zijn bangste vermoedens achteraf volkomen juist bleken, dat hij toch ook niet echt met een recept kwam om dit soort verschijnselen effectief te bestrijden of beteugelen.
Mooi ook om nog eens een keer te kunnen lezen, dat alleen mensen, die het niet wilden zien, niets van de concentratiekampen af wisten. Ter Braak schreef dit al in 1937…. Ik moet zelfs zeggen, dat ik ook al zo geïndoctrineerd ben, dat ik ook dacht, dat de concentratiekampen pas van een latere periode waren (terwijl ik dat eigenlijk wel wist, dacht ik daar nooit zo over). We associëren concentratiekampen toch vooral met de vernietigingskampen van de holocaust, en niet of minder met de kampen waar ‘links’, niet meewerkende of eigenzinnige wetenschappers, en andere politieke tegenstanders al vanaf 1933 in werden opgesloten.