“For me Malc was always entertaining, and I hope you remember that. Above all else he was an entertainer and i will miss him, and so should you” – Johnny Rotten
#6
gbh
@5, punk was niet bedoelt als entertaining, McLaren heeft geprobeerd er een commercieel produkt van te maken, ik zal hem niet missen
#7
Crachàt
Je kan zeggen van de poof wat je wil, maar zelfs een Lydon heeft een McLaren nodig om Rotten te zijn.
Al is er die scene uit The Filth And The Fury waar Lydon zowaar jankt om wat McLaren Vicious heeft aangedaan, qua in de steek laten.
Daarom dat ik Lydons commentaar geplaatst heb.
Overigens heeft de punk 3 weken bestaan, toen was het al gedaan.
Vanaf dan gedaan met èlke vorm van oprechte jongerencultuur, for that matter.
#8
gbh
Rotten heeft zijn beste tijd gehad zonder McLaren; Public Image Ltd. was klasse.
En de oprechte punk jongerencultuur heeft veel langer bestaan dan 3 weken, de val van de muur was dodelijker dan mclaren
raarrr, gbh.
Dat er iemand Rise als punk bestempelt.
En raar dat hij niet de meesterwerken Metal Box en First Issue voor Rise plaatst?
#10
Crachàt
Maar je hebt ergens een punt, geef ik toe. Veel punks waren wel degelijk oprecht, langer dan drie weken.
Het is een uitspraak van iemand die de commercie meteen zag toeslaan, drie spreekwoordelijke weken na de Engelse Sex Pistols optredens.
Maar dat maakt McLaren echt niet tot schuldig aan die commercialisering. Zijn ambitie om een popgroep te managen, samen met zijn situationistische ideeën, maakten hem tot de perfecte springplank voor wat komen moest.
#11
Crachàt
Maar je hebt ergens een punt, geef ik toe. Veel punks waren wel degelijk oprecht, langer dan drie weken. Het is een uitspraak van iemand die de commercie meteen zag toeslaan, drie spreekwoordelijke weken na de Engelse Sex Pistols optredens.
#12
Squire
Reed die Lydon niet voor Ferrari?
#13
gbh
waar bestempel ik rise als punk? is gewoon een heerlijk nummer met inhoud
the stooges en velvet underground zijn meesterwerken waar veel mee begon
Pil heeft waanzinnige muziek gemaakt en zo zijn er wel meer, ik heb het altijd meer gezocht in de anarcho punk, crass en dead kennedys rules
#14
Bullie
Hahaha typische Sargassodiscussie, wat is echte punk en wat niet…we blijven polderfundamentalisten
Alles wat Mclaren maakte was goudeerlijke fake.
#15
Crachàt
Het ‘raadsel’ is eenvoudig op te lossen: McLaren en Lydon waren een volkomen perfecte symbiose op het beste moment. L heeft alles geleerd van Mc: zie wat een blue’tje het was tijdens Bill Grundy!
Maar zonder de Pistols had er geen ‘anarchopunk’ bestaan, en geen McLaren. Eigenlijk was McLaren niet veel meer of minder dan een reclamebureau.
#16
KJ
Ik ben natuurlijk niet puur en ook niet uitsluitend Brits georienteerd, maar ik vond/vind Lou Reed/Velvet Underground, Blondie en Rammstein altijd erg goed te beluisteren.
#17
S’z
En laat ons vooral zijn giganties zuigende platen uit de naainties niet vergeten!
Ben toch eerder fan van ALO dan van MMcL ;-/
#18
Henk Jan van Harten
Blog http://www.henkjanvanharten.nl
Ik ben altijd een fan geweest van Malcolm McLaren. Niet dat ik al z’n muziek goed vond, maar hij was één van de mensen die de tijdgeest aanvoelde en wist te vertalen naar muziek. Controversieel, creatief en commercieel. En dat decennialang…
Als mens was hij volgens de overlevering grillig, onbetrouwbaar en zelfingenomen (‘op de een of andere manier ben ik permanently cool’), maar dat paste misschien ook wel bij die tijd. Of eigenlijk is dat van alle tijden.
Ik blijf een fan en vraag me af wie de Malcolm McLaren van deze tijd is? Controversieel, creatief en commercieel.
Wie weet het antwoord?
#19
S’z
Madonna, volgens uw redenering. Die ik niet volg.
#20
S’z
MMcL z’n momentum was ’72 > ’77. Dolls + Pistols. Nadien immer een producer, maar ook immer een opportunist. ’n Stevig achterophinkende aandachtshoer omwille van z’n inkomen. De Peppers anecdote (klikmelink) spreekt in dat verband boekdelen: snel wat bijeenharken zonder de ziel der dingen nog te begrijpen. Of neem dat operaproject: had ook door zovele anderen gemaakt kunnen zijn, van Klaus Nomi tot Enya (of bedoel ik Enigma, of Elton John). Geen ruk origineel aan, “My Life In The Bush Of Ghosts” was toen allang de canon. Hoogstens geef ik ‘m “Buffalo Gals” nog na – een leuke schijf, maar opportunistische diefstal. Heeft scratching weliswaar ’n ietsje sneller zichtbaar gemaakt in de hitparade, maar dat was slechts een kwestie van tijd. Johansen, Thunders & Sylvain waren de echte innovatoren, en dankzij hen + McLaren kregen we ook nog de magie van Lydon & co (zie wat Crachàt hierboven schrijft) … maar daarna was McLaren voor mij ’n zoveelste Avida Dollars.
#21
Crachàt
lol S’z.
Zeg Henk. Heb jij toevallig ook een blog?
#22
larie
Maar wel drie weken die onder de schedel blijven plakken.
#23
Hanenwürger
Uiteindelijk waren bands als the Clash of The Jam 1000 keer belangrijker dan Sex Pistols. En Joy Division was 10.000 keer belangrijker dan alles wat zich er voor afspeelde. Alleen kunnen zich weinig mensen dit herinneren. Alzheimer slaat ook toe bij de zogenaamde popkenners. Wankers zijn het. The Pink Flamingoes zijn nog steeds onbekendere dan Moke. Een band dat doodgeknuffeld moet worden door Al Qaida.
#24
Crachàt
Iedereen die je opnoemt is muziek beginnen maken toen ze de Pistols gehoord of gezien hadden.
#25
gbh
crachat ik vind dat je de pistols gruwelijk overschat en the ramones, the stooges, mc5, etc. onderschat
enigste wat mclaren heeft gedaan is het beessie een naam geven en zelfs die heeft hij niet zelf verzonnen
#23: lollige Pink Flamingoes seeding plaatst u daar. Maar zoals #24 schreef: u vergist zich. Buzzcocks, Jam, Warsaw, … allemaal de vonk gekregen door de Pistols (en daarnaast hadden ze doorgaans ook Stooges in de lp-kast). Common knowledge, dear Watson.
En uw punt dat weinig mensen zich zouden kunnen herinneren … ??? Je kunt gvd nergens Joy Division niét zien, ze hebben een gigantisch derde leven momenteel (klikmelink)!!
Verder kan ik me enigszins vinden in de onderschatte invloed uit Amerika zoalsl aangehaald door #25 – zie overigens ook Electric Eels etc etc
Maar: peu importe, it iz wot it iz, and little Malcolm’s dead and gone.
#27
S’z
spemfilterrr
#28
Crachàt
gbh: goed nadenken. Wat de Pistols op muziekgebied gepresteerd hebben is grandioos, maar niet geniaal. Hun optredens daarentegen – voor de gladde producties, waren uniek. Maar dat is het niet: ze hebben een sociologische noodzaak ingevuld – en dan met name Rotten.
Het feit dat DIE jongens dat op DIE manier konden, deed de ogen openen van een volledige generatie. Die allemaal muziek zijn beginnen maken, dikwijls beter en meer en weet ik veel dat de Pistols.
Maar geen van hen zou als eerste die lont aangestoken hebben.
Ik heb het nergens over muziek, en de privéappreciatie ervan, maar over jongerencultuur.
Het geschmier omtrent die of die is beter kan me eerlijk gezegd al 15 jaar aan den reet roesten.
#29
gbh
crachat, het gaat mij niet om beter, dat is een kwestie van smaak en daarover is te twisten, de pistols hebben hun kunstje afgekeken van de ramones en punk is in engeland pas doorgebroken na een optreden van de ramones, de ramones gingen terug naar de oervorm van rock&roll met strakke nummers van 2 minuten na het langdradig hippie gezever
de pistols hebben hun rol wel gespeeld en deze was niet onbelangrijk maar ik vind dat jij ze veel groter maakt dan dat ze zijn
Reacties (35)
The Great Rock ’n Roll Swindler
There’s an unlimited supply.
Punk Is Dead
Nu leeft alleen Nana Mouskouri nog…
“For me Malc was always entertaining, and I hope you remember that. Above all else he was an entertainer and i will miss him, and so should you” – Johnny Rotten
@5, punk was niet bedoelt als entertaining, McLaren heeft geprobeerd er een commercieel produkt van te maken, ik zal hem niet missen
Je kan zeggen van de poof wat je wil, maar zelfs een Lydon heeft een McLaren nodig om Rotten te zijn.
Al is er die scene uit The Filth And The Fury waar Lydon zowaar jankt om wat McLaren Vicious heeft aangedaan, qua in de steek laten.
Daarom dat ik Lydons commentaar geplaatst heb.
Overigens heeft de punk 3 weken bestaan, toen was het al gedaan.
Vanaf dan gedaan met èlke vorm van oprechte jongerencultuur, for that matter.
Rotten heeft zijn beste tijd gehad zonder McLaren; Public Image Ltd. was klasse.
En de oprechte punk jongerencultuur heeft veel langer bestaan dan 3 weken, de val van de muur was dodelijker dan mclaren
Rise
raarrr, gbh.
Dat er iemand Rise als punk bestempelt.
En raar dat hij niet de meesterwerken Metal Box en First Issue voor Rise plaatst?
Maar je hebt ergens een punt, geef ik toe. Veel punks waren wel degelijk oprecht, langer dan drie weken.
Het is een uitspraak van iemand die de commercie meteen zag toeslaan, drie spreekwoordelijke weken na de Engelse Sex Pistols optredens.
Maar dat maakt McLaren echt niet tot schuldig aan die commercialisering. Zijn ambitie om een popgroep te managen, samen met zijn situationistische ideeën, maakten hem tot de perfecte springplank voor wat komen moest.
Maar je hebt ergens een punt, geef ik toe. Veel punks waren wel degelijk oprecht, langer dan drie weken. Het is een uitspraak van iemand die de commercie meteen zag toeslaan, drie spreekwoordelijke weken na de Engelse Sex Pistols optredens.
Reed die Lydon niet voor Ferrari?
waar bestempel ik rise als punk? is gewoon een heerlijk nummer met inhoud
the stooges en velvet underground zijn meesterwerken waar veel mee begon
Pil heeft waanzinnige muziek gemaakt en zo zijn er wel meer, ik heb het altijd meer gezocht in de anarcho punk, crass en dead kennedys rules
Hahaha typische Sargassodiscussie, wat is echte punk en wat niet…we blijven polderfundamentalisten
Alles wat Mclaren maakte was goudeerlijke fake.
Het ‘raadsel’ is eenvoudig op te lossen: McLaren en Lydon waren een volkomen perfecte symbiose op het beste moment. L heeft alles geleerd van Mc: zie wat een blue’tje het was tijdens Bill Grundy!
Maar zonder de Pistols had er geen ‘anarchopunk’ bestaan, en geen McLaren. Eigenlijk was McLaren niet veel meer of minder dan een reclamebureau.
Ik ben natuurlijk niet puur en ook niet uitsluitend Brits georienteerd, maar ik vond/vind Lou Reed/Velvet Underground, Blondie en Rammstein altijd erg goed te beluisteren.
En laat ons vooral zijn giganties zuigende platen uit de naainties niet vergeten!
Ben toch eerder fan van ALO dan van MMcL ;-/
Blog http://www.henkjanvanharten.nl
Ik ben altijd een fan geweest van Malcolm McLaren. Niet dat ik al z’n muziek goed vond, maar hij was één van de mensen die de tijdgeest aanvoelde en wist te vertalen naar muziek. Controversieel, creatief en commercieel. En dat decennialang…
Als mens was hij volgens de overlevering grillig, onbetrouwbaar en zelfingenomen (‘op de een of andere manier ben ik permanently cool’), maar dat paste misschien ook wel bij die tijd. Of eigenlijk is dat van alle tijden.
Ik blijf een fan en vraag me af wie de Malcolm McLaren van deze tijd is? Controversieel, creatief en commercieel.
Wie weet het antwoord?
Madonna, volgens uw redenering. Die ik niet volg.
MMcL z’n momentum was ’72 > ’77. Dolls + Pistols. Nadien immer een producer, maar ook immer een opportunist. ’n Stevig achterophinkende aandachtshoer omwille van z’n inkomen. De Peppers anecdote (klikmelink) spreekt in dat verband boekdelen: snel wat bijeenharken zonder de ziel der dingen nog te begrijpen. Of neem dat operaproject: had ook door zovele anderen gemaakt kunnen zijn, van Klaus Nomi tot Enya (of bedoel ik Enigma, of Elton John). Geen ruk origineel aan, “My Life In The Bush Of Ghosts” was toen allang de canon. Hoogstens geef ik ‘m “Buffalo Gals” nog na – een leuke schijf, maar opportunistische diefstal. Heeft scratching weliswaar ’n ietsje sneller zichtbaar gemaakt in de hitparade, maar dat was slechts een kwestie van tijd. Johansen, Thunders & Sylvain waren de echte innovatoren, en dankzij hen + McLaren kregen we ook nog de magie van Lydon & co (zie wat Crachàt hierboven schrijft) … maar daarna was McLaren voor mij ’n zoveelste Avida Dollars.
lol S’z.
Zeg Henk. Heb jij toevallig ook een blog?
Maar wel drie weken die onder de schedel blijven plakken.
Uiteindelijk waren bands als the Clash of The Jam 1000 keer belangrijker dan Sex Pistols. En Joy Division was 10.000 keer belangrijker dan alles wat zich er voor afspeelde. Alleen kunnen zich weinig mensen dit herinneren. Alzheimer slaat ook toe bij de zogenaamde popkenners. Wankers zijn het. The Pink Flamingoes zijn nog steeds onbekendere dan Moke. Een band dat doodgeknuffeld moet worden door Al Qaida.
Iedereen die je opnoemt is muziek beginnen maken toen ze de Pistols gehoord of gezien hadden.
crachat ik vind dat je de pistols gruwelijk overschat en the ramones, the stooges, mc5, etc. onderschat
enigste wat mclaren heeft gedaan is het beessie een naam geven en zelfs die heeft hij niet zelf verzonnen
beste intro ooit: viva iggy
#23: lollige Pink Flamingoes seeding plaatst u daar. Maar zoals #24 schreef: u vergist zich. Buzzcocks, Jam, Warsaw, … allemaal de vonk gekregen door de Pistols (en daarnaast hadden ze doorgaans ook Stooges in de lp-kast). Common knowledge, dear Watson.
En uw punt dat weinig mensen zich zouden kunnen herinneren … ??? Je kunt gvd nergens Joy Division niét zien, ze hebben een gigantisch derde leven momenteel (klikmelink)!!
Verder kan ik me enigszins vinden in de onderschatte invloed uit Amerika zoalsl aangehaald door #25 – zie overigens ook Electric Eels etc etc
Maar: peu importe, it iz wot it iz, and little Malcolm’s dead and gone.
spemfilterrr
gbh: goed nadenken. Wat de Pistols op muziekgebied gepresteerd hebben is grandioos, maar niet geniaal. Hun optredens daarentegen – voor de gladde producties, waren uniek. Maar dat is het niet: ze hebben een sociologische noodzaak ingevuld – en dan met name Rotten.
Het feit dat DIE jongens dat op DIE manier konden, deed de ogen openen van een volledige generatie. Die allemaal muziek zijn beginnen maken, dikwijls beter en meer en weet ik veel dat de Pistols.
Maar geen van hen zou als eerste die lont aangestoken hebben.
Ik heb het nergens over muziek, en de privéappreciatie ervan, maar over jongerencultuur.
Het geschmier omtrent die of die is beter kan me eerlijk gezegd al 15 jaar aan den reet roesten.
crachat, het gaat mij niet om beter, dat is een kwestie van smaak en daarover is te twisten, de pistols hebben hun kunstje afgekeken van de ramones en punk is in engeland pas doorgebroken na een optreden van de ramones, de ramones gingen terug naar de oervorm van rock&roll met strakke nummers van 2 minuten na het langdradig hippie gezever
de pistols hebben hun rol wel gespeeld en deze was niet onbelangrijk maar ik vind dat jij ze veel groter maakt dan dat ze zijn
beste wat mclaren de wereld naar mijn smaak heeft gebracht was Something’s Jumpin’ In Your Shirt
nog een protopunk juweeltje uit de jaren 60: Silver Apples
ja hoor, je hebt gelijk.
Als het van de Ramones had moeten afhangen, dan had ik nooit wat in de punk gezien. Sorry.
‘ja hoor”..fluwelen handschoen..doet meer pijn.
Wat su zegt.
“aan de reet roesten” klinkt bijna even goed als goesting. Iemand de oorspong/betekenis..kan het niet vinden.
Het konstante gevecht tussen S’z en het spamfilter..hoe doe je dat, wellicht ondeugend typ ?
http://flavorwire.com/83069/death-of-a-hype-man-malcolm-mclarens-top-10-products
http://www.mixcloud.com/WorksOfMart/malcolm-mclaren-tribute-mix/
etc.