Nadat de stoptrein Leiden-Schiphol, vertraagd door een gebroken bovenleiding, dinsdagavond ruim een half uur propvol op een guur station Leiden had stilgestaan en de conducteur verscheidende malen door de intercom had opgeroepen dat er een paar passagiers de volle trein moesten verlaten werd het volgende omgeroepen:
“Deze trein kan eindelijk vertrekken met dank aan de passagiers in de eerste klas die zo vriendelijk waren om een hele lading tweede klas passagiers te accepteren”.
De Nederlandse Spoorwegen: ook verstand van het faciliteren in klassenstrijd…
Reacties (12)
Klas 1 kan wat mij betreft direct opgeheven worden. Er is toch bijna geen hond die dat uit zijn eigen zak betaalt. De kaartjes worden betaalt door de consument of de belastingbetaler. In beide gevallen door mij dus.
Begrijp ik nu goed dat de NS liever een paar 2e-klasreizigers uit de trein had gemikt dan ze toe te laten in de 1e klas?
DP, Als de 1e klasreizigers hun kaartjes privé betaalden had je niet genoeg om uit de kosten te komen. Het verschil wordt bijbetaald door de 2e klassers.
Mochten die nu ook een keertje.
Na een half uur wachten natuurlijk. ;-)
Waarom zeuren over kwaliteitsverschil in reizen als iemand, hoe dan ook, daarvoor betaald. Zullen we boter en biefstukjes afschaffen?
Een ding is mij, na enige tijd uit Nederland te zijn geweest, duidelijk geworden..kop boven het maaiveld..de zeis.
@Mescaline: Dat is een sterke uitspraak die ik betwijfel maar niet in harde data kan ondersteunen. In de tijden dat ik per dagelijks per trein reisde (90-97 delft-amsterdam) merkte ik wel op dat de 1e klas even vol zat als de tweede wat inhoudt dat per ruimte-eenheid een grotere opbrengst gehaald werd.
In de meeste landen in de wereld zijn 3 of 4 klassen reizen gewoon, hoe plaatst u dit dan?
@Larie, ik gok het ook maar, vooral denkend aan vele niet-spitsuren waarin de 1e klas zo goed als leeg is.
Maar ik moet wel erg lachen om dat oer-hollandse gevoel van : ik hep voor mun kaartje betaald, ik wil naar huis en een knappe jongen die mijn eruit krijgt. En dat met z’n honderden tegelijk.
Ik ben het eigenlijk wel eens met Larie eerlijk gezegd, en dan ben ik nog niet eens langere tijd het land uit geweest: wat is dit toch voor een raar land dat je geen gebruik mag maken van ‘meer hebben’ of ‘ergens beter in zijn’?
Ik heb niks tegen meer hebben maar een nadenkend mens gaat dat prijsverschil niet uit eigen zak betalen voor het verschil aan “reisgenot”. Er is namelijk vrijwel geen verschil behalve dat er minder mensen in de 1e klas zitten. Hetzelfde genot bereik je meestal door op de gang te gaan zitten. Ik gok dat driekwart van de 1e klas tickets door de overheid betaald wordt.
Dat je meer betaalt voor meer comfort: soi… Maar tot hoever gaat dat privilege? Als een heel perron vol staat met kleumende die om half acht ‘savonds nu wel eens naar huis willen. Kan je het dan maken om mensen te weigeren plaats te nemen terwijl er plaats is maar ze niet het juiste kaartje hebben? Hoe hoog moet de nood worden voordat solidariteit boven privileges gaat ?
Ik wist uberhaupt niet dat ik niet in de 1e klas mocht staan als er in de 2e klas geen zuurstof meer over was door de drukte. Laatst vertelde een conducteur dit mij, en toen ben ik behoorlijk uit mijn slof geschoten.
‘Die mensen betalen voor hun rust’ , ‘Ik betaal voor mijn reis, en die wordt ook onmogelijjk op deze manier, het lijkt mij eerlijk de ellende te delen, waarbij die meneer met zijn 1e klas kaartje echt niet mij op schoot hoeft te nemen, en ik beloof niet mijn plebs geur aan hem te smeren’
Dat bedoel ik Maarten! Ik kan me daar dus ook kwaad over maken.