High speed driving can be dangerous. Fifth Gear conducted the world’s fastest ever car crash test. Usually car crash tests do not exceed 40 mph. This time a Ford Focus is smashed into a concrete wall at 120mph.
High speed driving can be dangerous. Fifth Gear conducted the world’s fastest ever car crash test. Usually car crash tests do not exceed 40 mph. This time a Ford Focus is smashed into a concrete wall at 120mph.
Reacties (12)
Zeker niet betaald na het tanken!
Met honderdtwinting kilometer per uur botste ik hard, mijn hart stond stil, maar mijn camera bleef draaien.
Was dat alles? 120 mph i.p.v. 35 mph is 3,4 keer zo snel is 2^3,4 = 10 keer zo veel kinetische energie. Dit had ik wel verwacht. Details over hoeveel ruimte en nog overblijft in de kooi constructie worden helaas niet getoond. Daar gaat het om. Voor en achterkant die vervormen is mooi, dat is allemaal energie die “verloren” gaat, net zoals onderdelen die eraf vliegen: Kost allemaal energie die niet naar de inzittende gaat. Overigens is 120 mph net geen 200 kmh.
Meer details in de lange versie van het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=6dI5ewOmHPQ
Nou is de kans dat je per ongeluk met 120 km/u op een betonnen muur rijdt buiten het circuit niet erg groot. Twee auto’s die elkaar frontaal raken met 60 km/u elk daarentegen…
De kans dat elkaar frontaal met 60 kmh op een autosnelweg raken is ook niet groot (gescheiden rijbanen). Frontaal met 80 kmh op een provinciale weg is lijkt mij waarschijnlijker. Dat geeft overigens het zelfde effect als 80 kmh op een betonnen muur (die snelheden mag je niet zo maar optellen). Een smart of ander klein autootje dat frontaal tegen een vrachtauto rijdt is wel vervelend voor dat kleine autootje.
Het was ook niet mijn bedoeling om snelheden bij elkaar op te tellen. Behalve dat is er natuurlijk ook een verschil in een betonnen muur of een andere auto. Ik wil maar zeggen dat een frontale botsing met lagere snelheid waarschijnlijk meer indruk zal maken dan een grotendeels theoretische variant als deze.
Belachelijk dat die auto’s daar niet tegen kunnen. Met die snelheden rij ik regelmatig naar huis.
Die achterbanden zijn gewoon nog goed.
Ik zou die test wel eens willen zien met een Lelijke Eend. Van die auto werd gezegd dat een veiligheidsgordel overbodig is omdat het dashbord toch wel naar je toekomt.
Overigens dacht ik meteen bij hetfilmpje dat ze dat best wel meer auto’s mogen doen.
Hij is in ieder geval niet verdampt. Een hele tegenvaller voor terroristen.
Hier een test waarbij de muur met 1000 (inderdaad, duizend) km/h op de auto afkomt.
http://www.youtube.com/watch?v=aSVfYwdGSsQ