1. 5

    @Branko

    Ook een goed punt. Tegenwoordig kom je overal spelfouten tegen. Het lijkt erop dat ik ouder begin te worden, erger me er tegenwoordig steeds meer aan…

  2. 7

    Doem en verval? Ach nee. Spelling is niet het belangrijkste. Wel communicatie, participatie, enz. Bovendine, mensen die creatief bezig zijn met taal, da’s goed voor een taal z’n overleven. Dus misschien geldt hier wel een omgekeerde voorbeeldfunctie : niet te benepen doen met je taal.

    Bovendien het gaat hier over de naam van een team, een instantie, een product, een merk. Die mag je best visueel onderscheiden van “de gewone woordenschat”. En dan is zo’n “8” goedkoper dan een logo dat je er niet overal bij krijgt. Je hoeft ook geen vaste font meer te kiezen. Andere overwegingen bij het kiezen voor die naam : gewenst imago tegenover doelgroep, enz. Misschien ook het onderwerp een eigentijds cachet geven. Enz. De hele kwestie van sms-taal enzo hoeven we hier niet bij te slepen.

    Andersom zijn woordspelingen en andere slimmigheden of ongein doorgaans niet besteed aan “kwetsbare groepen” die een taal typisch niet zo goed beheersen en voor wie zowel “de norm” als “de slimme afwijkingen” ervan een bron van complexen of frustraties kan zijn.

  3. 12

    Tja, typisch Nederland hoor…. Het doel van dit project is VMBO-leerlingen meer bewust maken van het belang van geletterdheid. Als je dan een begrip als taalkr8 gebruikt, hoe gaan die jongeren dan ooit een succesvolle sollicitatiebrief schrijven?