Het andere gezicht van Frankrijk.
Voor het merendeel genegeerd door de Fransen zelf en door de buitenlanders die er wonen omdat het zo’n “aardig land is”.
#2
Krek.
Met uitzondering van de Hollandais en France van Hollandais en France dan nog altijd. Als je hier eenmaal woont, ontdek je ook de minder aardige kantjes. Bijvoorbeeld dat de Franse automobilisten weigeren om overdag met de koplampen aan te rijden, omdat ehhh… ja, waarom eigenlijk?
Omdat het vroeger verboden was. Omdat dan de motorrijders met groot licht minder opvallen zodat ze geen levensgevaarlijke inhaalmanoeuvres meer kunnen uitvoeren. Omdat je met je koplampen overdag tegenliggers kunt verblinden. Omdat het geld kost. En omdat het niet verplicht is, maar een test.
En die test voeren ze uit onder druk van de motorfietserslobby, omdat (zie boven). En die test werkt niet omdat niemand meewerkt. En dat de test in zo’n beetje elk beschaafd land al is uitgevoerd en daar tot veiliger verkeer heeft geleid is geen reden om dat dan maar zomaar aan te nemen. Nee, die buitenlanders kunnen wel zoveel vertellen. Dat het in Zweden, Nederland en Engeland werkt, betekent nog niet dat het hier ook werkt, meneer. En France, on fait les choses comme on les fait en France!
Maar verder is het een aardig land.
#3
zazkia
Rijdt er iemand in Nederland overdag met koplampen? Uberhaupt ergens in Europa anders dan Scandinavie?
En voor de rest, ja aardig land, betere mayonaise.
Koplampen overdag aan? Op een stukje van de napoleonsbaan ja, omdat het daar verplicht is, maar verder zie ik het nooit. Is ook totale waanzin, want het kost extra benzine, iets waar je liever niet aan begint in deze tijden van peakoil en global warming. In Belgie en Duitsland doen ze het gelukkig ook niet. Zo uitzonderlijk zijn die fransen dus toch niet.
#6
Steeph
@Bismarck: mijn observaties zijn anders hoor. Ook in NL rijdt ongeveer 10 procent van de auto’s overdag met goed licht toch met koplampen aan. Ook in Duitsland zie ik het regelmatig.
#7
Bismarck
@6: Blijkbaar een regionale gewoonte dan. Ik heb het echt nog nooit gezien in de Euregio (afgezien van de genoemde uitzondering en slecht zicht weeromstandigheden).
#8
Steeph
Zal er extra opletten de volgende keer dat ik weer op de weg zit. Kijken of mijn waarnemingsvermogen nog wel klopt.
#9
Krek.
Het kost meer benzine… Ja, dat is waar. Het spaart ook mensenlevens. Iets waar je eigenlijk liever niet aan begint in deze tijd van overbevolking. Volgens mij kun je bij een Volvo (in Nederland, want in Frankrijk is deze functie uitgeschakeld) het licht niet eens uitzetten. Dus die rijden sowieso al met het licht aan. En verder iedereen die graag gezien wil worden in álle weersomstandigheden. Want ook met fel zonlicht schijnen koplampen (om) op te vallen.
#10
quartz
Ik heb me laten vertellen dat verlichting op de auto aan per jaar een stuiver aan benzine kost. Dat zal wel overdreven zijn, maar al kost het 50 € per jaar, dan is het nog steeds een goed idee.
Naar mijn idee rijdt inderdaad ongeveer 10% overdag met lichten aan. (randstad)
Reacties (10)
Het andere gezicht van Frankrijk.
Voor het merendeel genegeerd door de Fransen zelf en door de buitenlanders die er wonen omdat het zo’n “aardig land is”.
Met uitzondering van de Hollandais en France van Hollandais en France dan nog altijd. Als je hier eenmaal woont, ontdek je ook de minder aardige kantjes. Bijvoorbeeld dat de Franse automobilisten weigeren om overdag met de koplampen aan te rijden, omdat ehhh… ja, waarom eigenlijk?
Omdat het vroeger verboden was. Omdat dan de motorrijders met groot licht minder opvallen zodat ze geen levensgevaarlijke inhaalmanoeuvres meer kunnen uitvoeren. Omdat je met je koplampen overdag tegenliggers kunt verblinden. Omdat het geld kost. En omdat het niet verplicht is, maar een test.
En die test voeren ze uit onder druk van de motorfietserslobby, omdat (zie boven). En die test werkt niet omdat niemand meewerkt. En dat de test in zo’n beetje elk beschaafd land al is uitgevoerd en daar tot veiliger verkeer heeft geleid is geen reden om dat dan maar zomaar aan te nemen. Nee, die buitenlanders kunnen wel zoveel vertellen. Dat het in Zweden, Nederland en Engeland werkt, betekent nog niet dat het hier ook werkt, meneer. En France, on fait les choses comme on les fait en France!
Maar verder is het een aardig land.
Rijdt er iemand in Nederland overdag met koplampen? Uberhaupt ergens in Europa anders dan Scandinavie?
En voor de rest, ja aardig land, betere mayonaise.
@zazkia: Ja als antwoord op je eerste vraag.
Koplampen overdag aan? Op een stukje van de napoleonsbaan ja, omdat het daar verplicht is, maar verder zie ik het nooit. Is ook totale waanzin, want het kost extra benzine, iets waar je liever niet aan begint in deze tijden van peakoil en global warming. In Belgie en Duitsland doen ze het gelukkig ook niet. Zo uitzonderlijk zijn die fransen dus toch niet.
@Bismarck: mijn observaties zijn anders hoor. Ook in NL rijdt ongeveer 10 procent van de auto’s overdag met goed licht toch met koplampen aan. Ook in Duitsland zie ik het regelmatig.
@6: Blijkbaar een regionale gewoonte dan. Ik heb het echt nog nooit gezien in de Euregio (afgezien van de genoemde uitzondering en slecht zicht weeromstandigheden).
Zal er extra opletten de volgende keer dat ik weer op de weg zit. Kijken of mijn waarnemingsvermogen nog wel klopt.
Het kost meer benzine… Ja, dat is waar. Het spaart ook mensenlevens. Iets waar je eigenlijk liever niet aan begint in deze tijd van overbevolking. Volgens mij kun je bij een Volvo (in Nederland, want in Frankrijk is deze functie uitgeschakeld) het licht niet eens uitzetten. Dus die rijden sowieso al met het licht aan. En verder iedereen die graag gezien wil worden in álle weersomstandigheden. Want ook met fel zonlicht schijnen koplampen (om) op te vallen.
Ik heb me laten vertellen dat verlichting op de auto aan per jaar een stuiver aan benzine kost. Dat zal wel overdreven zijn, maar al kost het 50 € per jaar, dan is het nog steeds een goed idee.
Naar mijn idee rijdt inderdaad ongeveer 10% overdag met lichten aan. (randstad)