Witteman wil drie gefuseerde netten

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Op de valreep – de Raad van Bestuur van de Publieke Omroep beslist deze week – richt Vara-presentator Paul Witteman zich op het weblog De Nieuwe Reporter tot degenen die over de toekomst van de publieke omroep gaan. Witteman pleit voor drie gefuseerde reclamevrije netten.

Quote du Jour De publieke omroep moet in staat zijn drie netten te beheren die ieder een eigen sfeer hebben, grofweg zoals die nu is. De partners op ieder net fuseren. Er komt één directie per net.

Op Net 1: het gevoel, op Net 2 het amusement, op Net 3 het verstand.

De publieke omroep is reclamevrij en krijgt een vastgesteld bedrag uit de teruggekeerde omroepbijdrage die zich mag verheugen in een jaarlijkse inflatiecorrectie. De omroepen, die privaat blijven bestaan, houden toezicht op de uitvoering van het charter en hebben de mogelijkheid de directeur te ontslaan wanneer die in gebreke blijft.
(Paul Witteman – DeNieuweReporter)

Reacties (8)

#1 Bismarck

Is het amusement niet een gevoel? Ik mag hopen dat Witteman een ietsje duidelijker omschrijving van de netten heeft, want met deze vage termen is het wel erg vrolijk en vrij omgaan met belastingcenten!

  • Volgende discussie
#2 caprio

Het gevoel?

Misschien kunnen we net 2 dan commercialiseren?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Ruud Oost

Van gefrusteerde netten naar gefuseerde netten?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Andivas

Ik ben het helemaal eens met Witteman! En ook met z’n typering van de drie ideale netten. Het zou heerlijk zijn als er eindelijk weer eens duidelijkheid was op de nederlandse publieke TV en ik ben ontzettend opgetogen dat ie voorstelt om de reclame in de ban te doen! Dat is nog eens een goed ideaal, a-la BBC hier. Geen reclame is juist een van de sterkste kanten van BBC. Willen we nu dat NED1&2&3 wel of niet commercieel worden? Zo niet, rot dan ook op met die reclame en laten we niet doen alsof die netten toch budget-neutraal kunnen zijn: ze zullen inderdaad een forse overheids steun nodig hebben want het soort publieke programmering dat we als samenleving willen is meestal niet commercieel interessant.
Ik heb nu thuis nog maar 4 zenders: BBC1 & BBC2 (geen reclame) en ITV1 & Channel4 (wel reclame) en ik heb bijna elke avond genoeg interessants te zien, met meerderheid op de BBC. Recentelijk in Nederland had ik al na 3 dagen bekeken dat er op de nederlandse kabel geen flut meer is te zien, niet op de NED1&2&3 (zo ontzettend versnipperd en chaotisch), niet op the RTL troep, niet op SBS troep en zo nog wat.
Veel slechter op NED1&2&3 (met enkele uitzonderingen…)kan het nu niet en in dat opzicht denk ik dat een stevige verandering van de publieke netten alleen maar een verrijking kan brengen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 HansR

Gewoon de kabel er uit en lekker via het internet. Geen gezeur en precies wat je hebben wil.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Maarten

Ik vind het best. Wat net 2 betreft, laat maar bestaan, anders hou je geen spelshow meer over waarbij er NIET ge-SMS’t moet worden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Henk

Overigens kunnen we ook de oosterburen als maat nemen: daar is dan wel tot 8 uur s’avonds reclame, maar daarna reclame vrij: Een genot! Ook daar slagen ze erin om met alleen 2 grote landelijke netten zeer goede eigen producties te maken met een hoge kwaliteit. Dit lukt natuurlijk ook doordat ze daar een vrij hoge kijk en luistergeld heffing hebben. Volgens mij kun je veel meer presteren als je al die omroepen met hun faciliteiten opdoekt en de tent reduceerd tot 2 netten (meer dan genoeg in dit kleine land). Voor het onderdeel geloven en levensovertuiging kun je de zondag ochtend nemen en, zoals de duitsers het doen, een pastoor of dominee een “woord voor zondag” op zaterdag laten spreken in een blokje van 5 a 10 minuten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Bismarck

Henk/Andivas: Die hogere staatsfinanciering heb je in Engeland ook! Voor de BBC betaalt elke britse burger heel veel meer dan de nederlander. Daarnaast zijn er ook nog eens meer birtten, dus het BBC-potje is heel veel groter dan het nederlandse. het is maar zeer de vraag of de gemiddelde nederlander er die smak geld voor over heeft om de zenders reclamevrij te maken en toch van hoog nivo.

Overigens kun je denk het beste gaan spieken bij onze zuiderburen. Die hebben wel reclame, maar ZEER weinig en weten toch een tweetal kwaliteitsnetten op te zetten (met name Canvas is nogal eens om je vingers bij af te likken). Gezien het geringe aantal Vlamingen, kan ik me niet voorstellen dat ze dat doen met een budget gelijk de BBC.

  • Vorige discussie