Record olieprijs $92

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (46)

#1 Plebes

We mogen god op onze blote knieen danken dat de US dollar zo laag staat…

  • Volgende discussie
#2 Ronald

@Plebes

Bush is geen god hoor, hij is de oorzaak van de lage dollar.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Drs. B

Kijk… en daar zijn we het dan weer wel eens Ronald ;)

“Dag dat de dollar valt” wel eens gezien? Wederom een interessant linkje:

http://www.geencommentaar.nl/index.php/2007/10/07/p13118

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Ronald

@Drs. B

Ja die heb ik gezien ja, wel een goede docu. mijn advies, koop goud.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Steeph

In deze oude waanlink zitten ook nog wat meer verwijzingen naar dit onderwerp (incl de genoemde docu):
https://sargasso.nl/archief/2007/08/08/depri-linkdump-op-welke-dag-valt-die-dollar-nou-eens/

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Ronald

Weet iemand trouwens hoeveel een liter benzine zou kosten als de dollar niet zo gedaald was?

Nederland was zwaar in de problemen gekomen dan volgens mij.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 gbh

Ronald, 2/3 van wat je aan de pomp betaalt is accijns

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Drs. B

@Ronald: Ja, dat advies van het goud kopen heb ik ook al meermaals voorbij horen komen, maar ben nog niet helemaal overtuigd van het nut. Of is het eigenlijk zo simpel dat goud waardevaster is en niet inflatie gevoelig zoals die getalletjes die ik via mijn internetbankieren tegenkom?

Nieuwe olieprijs? Zelf even geen zin an, maar dat moet toch niet zo moeilijk zijn? Neem gewoon de dollarkoers van een half jaar terug en de nieuwe benzineprijs is zo te berekenen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Ronald

@ gbh, dat weet ik, maar

op 1-1-2002 kreeg je 115 euro voor 100 Dollar.

nu 17-9-2007 krijg je 72 euro voor 100 Dollar,

Das dus een verschil van 43 Dollar.

Nu betalen we dus effectief 64 euro (92 dollar) per vat, als de dollar koers stabiel op het peil van 1-1-2002 was gebleven dan hadden we nu 105 euro moeten aftikken per vat. (= 41 euro verschil)

Het enige wat ik nu dus niet weet is hoeveel liter benzine je uit 1 vat (159 liter) kan halen, dan zou je dus

prijs 1 liter benzine + (41 euro / X liter benzine)

of reken ik nu verkeerd?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Ronald

1 vat moet uiteraard 1 vat olie zijn

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Ronald

Volgens sommige site’s kun je uit 1 vat olie 87 liter benzine halen

dus

1,487 + (41 / 87) = 1.95 euro per liter

Of ga ik nu te kort door de bocht?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 gbh

uit ruwe olie wordt gedestilleerd, komt behalve benzine ook nog diesel, kerosine en andere zooi uit

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Rembrandt

Olieprijs in euro’s tot aan begin oktober, prijs staat inmiddels iets boven de 60 euro per vat.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Freek

@Plebes, onzin, want een van de redenen dat de prijs van een vat olie in dollars stijgt is natuurlijk dat de dollar in waarde verminderd…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Dr Banner

@14 juist.
@1 maar ook @6: wat 14 zegt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Ronald

@Dr Banner

Weet ik wel, maar wat als de Dollar stabiel was gebleven en de prijs van olie was idd gestegen tot 92 dollar, zouden we dan economisch gezien in de problemen komen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 JSK

Je vraag is eigenlijk Ronald: in hoeverre kan de Nederlandse economie een reele stijging van de olieprijs aan?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 mescaline

Contractprijs voor olie ligt beduidend lager dan de prijs-per-dag dacht ik.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Sikbock

@ Ronald: 61% van de prijs die jij aan de pomp betaald bestaat uit belasting.. een litertje kost eigenlijk dus maar 70 eurocent

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 mescaline

Litertje bier kost ook zo’n 70 cent. En in de kroeg al gauw 7 euro. Mij hoor je niet over de benzine.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Sikbock

@ mescaline: kosten/ baten: je betaalt de kroegbaas 7 euro omdat die 5 euro kosten maakt voor dat biertje.

De nederlandse overheid maakt daarentegen nauwelijks kosten voor het verkeer.. Ze haalt per jaar ongeveer 17 miljard binnen aan benzineaccijns en allerlei autobelastingen .. daarvan vloeit er ongeveer 2 miljard terug naar investeringen in infrastructuur..

resultaat: een hele slechte prijs/ kwaliteit verhouding

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 mescaline

@sikbock jajajajajaja…. maar we zijn Andorra niet, zonder leger, nauwelijks onderwijs, geen werkelozen, dan kan ik het ook zo goedkoop … En de staatsschuld hè ? Die moet een keer worden afbetaald, dat zou jou moeten aanspreken. ;)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 Sikbock

@ Mescaline: zullen we dan maar gelijk 100% van ons inkomen overmaken naar de belastingdienst?

Mijn punt is: er wordt geinvesteerd in allerlei zaken (oa een aantal die je noemt) maar NIET in de mensen ( automobilisten) die dat geld bij elkaar brengen

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 mescaline

Nee, logisch, dan blijf je bezig. Dat zijn inhaligerds hoor, vergis je niet. En het is nooit goed. Ik zou het wel wat vinden om van die 17 mld er zes miljard in de concurrent (gratis Openbaar Vervoer) te steken. Links geintje :P

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 Mary Servaes

@Sickbok

De nederlandse overheid maakt daarentegen nauwelijks kosten voor het verkeer.. Ze haalt per jaar ongeveer 17 miljard binnen aan benzineaccijns en allerlei autobelastingen .. daarvan vloeit er ongeveer 2 miljard terug naar investeringen in infrastructuur..

Dat is dus vijftien miljard aan belastingheffing waar je geheel legaal onderuit kan komen! Fantastisch!

Verder de olieprijs in €:

http://stockcharts.com/h-sc/ui?s=$WTIC:$XEU&p=D&yr=1&mn=0&dy=0&id=p30144692236

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 sikbock

@Mary: huh? volgens mij mis je mijn punt: wat ik zeg is dat de overheid nauwelijks investeert in de mensen die het geld dat ze uitgeven verdienen..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 Bismarck

@22: De staatsschuld, voor welk deel is die afkomstig uit de aanbouw van infrastructuur?

Daar staat tegenover natuurlijk dat een deel van die 17 miljard naar volksgezondheid moet, ivm. de doden en zieken als gevolg van autoverkeer, naar woningbouw ivm. de door infra in beslaggenomen ruimte, naar justitie en binnenlandse zaken ivm. criminaliteit van automobilisten en naar milieu ivm. compensatie voor de vervuiling.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#28 Sikbock

@ Bismarck: die 17 miljard wordt IEDER jaar binnengehaald, niet éénmalig..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#29 mescaline

Je wilt het kosten/baten sommetje dus alleen onder de automobilisten maken @sikbock.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#30 sikbock

nee, mobiliteit, dus ook OV.. de werkenden betalen zich blauw voor mobiliteit. De overheid stopt dat geld in zijn zak, investeert nauwelijks in mobiliteit en laat de werkenden dagelijks uren in de file staan of in een veewagen proppen

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#31 mescaline

In een huis wonen is ook drie keer te duur.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#32 Bismarck

@28: De dingen die ik opsom en de rente van de staatsschuld ook.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#33 JSK

Mijn punt is: er wordt geinvesteerd in allerlei zaken (oa een aantal die je noemt) maar NIET in de mensen ( automobilisten) die dat geld bij elkaar brengen

@Sikbock: Weinig mensen zijn uitsluitend automobilist. Je bent, zelfs als je auto rijdt, ook scholier (geweest), student (geweest), medische zorgbehoefende (bij tijden en wijlen) of gepensioneerde. Het geld dat ‘de automobilist’ betaalt vloeit wel degelijk terug naar de desbetreffende persoon, alleen maar naar hem in zijn rol als automobilist.

Trouwens, met vrij simpele microeconomische theorie kan je aantonen dat de belasting op brandstof vooral op de brandstofproducent valt*, die in dit geval een rijke arabier of iraniër is (daarom belasten westerse overheden zo graag benzine).

*dat wil zeggen: het aanbod van olie is vrij inelastisch, bij een gegeven afzetdaling (door de belasting hier) ‘reduceert de olieproducent meer dan proportioneel de prijs.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#34 JSK

ohja: ‘alleen niet naar hem in zijn rol.. blablabla’ moet het zijn natuurlijk

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#35 sikbock

@ JSK:

Trouwens, met vrij simpele microeconomische theorie kan je aantonen dat de belasting op brandstof vooral op de brandstofproducent valt*, die in dit geval een rijke arabier of iraniër is (daarom belasten westerse overheden zo graag benzine).

Zou je dat kunnen toelichten?? Mijn portemonnee zegt ie hij per liter toch echt 70 cent extra belasting betaalt..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#36 sikbock

@ JSK: bovendien: kijk eens naar de belastingen die je nog meer betaalt? het zou me niet verbazen als de totale belastingdruk in NL tegen de 60 % zit.. daar mag dan toch wel wat tegenover staan? Ook wegen dus

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#37 JSK

@35: Belastingen op olie in de importerende landen drukken de olieprijs die de exporterende landen rekenen aan de grens. Zonder die belastingen zou de consumptie van olie groter zijn, waardoor de prijs van elke liter benzine stijgt. Netto zouden wij een hogere prijs betalen, een prijs die natuurlijk wel onder de bruto prijs van nu ligt. Maar het verschil tussen bruto en netto steekt de burger (indirect) in eigen zak. Denk aan de publieke voorzieningen die met brandstofaccijzen worden bekostigd, die zouden wegvallen.

Het resultaat van de lagere belastingen op olie is een kleinere afdracht aan de overheid maar een grotere afdracht aan de olieproducerende landen. Aangezien wij allemaal welleens wat krijgen (subsidies, uitkeringen, etc) van die overheid, maar naast de olie niks van Saudi-Arabië of Rusland, lijkt mij de huidige situatie te prefereren boven de situatie van lagere belastingen op benzine.

@36: Iets boven de 50% eigenlijk, maar dat is exclusief aftrekposten. En die wegen.. tsja, dat is een politieke beslissing, geen economische.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#38 sikbock

Ok.. dank voor de toelichting :-).. nog 1 vraagje: waarom zit er in dat geval geen 200% belasting op benzine?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#39 MP

Heel interessant wat JSK zegt, ik heb mij al vaker afgevraagd of de afschaffing van allerlei belastingen het leven goedkoper zou maken. Volgens mij is dat niet zo. Wat er waarschijnlijk zal veranderen is waaraan het geld besteed gaat worden. De facto zal het een maatschappij opleveren die een verminderd welzijn kent denk ik.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#40 sikbock

@ MP: inderdaad interessant wat JSK schrijft, maar volgens mij trek je te snel conclusies. De consumptie wordt van veel goederen wordt iig antrekkelijker en de overheid krijgt waarschijnlijk minder geld binnen. Of dat “slecht” is waag ik te betwijfelen..

De vraag waar de overheid zijn geld aan uit geeft
is denk ik interessanter. Momenteel heeft de overheid geld zat, maar toch wordt het welzijn van the “backbone van onze samenleving” momenteel nogal aangetast door de files ( ikzelf 2 uur per dag extra in de auto) en slecht openbaar vervoer.

Maar goed, ik neem aan dat je het hebt over het welzijn van de niet-actieve zielige mensen in deze samenleving die wel weer een extra subsidietje kunnen gebruiken? ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#41 Steeph

Opening in de VS is trouwens op $92.50. Maar dat kunnen nog wat achterstallige koopopdrachten zijn:
http://money.cnn.com/data/commodities/

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#42 MP

Sikbock, ik denk dat de prijzen gewoon zullen stijgen van de goederen. Wat daarvan het effect zal zijn kan ik niet precies voorspellen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#43 MP

En ik heb het niet over het welzijn van niet actieve mensen. Als je het onderwijs, gezondheidzorg, allerlei voorzieningen op individuele basis moet ophoesten zal het er niet beter op worden voor het gros van de mensen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#44 sikbock

@MP: de prijzen kunnen netto iets stijgen, maar zullen bruto (veel) lager worden.

mijn laatste alinea in #40 was idd een beetje flauw

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#45 Steeph

Slot op $93.50

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#46 Drs B.

@JSK:

Belastingen op olie in de importerende landen drukken de olieprijs die de exporterende landen rekenen aan de grens. Zonder die belastingen zou de consumptie van olie groter zijn, waardoor de prijs van elke liter benzine stijgt

Economisch gezien heb je gelijk, realistisch gezien zal de VS, China en India (e.d.) een veel grotere invloed op de benzineprijs hebben dan ons kikkerlandje. De accijnzen zijn wel degelijk een politieke keuze en daarna pas een economische m.i.

  • Vorige discussie