Waarom docent worden en blijven?

Al eerder schreef ik over rapporten van Pearson: een commerciële uitgever die soms hele mooie onderzoeksrapporten maakt die relevant zijn voor beleid.

Het nieuwste rapport heet “Why Teach?”. De resultaten zijn gebaseerd op een enquête onder 1.000 leerkrachten in de UK. Dat is helemaal niet zo veel, maar wat ze ervan maken qua rapportage is dan wel erg de moeite waard. Vooral de integratie met een webpresentatie is weer zeer indrukwekkend en aantrekkelijk.

Onderwijsgrafiek - Onderzoek naar motivatie docenten

Bron: Menzies, L, M. Parameshwaran e.a. (2015). Why Teach? Pearson en LKMco

De grafiek laat zien wat redenen zijn om in het vak te blijven. Meer dan de helft vindt zichzelf goed en ziet dat als een belangrijke reden om het te blijven doen. Enig narcisme is een docent niet vreemd. Het verschil maken voor leerlingen staat op nummer twee: zo horen we het graag.

Op basis van de resultaten komen de onderzoekers tot vier archetypen van docenten:

  • Practitioners: vooral gemotiveerd om met kinderen te werken
  • Moderates: gemotiveerd door een reeks factoren
  • Idealists: zij die maatschappelijke het verschil willen maken
  • Rationalists: een combinatie van pragmatische, persoonlijke en maatschappelijk gedreven motivatiefactoren

Voor de liefhebbers: je kunt zelf de quiz doen om te bepalen welk type je bent.

Ander deel van het rapport gaat over de motieven om wel of niet te verhuizen naar een andere regio voor het werk zijn ook erg interessant en relevant voor Nederland. Want hoe zorg je er als school voor dat je de goede docenten aantrekt, desnoods uit andere regio’s van het land?

Via Onderwijs in grafieken.

  1. 2

    . Meer dan de helft vindt zichzelf goed en ziet dat als een belangrijke reden om het te blijven doen. Enig narcisme is een docent niet vreemd. Het verschil maken voor leerlingen staat op nummer twee: zo horen we het graag

    Ik vind dit geen juiste conclusie, ‘verschil maken’ staat bij ‘very important’ op nummer 1. Wat mij betreft had de grafiek geordend moeten worden op ‘very important’ (dus de rode balkjes) en niet op totaal.