The original intention was indeed to ask 27 European artists for participation. But it became apparent that this plan cannot be realised, due to time, production, and financial constraints. The team therefore, without the knowledge of the Ministry of Foreign Affairs, decided to create fictitious artists who would represent various European national and artistic stereotypes. We apologise to Prime Minister Mirek Topolanek, Deputy Prime Minister Alexandr Vondra, Minister Karel Schwarzenberg and their departments that we did not inform them of the true state of affairs and thus misguided them. We did not want them to bear the responsibility for this kind of politically incorrect satire. We knew the truth would come out. But before that we wanted to find out if Europe is able to laugh at itself.
De Tsjechische kunstenaar David Cerny verantwoordt zich voor zijn kunsthoax ‘Entropa’. De 8 ton zware installatie ter ere van de start van het EU-voorzitterschap door Tsjechië is het werk van één man (en twee vrienden) en niet van 27 Europese kunstenaars. In de hal van het EU-vergadergebouw in Brussel is te zien hoe verschillende landen bespot worden: Italiaanse voetballers bevredigen zichzelf met een voetbal, Duitsland bestaat uit Autobahnen gerangschikt in wat lijkt op een olijke swastika en Nederland is overstroomd met daarboven nog slechts wat minarettentoppen (slideshow + pdf-brochure).
Morgen wordt besloten wat de gevolgen zijn voor het kunstwerk van 16 vierkante meter. Vice-premier Vondra legt alvast de volledige verantwoordelijkheid bij Cerna en verwijst naar het contract waarin de participatie van kunstenaars uit 27 verschillende EU-landen een harde voorwaarde was. Ik kan niet anders dan sympathie hebben voor het kunstwerk. Of elke grap van goede smaak getuigt is de vraag, maar het is zeker een teken van beschaving dat hoogwaardigheidsbekleders het spotwerk van een controversiële kunstenaar in de entree van hun vergadergebouw (met geringe ophef) hebben geduld.
De verklaring van Cerny biedt zowaar nog enige bodem voor trots op Europa: “Self-reflection, critical thinking and the capacity to perceive oneself as well as the outside world with a sense of imny [irony] are the hallmarks of European thinking.” Alleen de totale onmacht om 27 EU-kunstenaars te verzamelen is teleurstellend. Daarmee is het onbedoeld nog symbolischer voor Europa: als het om samenwerken gaat, dan valt weinig te verwachten van spontane onderlinge initiatieven, maar moet het nog altijd komen van aansturing door een klein clubje van bovenaf.
Reacties (18)
Heel sterk, die Nederland, maar kan ik ze ergens allemaal zien? BBC heeft er maar 8.
Driewerf Hoera!
Ha, jullie hebben hem ook op de voorpagina gezet :-)
Ik heb een link gevonden naar de “officiële” brochure: hiero, met schetsen van elk land én (nep)uitleg.
Ha, jullie hebben hem ook op de voorpagina gezet :-)
Ik heb een link gevonden naar de “officiële” brochure: hiero, met schetsen van elk land én (nep)uitleg.
Oeps, ik heb de hik.
@Guy,
Ja, ik zag de waanlink later, maar dit is welbeschouwd ook een update (togh?!)
Thx voor de pdf
Het lijkt er op dat kunstenaar Dick Jansen geheel uit de duim is gezogen en een gelegenheidssite’je is gebakken:
http://european-nl.net/artist.htm
Maar de Poolse kunstenaresse lijkt weer minder fictief:
http://netpolski.com/leszek-hirszenberg/
Iemand er al achter wat ‘imny’ betekent?
@mark: typefoutje mischien? Kan ie ‘irony’ bedoelen?
Interessant de manier waarop deze Tsjech Europa ziet. Ik vind het best wel raak hier en daar en er zitten landen tussen die zich best eens hierdoor mogen laten leiden tot een heftige sessie zelfreflectie, Nederland incluis. Een mooi vervolg project zou zijn om een dergelijk kunstwerk door andere europese kunstenaars ook te laten maken.
Mee eens: mooi kunstwerk. Ook dat het geheel een ‘bouwpakket’ vormt. Dat de Duitse autobahn in swastika-vorm ligt, vind ik een beetje vergezocht; het viel mij niet op. Als je kijkt naar de vorm van het land en de grootte van de baan, dan kun je weinig anders dan iets kris-krasserigs met wat langs de randen; dan lijkt het als snel een hakenkruis.
Toch typisch dat we door een niet-Nederlander worden verbeeld door minaretten die boven water uitsteken… Ik had stiekem gehoopt dat er iemand uit eigen gelederen dat navelstaar-onderwerp gekozen had…
Ja Aeros, dat moet het goede antwoord zijn.
Die Italiaanse kunstenaar ‘Fransesco Zampedroni’ levert ook maar een hit op (naast verwijzingen naar Entropa), met ook zo’n opgetuigde site:
http://b-taste.com/index2.htm
De omschrijving van de voetbalneukers (fornicazio di calcio) mag er ook zijn:
“It is a Freudian-kitschy private vision of contemporary Italy, floundering between meaningless traditions and pointless entertainment; it appears to be an auto-erotic system of sensational spectacle with no climax in sight.”
De hoax zelf is ook mooie kunst. Fictieve CV’s. Ficitieve tentoonstellingen etc.
Zie ook https://sargasso.nl/archief/2009/01/14/tsjechische-regering-presenteert-kunstwerk-met-leuk-toekomstbeeld-voor-nederland-en-andere-eu-landen (anders getagd).
Ik vind het SCHITTEREND!!! Blijkt weer eens dat humor een teken van intelligentie is. Dank aan Guy voor de link. Wat een verbeelding heeft die man, FANTASTISCH! Met alle respect, ik hoop maar dat het niet lukt om daar dingen van weg te nemen.
Is de ‘nederlandse inzending’ niet gewoon een letterlijke verbeelding van het begrip ’tsunami van islamisering’?
Alleen in Europa kan dit, wat een heerlijk continent is het toch!
Jammer dat het al bij al nogal plattekes is. Meer Schweik dan Topor … al doe ik er verder niets van af. Goeie grol, zeker de pdf en de blabla dààr in.
Voorstelling van NL alleszins spitanter dan die van België.
Spektakelmaatschappelijk commentaar op Italië is alleszins top.
(Waarom was mijn #17 plots een zee van %20 namens “undefined” ?)