Wet staat Grand Prix-teams niet toe door strandreservaat te rijden

De gemeente Noordwijk overtreedt waarschijnlijk de wet als zij toestaat dat drie Grand Prix-teams begin mei door het strandreservaat Noordvoort mogen rijden op weg naar het racecircuit in Zandvoort. Dat stellen de Partij voor de Dieren en de Partij van de Arbeid in de Provincie Zuid-Holland. Volgens hen staan zowel de Algemene Plaatselijke Verordening als de Wet natuurbescherming een dergelijke verstoring van het dieren- en plantenleven ter plekke niet toe.

Begin mei vindt de Dutch Grand Prix Formule 1-race plaats op het circuit in Zandvoort. Ook de provincie Zuid-Holland krijgt te maken met de gevolgen van deze race. Veel bezoekers en ook drie Grand Prix-teams maken in die periode gebruik van hotels en campings in en rond Noordwijk.

Die gemeente heeft laten weten dat ze van plan is de drie Grand Prix-teams toe te staan om drie dagen lang via het strand van Noordwijk naar Zandvoort te rijden. Daarbij doorkruisen ze onder meer het strandreservaat Noordvoort, een drie kilometer lang natuurgebied tussen beide gemeenten, precies op de grens van Zuid-Holland en Noord-Holland. Het is een stiltegebied voor onder meer vogels en zeehonden, waar mensen zo veel mogelijk worden geweerd. Het werd in mei 2019 officieel geopend.

Volgens de ‘Strategische agenda Kust Zuid-Holland’ zijn de rustige stranden tussen Hoek van Holland en Noordwijk, die liggen voor Natura 2000-duingebied, toegevoegd aan het natuurnetwerk Nederland (NNN). Dat geldt ook voor het strandreservaat Noordvoort voor het deel dat in Zuid-Holland ligt.

Ontheffing

In een persbericht schrijft de gemeente Noordwijk dat er met natuurorganisaties overleg is gevoerd over het plan om door Noordvoort te mogen rijden. Daarvoor zou ontheffing worden verleend voor de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Maar in een artikel in het Noordhollands Dagblad van 13 februari valt te lezen dat de betrokken natuurorganisaties helemaal niet enthousiast zijn om die ontheffing te verlenen.

De kwestie is voor de Partij voor de Dieren en de Partij van de Arbeid in Zuid-Holland aanleiding om vragen te stellen aan Gedeputeerde Staten. Zij wijzen erop dat de APV niet de enige wettelijke regeling is waarmee in dit geval rekening moet worden gehouden.

Wet natuurbescherming

Op grond van de Wet natuurbescherming (Wnb) zou de gemeente Noordwijk een zogeheten quick-scan moeten laten uitvoeren. Zo’n scan maakt onder meer inzichtelijk wat de mogelijke negatieve effecten zijn op beschermde diersoorten. Als daaruit blijkt dat er een Wnb-vergunning nodig is voor het verstoren van een beschermde diersoort (bijvoorbeeld de zeehond) of broedvogels, kan deze niet worden afgegeven zo stellen de twee provinciale politieke partijen, want er is geen enkel (wettelijk) belang voor zo’n verstoring.

De Partij voor de Dieren en de PvdA willen daarom van het provinciebestuur weten of Noordwijk bij de provincie Zuid-Holland een quick-scan heeft ingediend voor het vervoer over het strand. En ook of Zandvoort hetzelfde heeft gedaan bij de provincie Noord-Holland. Ook vragen beide partijen het provinciebestuur aan welke voorwaarden het gemotoriseerd vervoer over het strand bij Noordvoort moet voldoen om in aanmerking te komen voor een Wnb-vergunning.

Geen motorverkeer op strand

Als uit de quick-scan blijkt dat er een Wnb-vergunning nodig is, dan kan die niet worden verleend vanwege het ontbreken van een wettelijk belang, stellen Partij voor de Dieren en PvdA. Ook vragen zij zich af of Formule 1-races tot de sportactiviteiten horen die volgens de ‘Strategische agenda Kust Zuid-Holland’ kust in de duinen mogelijk moeten zijn. Ze vinden dat Zuid-Holland en Noord-Holland op dit punt met een eensluidende visie moeten komen en geen gemotoriseerd verkeer over het strand moeten toestaan.


Bovenstaand artikel betreft een persbericht van de Provinciale Statenfracties van Partij van de Dieren en PvdA

  1. 3

    @2: Hé, poezenspeeltjes! ?
    Enfin, het is dan dus simpelweg te vol op de weg. Dan moeten ze hun spullen maar op tijd vóór de drukte daar binnen zetten – dat moet ik ook als weer eens een of andere idioot meent een wielerparcours door mijn straat te leiden – en anders ligt dat circuit voor zo’n toeloop misschien wel op de verkeerde plek…

    Of mag je dat niet zeggen? Van de prins geen kwaad weten?

  2. 6

    @3: Of ze moeten een hotel in Zandvoort zelf nemen.

    (De gemeente Noordwijk vindt het waarschijnlijk wel chique als beroemde mensen daar slapen, dus dat zou verklaren dat de gemeente aan zo’n plan mee wil werken.
    Ik zou het wel lachen vinden als ze willen gaan rijden en het blijkt springvloed en sterke westenwind te zijn, dan komt de zee echt tot de duinen. Volgens mij kunnen ze beter met een boot van Noordwijk naar Zandvoort gaan.

    Waarom ze geen helicopter huren is mij ook een raadsel.)

  3. 7

    @6: Misschien zijn voor heli’s alle vergunningen al vergeven, en is er gedreigd dit keer daarop wel te handhaven? Of is het materiaal te groot of te zwaar?
    Toen afgelopen zomer op Spa-Francorchamps werd geracet, dreunde de lucht tot aan Weert van de helicopter-arrangementen die tussen hotel en circuit pendelden.
    Ik was toen bijna naar het oorlogsmuseumpje in Beek getogen om te vragen of ze dat Russische luchtafweerkanon niet even in stelling konden brengen.

  4. 8

    @7: De bobo’s (en skybox genodigden?) hebben voorrang op het personeel?

    “Er is ook nog gekeken naar de mogelijkheid om de teams per helikopter van Noordwijk naar Zandvoort te vervoeren, maar volgens het college kan dit maar beperkt. ‘Op donderdag en vrijdag zal er wel gevlogen worden’, vertelt het college. ‘Op zaterdag en zondag zijn alle landingsrechten in Zandvoort voorbehouden aan de organisatie van de Grand Prix en kunnen de teams uit Noordwijk daar niet landen.'”

    Dreunende lucht rondom Zandvoort zal dus sowieso het geval zijn. Ik hoop dat men flink gaat klagen want veel niet betrokkenen zullen zoals gewoonlijk de lasten gaan dragen. De lucht is van ons en niet van Schiphol of de F1!

    https://www.omroepwest.nl/nieuws/3996199/Formule-1-teams-willen-via-strand-Noordwijk-naar-Zandvoort-rijden

  5. 10

    Alsof je met een brullende raceauto over het strand kan. Er rijden dagelijks jeeps en tractoren van de strandwacht e.d. door die gebieden en daar kraait letterlijk geen haan naar. Planten groeien sowieso niet op het stand en veel meer dan zeemeeuwen en honden zie je er ook niet. En die paar beesten er zijn verkassen wel een dagje en stukje verderop als er even verderop zo’n mensen massa rondloopt.

    Het toont maar weer eens aan hoe volkomen doorgeslagen sommige groepen in Nederland zijn. Alsof een auto op het strand het grootste probleem van de wereld is.

  6. 11

    @10: We hebben het hier over een strandreservaat. Dat is niet dat stuk waar jij met een biertje in de hand naar de meisjes kunt kijken. Bovendien: Die enkele strandwacht weet waar en hoe die kan rijden, zo’n ingehuurd peloton valetknullen zie ik zich eerder vroeg dan laat vastrijden.
    Die teams huren maar iets aan de andere kant, in Bloemendaal, en dan een gezonde wandeling over het Duinpieperpad naar het circuit. Zul je zien hoe fris ze aankomen! Of zijn het zulke watjes dat dat teveel van ze is gevraagd?

  7. 13

    @12: Maar wil hij dat ook weten?
    ’t is dan wel een ander kaliber, maar toen ik ooit tijdens een HARC-evenement een interview afnam, ging dat gewoon in die Zandvoortse paddock, waar alle ‘uitvoerenden’ ook kampeerden. Niks heen en weer. Dat waren nog echte mannen met echte circuitromantiek!
    Zonder petjes.

  8. 14

    @13: Als het doorgaat, dan zullen ze het hele strand van Zandvoort tot en met Noordwijk moeten afzetten, de fans zitten vast nu al naar toegangspaden naar het strand te zoeken.

    Al dit soort onzin, ook met treinen en stations en (hotel-)kamers geeft al aan dat dit veel te groot voor Zandvoort is (zolang Max nog rijdt).

  9. 15

    Om dit testosteronspektakel te laten doorgaan is kennelijk niks te gek. Ik hoop dat de natuurorganisaties en een Partij voor de Dieren een verbod zullen weten te bewerkstelligen. Tevens hoop ik dat de klimaatverandering zich tijdens dit spektakel begin ten volle in negatieve zin zal laten gelden.

  10. 16

    Over een jaar of tien, als er een nieuwe langzittende rechtse premier is, zal vast blijken dat “met de kennis van nu” dat hele megalomane plan om de F1 naar Nederland te halen eigenlijk een slecht idee was. Maar die zal dan concluderen dat dat niet goed te voorzien was, dat we ons destijds “in ons enthousiasme een beetje mee hebben laten slepen”, maar dat er niemand wat viel te verwijten.

  11. 19

    Natuur herstelt zich niet zo snel als menselijke wanen overgaan. Waarom kunnen er niet meer helikoptervluchten worden toegestaan? Herrie is er dan toch al. Leg volgende keer ‘gewoon’ een cruiseschip dat te groot is voor de sluis van IJmuiden voor anker in de Noordzee. Kun je iedereen in kwijt. Of ligt dat dan de deelnemers van SAIL in de weg?
    Misschien willen we/ze wel teveel.

  12. 21

    @19: Lees @18: en zie dat de aanvragen voor tijdelijk uitzondering al paraat liggen.
    Herrie is er toch al? Onder dat mom proberen ze Schiphol ook iedere keer verder uit te breiden.

  13. 23

    @22: Ja, misschien kan de KNRM (voorheen KNZHRM) als pendelaar dienen en wat sponsorgeld voor de nooddruftigen op zee ophalen.

    Met survival suits hou je het best droog, ook bij het in en uitstappen in de branding.