Deze week besteedden twee actualiteitenprogramma’s aandacht aan de vliegtax. [url=http://www.rtl.nl/actueel/rtlnieuws/binnenland/]RTL kopte[/url]: ‘Buitenlandse luchthavens varen wel bij vliegtax’. Op de Duitse luchthaven Weeze werden passagiers geïnterviewd die ‘belastingvluchtelingen’ zeiden te zijn. Een en ander werd geïllustreerd door groeicijfers van het aantal Nederlandse passagiers op die luchthavens. Een uur later was het de beurt aan [url=http://player.omroep.nl/?aflID=7479483&md5=44b64319e4751c6ba06edad31b73266d]Netwerk[/url]. Maar zij kwamen met: ‘Wat is er mis met Schiphol?’ Netwerk gooide het over een andere boeg en liet vooral mensen op Schiphol aan het woord die de drukte zat waren en een D-Reizen directeur die verklaarde dat de lange wachttijden en drukte voor hem redenen zijn om Schiphol links te laten liggen. Ook Netwerk toog naar Weeze en kreeg daar vooral mensen voor de camera die er niet alleen waren vanwege goedkope vluchten, maar ook vanwege de rust en de lage parkeertarieven.
Kortom: Wie schetst hier het beste beeld? Of illustreert dit vooral hoe je met knippen en plakken en door de juiste manier van interviewen het nieuws kunt brengen zoals je wilt?
Reacties (5)
Ik neig naar Netwerk.
Ben meerdere malen vanaf beide luchthavens vertrokken (Weeze ligt daarbij voor mij ook nog dichterbij dan Schiphol) en moet zeggen dat het een verademing is om vanaf een kleinere luchthaven te vertrekken. Oa. door Netwerk genoemde redenen.
Schiphol is groot, met alle ongemakken van dien.
Reizigers zijn het wachten en gestress kennelijk beu en kiezen voor een kleinere luchthaven als vertrekplaats indien mogelijk.
Het is een beetje goedkoop om dat (alleen maar) aan de vliegtaks te wijten.
Schiphol zoekt gewoon een stok om mee te slaan. De brandstoftoeslagen, dat zijn voor mij een reden niet te vliegen. Mijn ticket is het afgelopen half jaar bijna 200 euro duurder geworden.
Nog voor dat er ooit vliegtax was uitgevonden, vertrokken we al liever van Eindhoven (jarenlang gratis parkeren) of Brussel (niet zo duur parkeren als A’dam en in een parkeergarage). En wat dacht je van via de A2 Amsterdam überhaupt op tijd bereiken? En de vroege inchecktijden en de lange looproutes? En nog eens kans je koffers te verliezen als in een 3e wereldland. Het enige positieve was nog (voor vrouwlief) de uitgebreide taxfreeshop.
Ticketprijzen spelen natuurlijk best een rol. Maar ook andere zaken, zoals parkeertarieven en reisafstand naar het vliegveld. Voor mij: Schiphol: 2 tot 3 uur (afhankelijk van verkeerssituatie), Weeze: half uur, Eindhoven: 1 uur, Dusseldorf 1 uur, Keulen/Bonn: anderhalf uur, Brussel: 2 uur.
Nog los van de parkeertarieven en inchecktijden is Schiphol vanuit Oost Nederland niet gemakkelijk te bereiken.
Netwerk gaf mijns inziens het meest reële beeld.
De grap was zelfs dat in t RTL item een bezoeker werd geinterviewd die niet over de kosten begon, maar over de rust in Weeze en het gebrek aan service in Schiphol.