Van niks naar nergens: De NS

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

In de Metro las ik vanmorgen dat de NS waarschijnlijk toch de prijzen mag gaan verhogen. Maar alleen op voorwaarde dat ze een duidelijk betere service bieden.

Een betere service, wat moet ik me daar bij voorstellen? Nog geen jaar geleden kwam het voor dat je op een traject stilstond en niet hoorde waarom, of hoe lang het nog zou gaan duren. Maar dat is veranderd: Tegenwoordig snauwt de conducteur dat ‘zij van de NS’ besloten hebben dat er alweer een goederentrein voorang krijgt, en dat we al vertraging hadden, en dat hij er echt niets aan kan doen.

Dus dat stukje communicatietekort is inmiddels opgelost, en er wordt dus openhartig naar de klant gecommuniceerd.

Met de fiets in de trein
Een andere service dan wellicht? Mensen meer tijd geven om in te stappen? Ik stond eergisteren met een fiets op het perron, en toen de trein gestopt was -godzijdank met een deur voor mijn neus- bleek dat het halletje propvol was, en ik de volgende deur moest proberen. Nog geen seconde later blies de conducteur al op zijn/haar fluitje (geslacht onbekend door ontbreken kaartcontrole) en moest ik met een bizarre sprong met fiets en al de trein in springen. Indiana Jones zou trots op me zijn geweest, maar handig is anders.

(on)begrip
Van niks naar nergensIk neem dat allemaal op de koop toe, vanwege het doodsimpele feit dat ik best snap dat de NS het lastig heeft, dat er een hoge werkdruk is en dat je gewoon niet alles in de hand hebt. En wanneer iedereen op je loopt te zeiken, is dat ook niet echt bevorderlijk voor je eigenwaarde.

Nee, daar heb ik wel begrip voor, maar ik heb er geen begrip voor dat ze de prijzen willen verhogen. En die verbeterde service is gewoon een kutsmoes waarmee ze organisaties als Rover zoet houden en onderhand de reizigers een poot uitdraaien. Het is de trend van de dag, en kennelijk moet een organisatie als de NS meedoen met burgertje plukken om er bij te horen.

Zeiken op de minuut
Oh ja, en mijn broek zakt er van af als conducteurs zeuren over het feit dat ik één minuut te vroeg gebruik maak van mijn kortingskaart (Internationale trein vanaf Den Haag HS naar Amsterdam van 08:59), ik loop toch ook niet te mekkeren over een minuut vertraging? Of tien…

0

Reacties zijn uitgeschakeld