Peter Olsthoorn krijgt braakneigingen bij de keukentoneelstukjes voor de centen. Via Leugens.nl.
Uit een heerlijk interview in NRC Handelsblad van dit weekend van Joël Broekaert en Ringel Goslinga met Ramon Beuk over de leugens die hij voor commerciële tv over zich uitstortte alvorens met plezier voor de NCRV te werken:
“Born2Cook kan ik echt niet meer kijken, dat was allemaal zo in scène gezet…Mensen moeten zich van de commerciële tv-bazen vaak anders gedragen… Dan moeten ze op de buis een bepaalde houding aannemen en heb je opeens drie hele andere jongens. Poppenkast. Dat wordt hen opgelegd.
“Koffietijd werd gesponsord door Unilever. Daar moest ik letterlijk zeggen ‘veel mensen vinden het moeilijk om vis te bereiden, maar ik laat zien hoe makkelijk het is’, terwijl ik viscuisine van Iglo de oven in schoof….
“Born2Cook had vier sponsoren: Whirlpool, Philips, Bruynzeel en Campina. Enige eis was dat ik elke week iets met een zuivelproduct zou doen. Zo begint het. Een paar weken later moest ik toch nog meer de roomlijn van Campina onder de aandacht brengen.
Daar stond ik weer: ‘Veel mensen denken ten onrechte dat zuivel ongezond is, maar zuivel is juist goed voor je.’ En ondertussen gooide ik een heel pak room leeg in een pan.
„Of ik even een boek wilde vasthouden. Dan moest ik zeggen dat ik blij was dat er zulke goede boeken over vlees waren. Dat was een verschrikkelijk boek van het Productschap Vlees en nog lelijk gefotografeerd ook. Dat heb ik dus echt niet gedaan. Daar is de breuk met Born2Cook begonnen.”
Ramon kan nog een leven lang genieten van zijn klim naar de top op Born2cook.nl
Reacties (27)
Sponsoren van een programma die verwachten dat je iets met hun produkten doet in datzelfde programma. Waarlijk een openbaring, wie had dat kunnen denken?
Vooral ook indrukwekkend dat hij nu wel “de waarheid” verkondigd op tv… yeah right.
Mooi stukje ego bouwen in ’t NRC. Begin al bijna spijt te krijgen van dat fancy ipad abonnement.
Goed dat’ie uit de school klapt. Gewone reclame is al verschrikkelijk, maar die smerige stiekem ingeschoven product placement is te goor om te geloven. Kan niet vaak genoeg op gewezen worden, zeker als er naam en toenaam bij genoemd wordt
Reclame maken op de commerciële televisie?!?!?
Hoe durven ze!
mensen als Cracken slikken (letterlijk) alles. Wat dacht je van nieuwsuitzendingen waar ‘bericht’ wordt dat bepaalde merken ergens goed (of juist slecht) voor zijn? het gaat in het genoemde geval juist niet om reclame want daar wordt bij gemeld dat het een verkooppraatje is, deze uitzendingen doen net of ze dat niet doen
Hou dit intervieuw in je achterhoofd als PVVD-volk weer begint over ‘staatsomroep’ die niet onafhankelijk aan het ‘subsidieinfuus’ hangt.
Nu is ook weer overduidelijk waarom er geen consumentenprogramma’s zoals Radar of Kassa is bij de commercieletv.
@3 dit is toch geen uit de school klappen? Aan het begin, het eind en tijdens de reclame blokken staat er beeld vullend; Dit programma is mede mogelijk gemaakt door Boerenland karnemelk. Dan wéét je als kijker toch waar je aan toe bent?
Word eens wakker..
@5
Ik haal mijn nieuws sowieso niet van Born2Cook, noch (het kookgedeelte van) Koffietijd, dus ik zie het probleem niet.
Iedereen met een half brein weet allang dat al die zogenaamde klus en kook programma’s verkoopshows zijn. Die zendtijd wordt regelmatig gewoon te koop aangeboden.
Wat mij verbaast is het knullige niveau waarmee dat gebeurd. Alsof een vakman ooit met dat speelgoed gereedschap gezien wil worden. Al de slecht uitgeprinte logo’s die er voor de camera afgehaald moeten worden, dat is treurige tv. Als je per se wat wilt verkopen in een gesponsord programma maak er dan op ze minst een beetje werk van.
Als het niet zou werken zouden die bedrijven er echt geen geld instoppen. Niet iedereen is zo verschrikkelijk geniaal als de reaguurders hier, die elke verborgen incentive doorzien (not….). het zou gewoon verboden moeten wezen
Dat wordt een testbeeld voor keest want er wordt geen show, serie of film meer gemaakt zonder product placement.
Als ik in vrijwel elke kookprogramma hoor, ‘voeg wat zout toe’, denk ik meteen: Zoutlobbby!
En al dat ‘luchtigkloppen’ van de gardelobby.
Wat mij verbaasd @Maxm dat zoveel mensen nog tv kijken.
@larie, Kwaliteit op tv is met enig zoeken nog wel te vinden, wat mij ook verbaasd is welke programma’s de hoogste kijkcijfers krijgen. Telkens als ik dat zie wordt ik een beetje treuriger en cynischer over de mensen die er naar kijken. Metropolis is ook weleens op tv geweest, zeer de moeite waard.
-t
Dat doet me denken aan een intervieuw met Mark Rutte toen hij pas in de politiek zat, net weg van Unilever. Wie hij het meest bewonderde, was de vraag. Rutte noemde een van de managers. Waarom? Omdat deze man kans zag om de gezonde booming olijfolie uit de markt te prijzen ten gunste van becel.
Het is niet verbazingwekkend dat sommige partijen zo’n hekel hebben aan publieke omroepen. Het land van de vrije jongens is veel lucratiever.
Zonder kookprogramma’s zouden de meeste mensen niet eens weten wat ze in de supermarkt moesten kopen.
Ik verlang naar een kookprogramma waarin wordt uitgelegd hoe je b.v. de zak Avikos ‘Aardappelschotel Turks’ (zit ook shoarma in) het makkelijkst open kan maken: met een schaar (langs één kant openknippen).
Maar elk kookprogramma op zich is van nature al goed. Het is goed om mensen met hun handen te zien werken, terwijl je zelf de hele dag met je hoofd werkt.
Op elk pak Appelsientje staat “100% puur sap”. Mag dat soms 100% gelogen zijn, “omdat je weet dat het maar reclame is”?
Mag Campina op zijn gouden wikkel liegen dat het “gezond” is om roomboter te eten, omdat de klant “moet weten” dat het gelogen is?
Mag RTL dan in commissie van Appelsientje en Campina leugens verkopen? Natuurlijk niet. Maar liegen is iets anders dan opinies verkopen. “Vis is gemakkelijk te bereiden” en “Campina room is lekker” zijn opinies, geen waarheden. “Campina room is goed voor je” is een leugen, maar daarom liet de redactie de tekst veranderen in “Zuivel is goed voor je” onder het leegschenken van een pak Campina room.
Alleen de dommerds, met een IQ beneden honderd, hebben dat niet door. De mensen met een IQ boven de honderd hebben dus meer overlevingskansen. Wat op zich weer goed is voor de soort homo sapiens.
Kortom, dankzij RTL en andere commerciële omroepen sterven de dommerds eerder uit. Dus neemt de gemiddelde IQ van de mensheid toe. Daarom verricht RTL met zijn kookprogramma’s nuttig werk en maakt de wereld weer een stukje duurzamer. Leve RTL! Weg met de dommerds!
Antwoord:
Als je uitgaat van 100% leugens op TV zit je er nooit zover naast ;)
Koken: Great Depression Cooking
@Iedereen die zegt dat al deze reclamemeuk makkelijk te doorzien is: het verkoopt toch, het levert zijn geld op, blijkbaar is het niet voor iedereen zo makkelijk te doorzien als dat het voor jou is. Blijkbaar ben jij iets slimmer dan de rest.
Betekent dat dat de rest niet beschermd hoeft te worden?
19: Op elk pak Appelsientje staat “100% puur sap”
– Water is ook ‘puur sap’. Lichaamsvocht is ook ‘puur sap’. Er staat niet wat voor sap, op het pak Appelsientje. Het is ook niemands buurmeisje, Sientje, dat er in zou zitten. Begrijpend lezen is het halve werk.
21. Anoniem: “Betekent dat dat de rest niet beschermd hoeft te worden?”
– Iedereen wordt voorzien van eindeloos gezondheidszorg, om de nasleep van het couche-patatoën en rook-, vreet- en zuipzuchten te ondervangen. Er zijn derhalve ook nog nooit zoveel mensen ziek geweest, die in leven worden gehouden. Maar daar wordt ook weer aan verdiend. Het lijkt wel een zero-sum game.
@ 21: Het gaat over het algemeen helemaal niet over “doorzien”. Net zo als reclame algemeen verkopen die kookprogramma’s imago.
Een zelfbeeld als culinair begiftigde. Als je zelf ikea-vrouw noch metro-man bent lijkt een dergelijk imago allicht een raar product, maar heb kennis aan wat dergelijke figuren en de sociale-status aspecten van het geven van geslaagde etentjes zal één van de eerste dingen zijn die je opvalt.
Er zijn geen mensen die niet weten dat kookprogramma’s een grote reclame-spot zijn. Er zijn alleen maar mensen die er voor kiezen het te negeren. En die zoeken het inderdaad verder maar lekker zelf uit.
kwade tongen beweren dat Hannes Minkema een tweelingbroer heeft die soms Michel Couzijn heet; de kristallen bol was nogal wazig.
de kletspraatjes die de gebroeders vanachter hun komjoetertjes botvieren zijn verbijsterend oninteressant.
wat ik wilde zeggen: wie kijkt er nou hedentendage TV?
@20
bedankt voor de linktip!
Ramon Beuk en weg met de commercie:
http://www.youtube.com/watch?v=1Evm30HTbD0
Je weet dat zo gauw je een pretzender opzet je besodemieterd wordt.Alles wordt geofferd aan de heilige Euro,hebzucht blijft de sterkste drijfveer,zeker bij de vermaakindustrie.