Jongeren zijn een doelgroep. Dat denken kerken, vakbonden en kranten in ieder geval. Morgen verschijnt NRC Next, dat als doel heeft om de internettende en metro lezende jongere aan de papieren (echte?) krant te krijgen. De meerwaarde van een ‘echte’ krant ten opzichte van een echte krant is wel duidelijk, want goede achtergronden bij het (binnenlandse) nieuws zijn schaars op internet. De bonte flash website van NRC Next is voorzien van een kek weblog dat vooralsnog uitblinkt in navelstaarderij, maar dat zal morgen na de lancering wellicht anders zijn. Op zich is een pocket editie van het NRC een goede zaak, maar of jongeren zich er door worden aangesproken is nog maar de vraag.
Het benoemen van jongeren als doelgroep staat echter haaks op datgene waar jongeren het drukst mee bezig zijn, namelijk het worden van een individu. Afgezien van kerken die weer hun geheel eigen problemen hebben kun je concluderen dat veel bestaande organisaties volledig niet aansluiten bij de belevingswereld van jongeren en dat de noodzaak om een stuk marketing op jongeren te richten een brevet van onvermogen is ten aanzien van de eigen dienstverlening. Innovatie zou de spil moeten zijn waar alles om draait, niet de leeftijd van een doelgroep. Maar toch ben ik benieuwd naar de eerste editie morgen, in de hoop dat NRC Next niet het zoveelste jongerenmarketing debacle wordt.
Reacties (25)
Zie ook http://www.cultuurnet.be …
Hear hear Grobbo, ik vrees dat de enige remedie is het opruimen van vele buro’s die bezet worden door lieden aan wie de vaart der dingen aan voorbij is gegaan. Mind you niet de hele groep ( ik niet natuurlijk;)maar wel de bult van de Gauss kromme.
Een debacle, het nrc heeft pretenties van ouwe rimpelige zakken. Aardig wat vrienden van mij werken daar en de verhalen doen me blozen vanwege de gedachtengang van mijn generatiegenoten.
“een stuk marketing” is met opzet toch? Stuk vermaak onze kant op…
Vergeet ik u, als mede founding father, geluk te wensen..alsnog..applaus voor U en Carlos:
Weer zo piepklein, U verdient beter maar ik beheers de BBcode niet *duikt in het BBcode boek*
Dank u. Als je firefox gebruikt is daar een erg handige extensie voor. Knippen, plakken en links maken van stukjes gecopieerde url
Mac. safari en gebruik imageshack..that’s all i know maar vind het soms wel een beetje sneu dat m’n enkele pics zo klein “staan”. Was Uw zondag ook zo hectarisch als de andere medewerkers?
waar hadden ze al die jonge redacteurs vandaan gehaald, mij was vertelt dat ze het klusje zouden gaan klaren met bestaande ouwe lullen ?!
@Larie, ik zat op de Veluwe, geen mobiel bereik en vernam het nieuws van RTL tekst. Heel apart :)
Aaah de veluwe..eens in het jaar, al voor een eeuwigheid, ga ik naar de Veluwe om een weekend te ontsnappen. op een camling waar een (!) tent mag staan. Een pretsigaret (alleen op die gelegenheid tegenwoordig) en dan in de nacht door het bos (ik ken elke boom). Mijn favoplekje, een ven (gesmolten ondergrondse ijsklomp uit -18k)bewerkt:
Mijn favoriete stuk op de Veluwe? De A1. Richting het lommerijke Oost-Nederland, dat wel.
U woont daar daaromtrent ?. Zelf /woonkijk ik uit op de bosrand van de veluwe waar ik niet genoeg van kan krijgen, behalve dit biologenklompendorp, ietse minder. De pic is in Ermelo btw.
*Off Topic
ik hoorde dat Pritt Stift nogal uitgerangeerd is op Geenstijl.nl. Waarschijnlijk heeft hij iets te vaak een ongenuanceerd stukje geplaatst. Justice is served.
@13 donder op.
Volgens mij is de doelgroep van NRC.NEXT niet “de jongeren”, maar “mensen die door de week te weinig tijd hebben om een grote krant te lezen”. En dan specifieker de generatie tot de veertig. Dus zelfs Steeph zou tot de doelgroep kunnen behoren, ware het niet dat hij niet alleen tijd heeft om een grote krant te lezen, maar ook nog een groot deel van de kamerstukken.
Ben ik nu de eerste die terug verlangt naar het Sargasso van voor de bloggy? Toen was zo’n misgeinformeerd stukje als dit echt niet mogelijk.
ja je bent de eerste. gefeliciteerd.
Vijf euro voor een proefabonnement van vier weken, en dan krijg je ook nog de zaterdageditie van het NRC erbij. Te gek toch?
Ik moet zeggen dat ik ook met veel belangstelling uitkijk naar de eerste nummers. Heb zelf al een proefabonnement genomen. Ooit de normale NRC opgezegd omdat ik er niet doorheen kwam.
De doelgroep is trouwens volgens mij ook niet alleen ‘jongeren’, maar ook de groep die daarboven zit. Beginners op de arbeidsmarkt en jonge ouders. Zo in de 20-30 dus.
ook een proefabbo genomen, we zullen zien…ik voorspel dat het gruwelijk flopt…
ik ben vooral heel benieuwd wat dit voor de volkskrant betekent. …
@B-Man: De man van nrc.next zei vanochtend op de radio dat de doelgroep voornamelijk 25-35 is die een hele krant te veel vinden maar een metro te weinig.
En hij zei erbij dat het tot 50 jaar zou kunnen. Pfff, hoor ik nog wel tot het potentiele publiek.
Maar je hebt gelijk. Ik lees al de gewone NRC (met veel genoegen) en des ochtends (als deze een beetje op tijd is) ook nog de Volkskrant.
Veelvraat zeg maar.
Maar ik vind het concept van nrc.next wel aardig. Als ze maar niet teveel richting het ad gaan. Dat is wel zo mager geworden met hun “snelle” nieuws.
de volkskrant is 2 jaar geleden al in een diep gat gevallen en hun infotainment kromt mijn tenen….
ik ga er nu 1 kopen! Ben benieuwd (me abbo start morgen pas)
Ik heb hem gelezen vanmorgen.. vond hem weinig interessant en kleurloos.. persoonlijk lees ik liever de Spits
Zijn jongeren vooral bezig met het worden van een individu? Volgens mij zijn ze meer bezig met vooral ergens bij te horen.
Heb vandaag de NRC Next eens goed doorgelezen en ik moet zeggen ik was onder de indruk. Prima layout, leuke artikelen, handig formaat. Ik val zelf midden in de NRC Next-doelgroep en vond het inderdaad een krant die aansluit op mijn leefstijl en belevingswereld (ugh). Ik ga hem eens een paar weken proberen, want 5 euro is echt geen geld voor een proefabonnement (Koop eens 4x het NRC op zaterdag..).