,,Ze hebben je nog net geen geladen pistool gestuurd, dat je jezelf voor je kop kan schieten. Maar daar lijkt het wel erg veel op, ja.”
Aldus Willem Breuker, ’s Neerlands boegbeeld van gesubsidieerde jazz en componist van een aantal, onder de meeste Nederlanders geheel onbekende, orkestwerken als Denk toch aan moeder, Aanpakken en wegwezen en Onleesbaar III. Willem kan het niet geloven: na 35 jaar draait het Fonds voor de Podiumkunsten de subsidiekraan voor hem dicht. Nooit meer kollektief freeweelen. Nooit meer voor de gein valse noten. Nooit meer Circus Breuker. Einde voorstelling. Het is genoeg geweest!
Reacties (21)
Enkel de Heeren Jezus kan, zal en mag toeteren
de blijde boodschap der menscheid
zoodat gij achterlijke idioot
die denkt zoals hijzelf kan denken
voor eeuwig zal rotten onder het straalend licht
der goddelijke devoote Balkeneind.
Belachelijk. De Normen en Waarden vliegen inderdaad weer eens helemaal uit de bocht. En veel onfatsoenlijker kun je het op de vrije markt niet krijgen.
VAN MIJN BELASTINGCENTEN!
Wat Crachat zegt. Aan de balkenende in je eigen oog staat Jezusch te rammen, Willem.
terzijde : http://www.radiocentraal.be/Realescape/files/progdirs/137/centraalbevrijdt.gif
Rreminds me of a far cousin… de unieke Dave Cash verdween ook in het niets. Eeuwig jammer.
Sorry, maar hoewel sociaal-democraat, ben ik toch ook van de school ‘als mensen je product niet moeten, ga dan iets anders doen’.
En bovendien, 35 JAAR…!!! Als je jezelf na 35 jaar niet kunt bedruipen, is het wel triest met je gesteld, hoor.
Disclaimer: ik ben zelf ook lid van een (toch redelijk succesvolle) band, en dat zonder ooit één cent subsidie te willen.
Het is iedere keer weer hetzelfde krokodillentranenverhaal wanneer een gevestigde naam na jaren opeens geen geld meer krijgt van het Fonds voor Podiumkunsten.
Sommige artiesten zijn zo subsidiegeconditioneerd geraakt dat ze zijn gaan geloven dat ze ad infinitum recht hebben op een bijdrage.
Ja, het subsidiestelsel is afhankelijk van de mening van een commissie en ja, dat is soms onrechtvaardig/subjectief/corrupt/whatever. Maar dat weet je wanneer je een subsidieverzoek indient. Dus speel daar op in.
In het geval van Willem Breuker gaat het om het mislopen €272.000. Da’s niet prettig maar leuk voor nieuwkomers die nu een kans krijgen.
Overigens had ik bijvoorbeeld De Wetten van Kepler, Het Syndicaat en MUZ wel een bijdrage gegund.
Voor iemand die zich zo vaak op de borst trommelt van achter de dingen te kunnen kijken is reactie #7 behoorlijk achterlijk, Kaj. Zonde!
@8 Je gaat vooruit, Taco Zip.
Nou m44, jouw oordeelsvermogen is zo te zien ook aardig verbeterd.
Reinbert de Leeuw was gisteren in Netwerk ook al krokodillentranen aan het huilen. De meneer van de podiumkunsten zei dat ze wat ze doen, ze heel goed doen, maar dat er totaal geen artistieke visie was in het plan. De Leeuw sputterde heftig tegen, zo van “We zijn al sinds 1965 op precies dezelfde manier vernieuwend en vooruitstrevend!”
Meer dan dat @11, het is met sprongen vooruit gegaan. Hier, veer in je reet. Subsidietje erbij ?
Een jaar later zeg ik natuurlijk dat je niets meer voorstelt. Maar hey, jij kunt dat hebben. Niets aan de hand.
@ 8
“Sommige artiesten zijn zo subsidiegeconditioneerd geraakt dat ze zijn gaan geloven dat ze ad infinitum recht hebben op een bijdrage.”
Hoewel ik die uitspraak in algemen zin onderschrijf, denk ik wel dat het in deze specifieke situatie iets rigoreus is. Je zou ook kunnen stellen dat wanneer je iets 35 jaar cultiveert, je medeverantwoordelijk bent voor het feit dat mensen vastroesten in hun gesubsidieerde bestaan.
Wellicht een idee om het beleid meer te richten op ontplooiing en zelfbedruiping. Waarbij je de subsidie jaarlijks laat teruglopen. Wellicht dat je een uitzondering kan maken voor instellingen die een grote onderscheidende/toegevoegde waarde kennen (iets dat in dit geval ook relevant lijkt).
Een maatschappij die de geborneerde trek begint te vertonen om alleen te belonen wat de massa wil, heeft er gelegen. Daartegen toont Berlusconi zich een communist.
Het getuigt van rust om niet te gaan verdelen en dus veroordelen wie wat waarom krijgt – anders ken ik ook nog wel een paar dingetjes, om het niet over religie te hebben, die hun collectieve collectebus in hun reet mogen potten.
Willem Breuker is nu 64. Nou snap ik het.
‘In artistiek opzicht ontwikkelt het ensemble zich nauwelijks en het beleidsplan bevat evenmin een overtuigende visie op en uitwerking van de activiteiten voor de komende periode.’
‘Tevens vindt de commissie het cultureel ondernemerschap onvoldoende.’
Zie http://www.nfpk.nl/adviezen_en_besluiten/index.php?id_organisatie=240
Zijn we af van de grillen van diverse cultuurministers (Rick van de Ploeg die jongerentheater wilde), hebben we daar tekstontledende en boekhoudkundige cultuurpausen voor terug.
Ik weet niet of t een verbetering is. Als we groepen die een flinke internationale uitstraling hebben uit de subsidiestroom gooien, waarom dan wel investeren in olympische sporters? Gaat toch allemaal om ‘ons geld voor onze goede naam in t buitenland’?
@Apekool
Dit is ook een interessant advies om te lezen (over het orkest van Ton Koopman): http://www.nfpk.nl/adviezen_en_besluiten/index.php?id_organisatie=93.
Sorry, ik ben een leek op dit gebied, maar als Reinbert de Leeuw begint te jammeren over het subsidiebeleid, dan moet er iets goed mis zijn. Reinbert ken ik als één van de beste vertolkers in de klassieke muziek die er rond loopt in NL. Die zou daar toch wel een beetje verstand van moeten hebben, niet?