“Het gaat niet om persoonlijke smaak, maar om de vraag of een straatmuzikant geluid voortbrengt dat past in de publieke ruimte. Dat hoeft geen Bach of Mozart te zijn, maar het moet wel een beetje klinken. Zodat je je er niet aan ergert“.
Goeie actie van de PvdA tegen straatmuzikanten in Rotterdam: Onder het mom dat ze zakkenrollers (zouden kunnen) zijn laat je ze spelen voor een toelatingscommissie en krijgen ze een vergunning. Virtuoze zakkenrollers daargelaten natuurlijk. Hoe meer vergunningen stelsels hoe beter natuurlijk.
In Amsterdam kwam eind jaren ’90 elk jaar een bus uit het oosten aanzetten, vol met studenten van een Moskous conservatorium die in tweeënhalve maand hier wat kwamen bijverdienen. Virtuoze muzikanten die gewoon landden in de stad en door goed spelen een plaatsje afdwongen in de plaatselijke pikorde, een paar maanden speelden en weer naar huis gingen om hun studie te vervolgen. Straks moeten die natuurlijk eerst inburgeren voordat ze überhaupt auditie mogen doen.
Het meest gelachen heb ik de laatste jaren om een man die geheid al in de voorronde door de Rotterdamse Henk-Jan Smits naar huis zou worden gestuurd: een magere verslaafd uitziende man, met een gele cape en een ‘scream masker‘. Goed muziek maken op zijn gammele gitaar kon hij niet en hij kende ook maar een song: I want to break free.
Dit nummer werd er in minder dan een minuut met buitengewoon veel flair doorheen geramd, en voordat je je had kunnen ergeren was het alweer voorbij. Terras platgespeeld, en de meeste mensen gaven hem ook wat. Helemaal deze tijd, snel entertainment op maat.
De overheid moet zich bezighouden met het oppakken van zakkenrollers en niet met de kwaliteit van muziek. Oh ja, straatmuzikanten die op synthesizers spelen zijn wel evil trouwens.
Reacties (28)
Ondanks de luchtige toon van het stuk even de zaak van de andere kant belichten:
Wel eens in Londen geweest? Daar weleens de metro gepakt? Straatmuzikanten in Londen moeten inderdaad ook eerst een vergunning verkrijgen voordat ze daadwerkelijk in het openbaar mogen spelen. Met een tweeledig positief resultaat: enerzijds is de muziek over het algemeen prima te pruimen, en anderzijds zien de betreffende muzikanten – omdat ze middels hun goede muziek ook best wat verdienen – er een stuk verzorgder uit dan de gemiddelde Nederlandse verslaafde. En zo fleurt de stad er op meerdere fronten van op!
@Daniel,
Ja we moeten de junks en zwervers maar ver wegstoppen, want wees eerlijk, het is toch geen gezicht. (/sarcasm)
Ik erger me liever aan 80 irritante straatmuzikanten dan dat ik 1 spontante straatmuzikant moet missen omdat ie geen zin heeft om de hele bureaucratiemolen door te moeten.
Bedankt, overheid, voor het verbieden van spontaniteit.
De ‘positieve’ (ook wel: eenheidsworstige) ervaringen die daniel_ev over London noemt, lijken me dan ook volstrekt irrelevant.
…hoor ik daar het woord “overlast” gonzen, reeds ? De vraag is misschien meer hoe gaan we als maatschappij om met onze ergernissen vanuit positieve doelstellingen dan vanuit sleutelen aan overlastfenomenen.
Toevallig schrijf ik net een artikel over straatmuzikanten in Barcelona. Audities zijn hier nog alleen voorbehouden aan metromuzikanten, maar straatmuzikanten moeten aan zoveel eisen voldoen dat alle spontaniteit verdwijnt. Wat houd je over? Brave klassieke evergreens, Cubaanse liedjes, een paar panfluiten. Kortom: McDonaldisering van het geluid. Iedere Europese hoofdstad klinkt hetzelfde.
Tegelijkertijd wordt aan opdringerige buitenreclame geen grenzen gesteld. Opdringerige plasmaschermen met keiharde reclame in de metrostations, stijgerreclame ter grootte van een voetbalveld. Hier wordt met twee maten gemeten.
Manu Chao vormde zijn band Mano Negra met straatmuzikanten. De flamenco/rumba/hiphop-band Ojos de Brujo , die tegenwoordig op alle gerenommeerde festivals spelen, begonnen in de metro. Straatmuziek kán dus een eerste stap zijn naar een groter publiek.
Als de keuze is tussen gereguleerde eenheidsworst of spontaniteit met hier en daar een valse noot, kies ik voor het laatste.
In Amsterdam (Centrum, de rest wel) heb je geen vergunning nodig, maar het is wel aan regels gebonden: geen versterking, niet meer dan 6 man, maximaal een half uur etcetera.
Via http://straatmuzikanten.poldox.nl:
“Concreet betekent dit voor de Gemeente Amsterdam, Stadsdeel Centrum dat straatmuzikanten zonder vergunning muziek kunnen maken op de straten van de binnenstad. Dit geldt voor de gehele binnenstad met uitzondering van de Leidsestraat, de Heiligeweg, de Nieuwendijk, de Kalverstraat en in de stegen die uitmonden in de Kalverstraat, Nieuwendijk, Rokin en Damrak.”
Is die Lili Allen ook niet van de straat?
En uiteraard was er onlangs op ons aller site die grootmeester vioolman die in de NewYorkse metro het beste van zichzelf gaf, met twee mensen die hem herkenden.
Hiero.
Misschien dat techniek uitkomst kan bieden door een soort reallife idols te maken met een sms stemming. Dat als je je echt ergert op een terras, je de muzikant kunt wegstemmen?
Nee, Lily Allen is van ’t straat. Ook met groovy ol’ Yves L.
@#5 je kan ook zeggen dat de tendens naar “elke hoofdstad klinkt hetzelfde” al om andere redenen was ingezet, zie ook de Peruviaanse fluitisten in the Fast Show of de complete mediocrisering van het Eurovisiesongfestival, enz. enz.
De vraag is misschien meer waar de èchte podia mee worden gevuld, en vervolgens pas hoe de straat klinkt. De tijden van Dylan & Donovan zijn voorbij. Al zal er altijd wel een Michael O’Shea opduiken (klikmelink). Kwestie is van zo’n mensen inderdaad niet af te schrikken.
Iemand hier bekend met de gitaarspeler van het Ledig Erf in Utrecht? Man, blond, baard van een paar weken, loopt regelmatig rond met zijn gitaar om nummers van Acda en de Munnik te zingen. Heb hem nooit ergens anders gezien dan daar. Klinkt van geen kanten en dat maakt het zo leuk.
Wat een kansloze redenering van de PvDA in deze kwestie. Het moet wel een beetje klinken en daarom dient een commissie dit te bepalen. Persoonlijk ben ik van menig dat de staat er niet dient te zijn om te bepalen wie er wel en niet op zijn kunsten op straat vertoond mits daarmee geen wetten geschonden worden. Het lijkt mij dat de markt (d.w.z: wie niets vangt stopt er vanzelf mee) dit wel regelt. Ten tweede lijkt de vrijheidskeuze van de PvDA lijkt zich te beperken tot de huiskamer. In een westerse samenleving als de Nederlandse anno 2007 komen met dit soort maatregelen getuigt van een visie uit de jaren 50 toen betutteling het toverwoord was.
Mijn neef zou zeggen dat de stad de straatmuzikanten krijgt die het verdient. Zijn voorkeur ging uit naar Antwerpen waar hij binnen een uur 100 gulden ophaalde met Oasis covers. Hier in Nederland moest je een hele dag zwoegen voor de helft.
@su
Aha, de conclusie is dus dat Nederlanders guller worden als ze in Antwerpen aan het winkelen zijn. In Nederland zelf geven Nederlanders minder.
@Theedoek:
Ik vermoed dat de aanwezigheid van veel winkelende Belgen een betere conclusie is :o)
@su
Oh, winkelen Belgen ook in Antwerpen.
@SalonSocialist
Waarom is het eigenlijk een kansloze redenering van de PvdA in R’dam? De PvdA is toch weer ouderwets machtig in R’dam.
Op zich best een goed idee, maar het verschil tussen een muziek en muziektheater is lastig te maken, een muzikant mag je beoordelen op zijn muzikale kunnen ( is iets anders dan virtuositeit), een clown met een instrument moet over andere kwaliteiten beschikken.
En hoe weet een commissie of een bepaald stuk wel of niet goed wordt uitgevoerd, dat is eigenlijk alleen te beoordelen met bekende stukken. Dat kan dus inderdaad leiden tot een overdaad aan evergreens omdat die nou eenmaal beter te beoordelen zijn.
Voor een moppie uit de hitlijsten hoeft een muzikant minder goed te zijn dan iemand die een stukje Ferneyhough speelt, maar die laatste zal wel niet door een commissie komen.
@#15 inderdaad, vooral op die momenten dat we geen frites eten of zat “manneke” tegen elkaar zeggen.
@su
Nederlanders hebben blijkbaar meer respect voor het artistieke erfgoed van Oasis. Een straatmuzikant die te veel geld krijgt wordt te vrolijk en kan dus het Oasis-gevoel niet meer op een geloofwaardige manier vorm geven en zou dus Oasis onrecht aandoen en dat wil je neef toch ook niet?
@Theedoek:
You can take the Manc out of Manchester, but you can’t take Manchester out of the Manc.
@Theedoek,
Gezien de invloed van de PvDA in R’dam zou het
voorstel mogelijkerwijs best kans van slagen hebben.
Met kansloos bedoelde ik dan ook triest. Zeker in de een samenleving waarin het individu en bjibehorende vrijheden een steeds groterel rol danwel invloed gaan spelen vind de voorgestelde maatregel dan ook getuigen van pure regelzucht van de PvDA.
@SalonSocialist
Misschien heeft de SP plannen voor een heel ander systeem. De toelatingscommissie kijkt dan in het geheel niet meer naar muzikale kwaliteit maar naar wie het geld het hardste nodig heeft. Dat is ook veel objectiever criterium dan muzikale kwaliteit.
Ik zeg zowel vanuit mijn functies als muziekliefhebber, voorstander pluriformiteit, wereldburger en niet te vergeten vegetarier NEE tegen eenheidsworst. Lekker zo doorgaan PvdA vooral niet de echte problemen oplossen.
@Theekdoek,
Ik heb geen idee welke plannen de SP heeft inzake de straatmuzikanten. Persoonlijk vind ik het (te) ver gezocht dat een politieke partij op de proppen komt met zo’n toelatingscommissie. Zoals je het begrip ‘criterium’ al aanstipt is dat per definitie subjectief en daarmee in mijn ogen verwerpelijk. Daar ben ik op tegen. Laat de voorbijlopende burger maar bepalen of de betreffende straatmuzikant een centje verdient heeft. Bovendien ben ik het met InvertedPantMan eens dat grote sociale economische problemen in de Nederlandse samenleving niet worden opgelost door zo’n commissie in te stellen.
@SalonSocialist
Via via weet ik dat mijn pernsioenfonds aandelen heeft in een fabrikant van oordopjes dus ik ga voor een toelatingssysteem op basis van welke ‘muzikant/musicus’ het geld het meeste nodig heeft.
@SalonbSocialist
Het is bovendien niet alleen goed voor mijn pensioen maar het zou toch ook heel mooi zijn als de allerarmsten op deze manier wat extra’s kunnen verdienen. Dan zouden de sociaal-economische problemen in Nederland ook weer wat minder worden.
Ik zie alleen maar voordelen (en ik hoor alleen maar nadelen, ik ga snel oordopjes kopen).
@23,24: Precies. En als je het niet leuk vind, blijf dan niet staan. Ik weet niet of er in R’dam/A’dam muziek gemaakt wordt in de metro, maar dat is weer een heel ander verhaal, met zo’n gesloten ruimte en smaken om over te twisten.
@ Tsjech (10)
Ik heb ook de indruk dat het zijn vaste stek is. Vorige week zaterdagmiddag hem nog moeten ontwijken op de fiets terwijl ik net huiswaarts keerde van een bezoek aan Bert’s Bierhuis. Hij stond op het midden van de weg en kon blijkbaar niet kiezen welk terras hij zou bedienen. Op dat moment was hij bezig met “Laat me slapen”.
Als ik me goed herinner was zijn baard afgeschoren.