“Wij hadden een van de beste acts en we hadden in de finale moeten staan. Maar als je merkt dat er alleen maar Oostbloklanden doorgaan, wat kunnen we dan nog doen?”
De jaarlijkse controverse over het Oost-Europese incrowd stemmen laait weer op. ‘We’ zijn niet door naar de finale, boehoehoe. Edsilia en de andere afvallers hebben geen zin om het volgend jaar nog een keer te proberen. Nee, dan zijn anderen aan de beurt om zich te onderwerpen.
Het Eurovisie Songfestival heeft allang niets meer met zangtalent te maken, maar is een soort x-factor geworden waar rariteit, show en sex-appeal zwaar wegen. Als je dat accepteert en leert leven met het feit dat een goed gezongen liedje geen garantie meer is voor een finaleplaats, krijgt het ineens een heel andere dimensie. Ik stel ook voor om een Europese reality zender op te richten die de deelnemers uit alle landen en uit alle voorrondes volgt. Levert geheid mooie tv op.
En wij, wij moeten gewoon geen lieve liedjes meer sturen. Wees opportunistisch en stuur Within Temptation met een lied in het Russisch over vrijheid.
Reacties (54)
Onzin. Alsof in de echte wereld goed zingen een garantie is voor een hit. Dat is het in het songfestival ook al jaren niet, maar dat schijnt in NL niet echt door te dringen.
Dat liedje van Edsilia was zo oudbollig dat we ’t haar 15 jaar geleden ook probleemloos hadden kunnen laten zingen.
En dan komt zo’n achtergesteld gebied als Georgie nota bene met een vreemd en fantastisch nummer.
Van de 10 die doorgaan hebben de meeste het gewoon verdiend.
Boehoe zeurzeur. Het liedje van nederland was gewoon oubollig en saai, songfestival anno jaren ’70. Het verdiende niet in de finale te staan. De liedjes van Bulgarije, Moldavie en Cyprus waren duidelijk beter. Van die drie gingen er twee wel.
Blijkbaar heeft nederland nog niet door dat bellers en SMS’ers gemiddeld 16 zijn (daarom ging bv. witrusland ook door). Als je daar je liedje niet op aanpast kun je het vergeten Edsilia.
Dat gezegd hebbende, ja bepaalde landen (ik denk oa. aan Turkije en Litouwen) mobiliseren hun emigranten goed voor het songfestival en garanderen zo de nodige punten.
Je moet wel behoorlijk geschift om op het Paraguay van Europa te stemmen.
Oeps: + zijn :)
Heeft Gerard Joling niet onlangs het mathematisch perfecte songfestivalliedje gemaakt? Daarmee is het festival volbracht en kan het worden opgeheven.
http://youtube.com/watch?v=b92dx2zM3R4
Ik geloof niet dat het ooit iets te maken heeft gehad met zangtalent.
Van mij mag het Songfestival sowieso worden opgeheven. Of kan Talpa het niet gaan uitzenden? Dan kost het de staat in ieder geval geen geld meer.
ik snap niet dat er nog iemand aan mee wil doen ten westen Ian het voormalige IJzeren Gordijn. Laat dat Oostblok voortaan gezellig allemaal op elkaar stemmen.
Meer Polen Nederland binnenlaten?
Ik denk dat het niet lang meer gaat duren voordat landen gaan stoppen met het uitzenden.
Ik heb begrepen dat nogal wat sms’ ers in NL er niet doorheen kwamen. Ik zou een schadeclaim indienen bij KPN. Then again, zo’n schadeclaim kan laag zijn. Het songfestival luidt immers meestal het definitieve einde van een carriere in…
Trouwens, vroeger klaagden de Nederlanders nooit als ze 12 punten kregen van Belgie en minstens 8 van Duitsland, hoe beroerd het liedje ook was…
Het is nu eenmaal een flutfestival voor mensen zonder smaak voor componisten met een confectie-instelling voor artiesten op hun retour. Live with it.
”Het is nu eenmaal een flutfestival voor mensen zonder smaak voor componisten met een confectie-instelling voor artiesten op hun retour.”
volgende topic!
Ik was nogal onder de indruk van de dames van Norway en Estonia, maar dat was kennelijk al veel te westelijk.
Die Oost-Europese landen hebben geen enkele band met de Ango-Amerikaanse muziekcultuur van onze Edsilia.
Trouwens dat gnoompje uit Serbia kon ook wel lekker schreeuwen.
We kunnen volgen jaar wel eens zon multiculti-randstad-rapper sturen, daar hebben we oostelijk van Amersfoort al een hekel aan.
zucht..
http://www.newamerika.de/video/fortheduck.html
Ik heb Edsilia niet gezien, maar Nederland heeft er een handje van hysterische musicalnummers zonder enige hook in te sturen. Vorig jaar werd er heel smalend gedaan over Lordi, maar die hadden gewoon het nummer met het meest pakkende refrein.
Weet je wat ook heel erg is? Ik lees net dat het heel druk wordt met Hemelvaart..
‘Achtergbleven Georgië’ heeft een fantastische muziekcultuur. Wij hebben een hoempapacultuur en artiesten die zichzelf geweldig omdat we zo goed geurloze Amerikaanse pulp kunnen nabootsen.
Volgend jaar gewoon Ali B ofzo sturen…
Volgende keer powerfolk insturen! Daar kan je mee voor de dag komen in het hele gebied tussen Maas, Memel en Djnester! Gewoon een accordeon, een dreuntje en die twee blonde chicks uit Maribor inhuren.
A. Ik moet altijd een beetje lachen om dat West-Europese idee van “huh, WIJ horen toch dominant te zijn?” Hoe Joseph Luns!
B. Ik wil even het beeld rechtzetten dat het Eurovisie Songfestival nooit over het goede liedje is gegaan. Het kan niet uw smaak zijn, maar Poupee de cire, poupee de son (1965), Waterloo (1974), J’aime la vie (1986) en Love Shine A Light (1997) zijn meer dan uitstekende popliedjes. Wel is het zo dat ook dat sinds de invoering van televoting ook andere aspecten een grotere rol zijn gaan spelen. Dat krijg je als je de massa toelaat. 19e eeuwse Elitedemocratie vs 20e eeuw Massademocratie.
De Idols-parallel: Hind kon natuurlijk veel beter zingen dan Jamai. De Tocqueville waarschuwde er al voor! Overigens vond ik ook “Everyway that I can” (Sertab Erener, 2003) prettig. Soms heeft de massa het gewoon goed.
C. Toch jammer voor Edsilia. Ik vind haar namelijk een van de leukste vrouwen van Nederland. Maar dat is persoonljk.
D. @ Ruud Oost WAAR logt in godsnaam het Paraguay van Europa? En wat is de parallel met dat land?
E. Jongens toch, het is maar een wedstrijdje… We kunnen er ook gewoon mee ophouden: heeft Italië al veel eerder gedaan.
Ik zit ondertussen de hele morgen al wel mooi met dat liedje van Edsilia in mijn hoofd.
Televoting afschaffen, is het hele probleem opgelost. Wel bijzonder vermakelijk om de reacties op de Telegraaf-site te lezen….
Over het onnodige, nutteloze en onzinnige songfestival kunnen desalniettemin relevante cultuurhistorische observaties worden gedaan. Neem Derek Gatherer, die de clusters in kaart bracht:
[img=http://jasss.soc.surrey.ac.uk/9/2/1/fig2.gif][/img]
en hier het plaatje voor 2007, maar dat is te groot om hier te plaatsen. Ik er zelf trouwens ook nog eens aardige grafiekjes van gemaakt.
Het gescheld op Oosteuropeanen is volgens mij niet helemaal terecht, omdat ze per saldo helemaal niet zo vaak winnen. Het Scandinavische cluster is de echte grossier in eerste plaatsen, en dat ligt niet in de eerste plaats aan hun stemmacht. De clusters helpen enorm, maar voor winst moeten alle clusters je bovengemiddeld waarderen. In die zin is geografische nabijheid geen doorslaggevende factor.
De laatste jaren is ‘opmerkelijk’ prominenter als kwaliteit naar voren gekomen. Ik weet niet of dat met Dana International is begonnen, maar als je iets extra’s meebracht scoorde je al snel hoger. De Turkse Skaband, die gekke Oostenrijker en Lordi natuurlijk. In dat verband is het niet moeilijk de winnaar voor dit jaar aan te wijzen: Oekraïne. Basispunten vanuit het eigen cluster, en sympathiestemmen vanuit Scandinavië en het ‘oude’ Europa. Servië en Finland zijn 2 en 3. Tenzij – want er is altijd een tenzij – de homofobie in het oostblok sterker is dan pan-nationalisme en/of het Balkancluster inmiddels zo groot is en homogeen stemt dat ze de doorslaggevende factor zijn.
En overigens: de Nederlandse bijdrage was – zoals ik al vermoedde – te glad en te lief. Wat opvalt is dat Nederland er niet in slaagt zich aan te passen aan de veranderende songfestivalomgeving, en kwaliteit hardnekkig vanuit de eigen normen blijft bepalen.
Heej, ik zie Bulgarije niet in het balkanblok? Qua gewoon goed liedje waren die het beste in de voorronde. De liedjes die er in de finale bijkomen ken ik niet.
Denk het niet, in Oost-Europa hebben ze meer van dat soort sterren. Bijvoorbeeld Azis uit Bulgarije:
Pff..tot mijn grote horror realiseer ik opeens dat: stel dat ze wél had gewonnen terwijl ik de uitzending niet gezien had!
Had ik er toch maar mooi niet over méé kunnen praten nu..hier..
Onlangs werd ik overigens gewezen op de beste songfestivalinzending ooit: de nu nog steeds revolutionair klinkende electro-flamenco van Remedios Amaya. In 1983 was de wereld nog niet rijp voor deze mix van Andalusisch-Arabische traditie en synths, want het nummer haalde 0 punten.
Volgens de gemiddelde nederlander zijn ook 25 van de 35 landen uit europa; Oostblok landen. Dan lijkt het al snel een complot inderdaad. Stemt litouwen op albanie; ‘ja al die buurlanden stemmen op elkaar’, een beetje topografische kennis, zou de onvrede een stuk minder maken.
Verder moeten we gewoon ophouden met het sturen van b-artiesten. Als we gewoon een combi maken van marco borsato en dj tiesto (bijv zoals marco’s nummer; rood), haal je de finale gewoon.
Het wordt zo langzamer hand tijd voor wat zelfreflectie bij diegene die ieder jaar verantwoordelijk zijn het songfestifal. Mensen die er nu zitten leven echt nog in de jaren 70, de organisatie is zo mogelijk nog dommer dan die van feyenoord.
Mensen die het songfestival fashionable zijn gaan vinden, dat zijn in principe luidjes van likmevessie. Het nivo ging de laatste jaren van dat van een kind van 6 naar dat van een kind van 10 jaar, so what the hell. Nog altijd (dertig jaar lang) wat IPM 12 zegt dus.
@SciInv #26: Dana International vond ik mooier….
Volgens de BBC was het in de zaal aanwezige publiek wel enthousiast over Edsilia Rombleys optreden:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/entertainment/6645411.stm
Dat is in ieder geval iets.
Ik ben niet zo’n songfestivalliefhebber, maar ik zapte er gisteren voorbij toen er nog een keer kleine stukjes van alle liedjes voorbijkwamen. Wat mij meteen opviel: vlak na Nederland zat er een liedje dat precies hetzelfde klonk. Dezelfde oubollige disco-dreun eronder en bijna dezelfde melodie. Dat geeft wel aan hoe ontzettend origineel die Nederlandse inzending was. Confectie uit een muziek-fabriek.
@29: Nou Belgie (of toch in ieder geval vlaanderen) doet zoiets al jaren. Daar is de nationale ronde echt een snoeiharde strijd op leven en dood tussen de nationale helden. Vorig jaar legde oa. Belle Perez bijvoorbeeld het loodje tegen Kate Ryan (de litouwers die ik sprak vonden dat oneerlijk, want Kate Ryan was bekend van MTV, daar was het songfestival toch niet voor??!), maar die kwam ook niet door de europese voorronde.
LOL@meester: ‘ja al die buurlanden stemmen op elkaar’
Oke, Denemarken moet gewoon de Faroer inschrijven, het VK england, schotland, wales en noord-ierland. Gewoon net doen als die joegoslaven, die ineens met 6 komen opdagen!
@36: die suggestie is vorig jaar natuurlijk ook al gedaan:
@Bismarck, ik voorspel secessieoorlogen om Friesland en Limburg, misschien ook wel Brabant apart, en dan maken we van Baerle Hertog/Nassau een stadsdstaat.
@zazkia: en alle waddeneilanden een status-aparte…
@esgigt, geniaaaaal!!! Tiengemeten, en Schouwen Duivenland dito!!
Ik denk dat het dan alleen nog maar mis kan (en zal) gaan door een gebrek aan onderlingen solidariteit. Zul je toch altijd zien dat de 12 van Baerle naar Belgie gaan in plaats van naar Tiengemeten. En zo krijg je dan interne lokale voorkeuren die t helemaal verpesten, in termen van Gatherer: the Grebbe-as en het Peel-conglomeraat.
Een sociologe uit de VS zei het onlangs, “we need pulp stars to feel engaged with someone special and with society”. Ik dacht toen hee meissie, ik lees Sargasso, je bedoelt “you” of “they”. God, have I been wrong….
Alles beter dan Edsilia.
News flash: Edsilia is zojuist bij Goejanverwellersluis tegengehouden…
Gewoon strikt tit for tat systeem hanteren. Werkt op de lange termijn het best. Niet stemmen op landen die ons het jaar daarvoor geen punten gaven en omgekeerd landen die ons punten gaven belonen.
aargh link werkt niet…. zo dan
http://en.wikipedia.org/wiki/Tit_for_tat
Onze eigen Stommeling Jones gaat de finale van het songfestival vanavond live loggen, net als vorig jaar.
Oeps. Verkeerde link. Het verslag van vorig jaar staat hier.
Servie. Ik snap er niks van. Servie. Dat liedje stinkt!!!
Dat zijn inderdaad alle nationalistische expats in de naburige provincies.
Dat Bulgaarse liedje was zoooo leuk! Niemand stemt ooit op oostblok landen :(
… gelukkig heb ik dit keer niet eens gekeken naar die wanvertoning. Dat scheelde weer een dikke drie uur tijdverspilling en irritatie. Om het ook maar niet te hebben over de marteling waaraan mijn oren gedurende die tijd onderworpen zouden zijn.
Niet meer aan die geldverslindende farce meedoen…
Check eens waar die scores van Servie vandaan komen… ALLE voormalige joegoslavische landen hebben Servie 12 punten gegeven…
Zelfs Turkije kan er met de mobilisatie van zijn emigranten niet meer tegenop (al heben ze het wel weer vrij aardig voor elkaar gekregen, gezien de 12 & 10 punten uit veel west-europese landen).
Maar voor Turkije was dat terecht, want dat was met Bulgarije ook het beste liedje. Servië was saaaaai.
Misschien de 3 C’s? Connecties, Corruptie en Chantage?