Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Komt dit bekend voor?

We regret to inform you that, due to years of chronic underfunding and shameful mismanagement, there will be significant delays on your journey home this evening. When the train does finally turn up it will be overcrowded and hot, and you may well feel ill within moments of boarding. If you do faint, don’t worry as you will be so tightly wedged in that you’ll be unable to actually hit the floor.

Is een stukje uit een stevige rant tegen de privatisering van de Engelse Underground en spoorwegen.
Zou dit ons voorland zijn of denkt u dat de NS (en de onbekende andere partijen) het beter doet?

Reacties (34)

#1 Grobbo

De NS doet het iets beter volgens mij, ik hoef zelden te staan, en de trein rijdt meestal keurig op tijd. De keren dat het misgaat is er meestal iets aan de hand bij Woerden.

Wat ik wel slecht vind is dat het spoor soms voor lange tijd wordt afgesloten. Ik snap dat onderhoud nodig is, maar dat er niet wordt verteld wat ze precies doen in die tijd. Ik heb dit jaar al 60 uur extra reistijd gemaakt zonder dat ik weet waarom. Communicatie is lastig voor de NS.

  • Volgende discussie
#2 phonkee

Een bizar aspect van de geprivatiseerde Britse spoorwegen was het verschijnsel van de spooktrein. Treinen van het ene bedrijf die niet werden aangekondigd op de stationsborden van het andere bedrijf. Doodse stilte op de stationspeakers. phonkee: “Excuse me sir, does this train call at Milton Keynes?” Man-met-pet:”Yes it does, but you would have to buy another ticket.”Marktwerking iemand?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 e4

afgelopen zaterdag een uur in Alphen gestaan. Twee dagen daarvoor een half uur op Blaak. Vorige week een uur in Den Haag. Vertragingen volgen elkaar in rap tempo op en je hebt geen idee wat er aan de hand is. Als ik voor de trein zou moeten betalen was ik allang gestopt ermee te rijden

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 HansR

Wanneer wordt het duidelijk, dat publieke functies publiek dienen te blijven? Wanneer komt er een eind aan de privatisering?

Ah,ik weet het al: als alles geprivatiseerd is, de regering opgeheven is en we weer in een feodale staat verkeren.

Het probleem is dat we blijkbaar met trial and error moeten leren wat publiek moet zijn en wat geprivatiseerd kan worden.
We hebben nog wat trials mee te maken waarschijnlijk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Franz Fitekz

In Engeland zijn ze idd de dupe geworden van het feit dat er niet alleen geprivatiseerd is, maar dat ze het spoor ook in kleine delen hebben opgesplitst. Zover is het hier gelukkig niet, daar zijn we waarschijnlijk gewoon een te klein landje voor…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Paperclip

Elke schooldag met de trein van Alphen naar Leiden (en terug vanzelfsprekend). Dusver dit schooljaar eenmaal een vertraging opgelopen van welgeteld vijf minuten. Ik kan niet zeggen dat ik dit beklagelijk vind.

Echter zit de trein naar Leiden ’s ochtends wel vaak stampvol. Maar goed, dan ben ik wel weer zo asociaal om een 1ste klasse zitplek te verkiezen boven een 3de klasse staanplaats.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Grobbo

Nee, hier hebben we de zaligmakende scheiding tussen trein- en spoorbedrijven, kunnen die mooi naar elkaar wijzen als het fout gaat. Ik stel voor om voor een betere dienstverlening de seinen en de wissels ook nog te privatiseren. Om de klant beter te dienen uiteraard.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 MixMasterMike

Zo erg als in GB is het nog niet (ooit ben ik eens 1,5 dag op weg geweest van Manchester naar Londen..), niettemin is er tegenwoordig elke dag wel iets tussen Rotterdam en Den Haag: treinen die vertraging hebben, extreem kort zijn midden in de spits, compleet verdwijnen of op de vertektijd ineens van spoor veranderen zodat je (ondanks dat je er al 10 min. staat) em alsnog mist.
Tegen mijn eigen principes in denk ik er nu toch serieus aan om maar eens een auto te kopen. Ik ben de laatste tijd te vaak met een onbekende vertraging bij een opdrachtgever aangekomen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Toni

@HansR en anderen,

Ik loop met het idee om de overheid ook te privatiseren. Er is inmiddels zoveel geprivatiseerd dat we nouwelijks een overheid nodig hebben. Het enige wat de overheid nog echt doet is politie (dat besteden we uit aan beveiligingsbedrijven) en rechtspraak (Dat wordt nu ook al voor een groot gedeelte door adocaten gedaan, die zijn ook in te huren). Dus met 20% loonheffing en 10% B.T.W. moet dat volgens mij makkelijk te regelen zijn, en dan blijft er genoeg over om de aandeelhouders (Ik dus) tevreden te stellen.

Zijn er juristen in de zaal die problemen en eventuele oplossingen zien (Voor jurisisch advies wil ik 20% van Toni’s overheid beschikbaar stellen)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 HansR

@Toni
Prima idee.
Geen beter bewijs dan een echt experiment.

Kunnen we daarna met wat filosofen, oorlogen en revoluties weer de circel rond maken. Of misschien is overheid wel flauwekul. Het recht van de corporation is ook een overheid.

Overigens is een echte jurist niet nodig. Een feodale wereld heeft wel codificatie maar de baas wint altijd want daar gaat de codificatie over. Er zijn dus alleen slippendragers nodig.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 ALO

Rechtspraak kunnen we onder het motto ‘als je niets hebt gedaan, dan heb je ook niets te vrezen’ organiseren door het houden van een referendum over de schuldvraag en de strafmaat.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 CiNNeR

@Franz: dat is gewoon een typisch Nederlands verschijnsel We doen alsof we privatiseren maar het gebeurd maar half en dus gaan we alleen maar meer betalen voor slechtere diensten.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Nelis

De aanbesteding van spoorlijnen is nog niet op gang gekomen, omdat de provincies zich daar niet voor inzetten. Als dit eenmaal begint, onder dwang van Peijs, wordt het hoofdnetwerk verder opgesplits in allemaal kleiner stukken zodat dit op zijn minst extra overstappen gaat betekenen. Afbrokkeling van een totaal product omdat je nu van meerdere vervoerders afhankelijk bent.

Besluitvorming is nu al verworden tot log proces omdat voor groot overleg de verschillende NS BV’s bij elkaar moeten komen. De overhead kosten lopen op, de beslisstructuren zijn lang Naar schatting 30% van de kosten zijn voor de management.

Als dit zo 20 jaar doorgaat met wat recessies erbij dan halen we ongetwijfeld het engelse nivo wel.

Van concurrentie is ook geen sprake omdat er geen verschillende vervoerders over dezelfde trajecten gaan rijden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 SN

@HansR: Dat heet na privatisering natuurlijk niet meer “oorlog” maar “vijandelijke overname”.

Hoe zou Liechtenstein het doen op de beurs?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 HansR

@SN
Je hebt gelijk.

En verder:
Waar is de Zieke Bok trouwens?

Als het gaat om zeiken over de slechte dingen van liberalisatie, kapitalisme en andere zaken die de mens negeren is hij er als de kippen bij om het slechte van het verleden en daarmee het heil van het nieuwe te tonen.

Toon ons je licht!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Toni

@HansR

Het is gebruikelijk na een privatisering dat de oude monopolist moeilijk gaat doen. Ik verwacht dat ik juristen nodig heb als mensen hun overheidsbijdrage aan mij in plaats van de belastingdienst gaan overmaken.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 HansR

@Toni
Tja, die mensen moeten ook leven…
20% van Toni’s overheid lijkt me overigens wel wat veel. Weet je wel wat er binnenkomt!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 Caprio

@Grobbo: lucky bastard: 60 uur extra leestijd dankzij de NS. 60×20 =1200 paginas = 4 tot 5 boeken per jaar=300 boeken in een man’s leven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Frank

In Kent (GB) heeft de plaatselijke treinonderneming er zo´n zootje van gemaakt dat de Britse overheid gedwongen is het zootje weer te hernationaliseren….

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 Sigi

@ CiNNeR
Volgens mij is die andere helft van het privatiseren een soort fatamorgana.
Het doel is een zo hoog mogelijke winst dwz streven naar de slechtste kwaliteit voor het meeste geld. – en dan nog iets aan reclame uitgeven om de klant van het tegendeel te overtuigen –

Ben trouwens dol op de NS, ze zouden alleen de stilte coupees wat strenger moeten handhaven.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#21 Sikbock

Reizigers klagen al 10 tallen jaren over de NS.. ook toen die nog in overheidshanden was..om de problemen op te lossen is er destijds juist geprivatiseerd..

Volgens mij heeft dat niet veel geholpen en maakt het niet veel uit of de NS geprivatiseerd is of niet.. Waarschijnlijk is het enige verschil dat de kaartjes nu marktconform verkocht worden en dat ze meer onder druk staan

Tot slot: sommige dogmatische personen die de weg een beetje kwijt zijn (zoals HansR) grijpen elke strohalm aan om hun progressieve boodschap te kunnen verkondigen..

Ik ben het niet geheel met ze oneens maar ze schieten vaak een beetje door in hun (wat zure) bevlogenheid

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#22 CiNNeR

@Sigi: helemaal mee eens. Je kan het de NS niet eens kwalijk nemen, zo gaat dat in commercie. Over de stiltecoupes weet ik niets (wist niet eens dat die bestonden?), kom niet zo ver laat staan in de trein.

@Sikbock: denk toch wel dat een aantal problemen verergerd zijn. Zoals het beveiligingssysteem wat onder handen genomen moest worden maar nog niet in het budget paste. En afschaffen van lijnen die niet ongebruikt zijn maar voor een commercieel bdrijf niet rendabel. Op andere leest geschoeid krijgt het toch de eigen problemen mee.

Duurdere kaartjes vind ik overigens ook een aardig groot nadeel maar dat is wat offtopic geloof ik.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#23 Sikbock

Cinner: Wat betreft die onrendabele lijnen kan ik me voorstellen dat de NS met een dilemma worstelt..

Wat betreft dat beveiligingssysteem: ik geloof dat soort berichten niet zo snel.. de verantwoordelijken bij de NS zijn waarschijnlijk veel te bang voor hun hachje om ( op overantwoorde wijze) onderhoud aan essentiele systemen te verwaarlozen.. daarbij zal er waarschijnlijk ook nog wel iets als een inspectie zijn die toezicht houdt

Wat betreft de gestegen prijzen kan ik me voorstellen dat dat vervelend is voor mensen met minder geld.. Alles is vel duurder geworden tenslotte..De essentiele vraag is echter of je daarom de NS van overheidswege moet blijven sponsoren..Dat is wat mij betreft een inkomenspolitieke vraag en hoort inderdaad niet in deze thread thuis

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#24 Bismarck

Kweenie Sickbock, die sponoring hangt nogal samen met privatisering. Bij ECHTE privatisering hoort geen sponsoring meer, dus idd. dure kaartjes. Bij een staatsbedrijf hoort wel sponsoring en dus minder dure kaartjes.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#25 Sikbock

Sorry, schreef het wat onzorgvuldig op.. ben dus tegen sponsoring ( die is er al veel te veel)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#26 Paperclip

Hmm ok, beetje jammer. Precies vandaag was er een storing in Utrecht toen ik terug wou naar Alphen vanuit Leiden. Wat heeft Utrecht daarmee te maken vraag je je dan misschien af? Nou, het feit dat de stoptrein naar Utrecht zo’n beetje de enigste trein is die vanuit Leiden in Alphen stopt. En gezien de eindbestemming van deze trein niet haalbaar was (maar vrijwel alle tussenstops wel), werd gelijk de hele trein maar stilgezet. Iedereen moest maar lekker met de bus gaan.

Wat een geweldige oplossing.. zo klantvriendelijk ingesteld.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#27 Maurice

Ik snap niet hoe de overheid het kan uitleggen dat ze de NS verkopen, waarvan ze zelf de grootste sponsor van zijn. De studenten-OV’s kosten jaarlijks bijna een miljard, als de NS gewoon van de overheid zou zijn, kostte dat 0 komma 0…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#28 Simon

Maar ze hebben daar (in Engeland) in ieder geval wel geleerd dat reizigers geinformeerd willen worden. Misschien is dat wel belangrijker: dat niemand van de NS-medewerkers, behalve een anonieme stem die zegt dat de trein over tien minuten zal arriveren, zegt hoe het dan gaat met de verbindingen. Bij de NS gaat het er over, dat het systeem onmenselijk wordt. Ik heb meer dan drie jaar in Londen gewoon, en onder andere meer dan een uur vastgezeten in een tunnel. Maar we werden wel geinformeerd. En ik geloof niet, dat de NS daar zo goed in is, momenteel. Volgens mij hebben ze alleen nog computers in dienst. En mensen die het woord ‘vertraging’ niet in de mond durven te nemen. Ja, de bestuurders in de Londense tube zeiden nog gewoon ‘fucking’, en dan ging het over ‘railtrack’.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#29 CiNNeR

@Sikbock: u doet aan selectieve nieuwsintepretatie? ;) Ik geloof het bericht wel (veiligheidssysteem), aangezien het afkomstig was van verschillende bronnen van NS tot politiek die allemaal hetzelfde beweerden.

Verder ben ik tegen de privatisering van onder andere de NS, maar dat is wat mosterd na de maaltijd.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#30 Har

@Sikbock: helaas is jouw vertrouwen niet terecht. Veiligheid is in de opsplitsing tussen vervoersbedrijf en railnetbeheerder/overheid tussen wal en schip terecht gekomen.
Een groot Zwartepietenspel is het gevolg, waardoor belangrijke beslissingen te lang uitblijven. Het enige toezicht komt van het nuttigste lid van het koninklijk huis, mr. Pieter van Vollenhove. Deze voelt zich al jaren een roepende in de woestijn en verteld na iedere ontsporing bij Amsterdam CS opnieuw dat we geluk hebben gehad dat er deze keer nog geen doden bij zijn gevallen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#31 RC

Met staatsbedrijven heb je geen efficientie omdat er geen marktwerking is…

Met geprivatiseerde staatsbedrijven heb je in Nederland geen efficientie omdat ze bedolven worden onder regelgeving…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#32 fritzie

Dus blijkt dat privatisering van een monopolist desastreus is. Logisch, maar dat weet elke beginnend econoom al.

Ook dat staat in “de verweesde samenleving”.

Weer gemist Steeph ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#33 Steeph

@fritzie: Volgens mij lees jij meer in de boeken van Pim dan wat er werkelijk staat. Gisteravond nog eens nagekeken, er staat echt niets in over privatisering volgens mij.

En de opmerking “Weer gemist Steeph?” zorgt ervoor dat het discussieren snel onmogelijk wordt.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#34 Steeph

fritzie, nog een puntje erbij. Het is niet alsof dhr Pim als enige geroepen heeft dat privatisering van monopolisten desastreus zou zijn. Er zitten zelfs partijen in de tweede kamer die dat al heel lang roepen. Maar die zitten in de kerk waar de kogels vandaan schijnen te komen.

  • Vorige discussie