Mooi! Van de twee ‘ook massa’s rommel hebben gemaakte-‘ kunsticonen, Picasso en Rubens, staan deze en de Guernica naast elkaar op grote hoogte. Persoonlijk zou ik deze kiezen voor aan m’n muur.
• er is nog een fantastische tentoonstelling in Brussel over Rubens.
• de scène bovenaan komt op filmgebied voor in ‘Chimes at Midnight’ van, met en door Orson Welles.
#2
Popeye
Let ook op het linkse paard; hoe er van dit paard geen hoofd te bespeuren valt, en hoe op de rug van de ruiter de (schijnbare) manen in de nek (van het paard) weerkeren. Man en paard als één.
Er valt veel meer te ontdekken. Kijken, goed kijken is de boodschap.
Rubens beeldde natuurlijk ook de Vlamingen en de Walen uit, met de broedertwist rechtsboven, en Brussel linksonder. Twee symmetrische zwaarden, en de paarden in een liefdevolle doch dodelijke omhelzing verwikkeld.
Iets serieuzer: het is verbluffend hoezeer het een Leonardostijl is, ipv de Rubensmanier. Machtig ding.
#4
Popeye
Let ook op de lans van de ruiter linksboven ( op; hoe onmogelijk hij die vast heeft), en hoe de punt van die lans (parallel met de lans boven) bij de twee vertrappelde figuren rechts onderaan weerkeert.
Het been van de rechtse ruiter parallel met dat van de linkse ruiter. En identiek ! Evenal het linkerbeen van het paard dat ze berijden !
#5
thopman
Grappig, ben laatst nog in Florance geweest.
Zo te zien had ik toch even de huidige schilderijen (vooral groot, maar echt mooi vond ik ze niet) even aan de kant moeten schuiven.
In het Uffici hing 1 Da Vinci, was voor mij wel een duidelijk hoogtepunt.
#6
Popeye
Vier paarden. Waarvan drie met een (zichtbare) ruiter.
Van het vierde paard, waarvan we enkel een stuk van de muil zien (met daarin … een stok ?). De figuur (tweede van rechts) waarvan we ook slechts een hoofd en zwaard-arm zien, kan onmogelijk de ruiter zijn (?).
Een ruiter waarvan we het paard niet zien ?
De ruiter heel rechts heeft een lans in z’n rechterhand, waneer we naar de punt zoeken, vinden we die om oog-hoogte van de derde ruiter (van rechts) maar in het verlengde van het zwaard, niet van de lans !!!?
Je blijft kijken !!! Ontdekken !! Smullen !
#7
Popeye
@5
Een groot probleem, heden ten dagen, is dat we die werken niet meer kunnen zien aan de muur waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren. De schilders van toen hielden rekening met de lichtinval in huis enzo…
Nu wrden die top-werken in musea bijeen gebracht alsof het een miss-verkiezing betrof…
Mijn betoog is; die werken staan op zichzelf. Ze naast en boven elkaar hangen is nooit de bedoeling geweest, en doet er afbreuk aan.
Wat niet wegneemt dat ik bepaald jaloers ben op uw bezoek aan Florance !
mijn indruk is dat de rechtse ruiter de lans van de linkse breekt, nu in 3 stukken.
Ik denk ook dat daar een vandal aanhangt, aan de lanspunt, dat maakt duidelijk wie de winnaar en de verliezer is.
Wt deze tekening betreft, het is een hybride. De methode is die van de grisaille (voorbereiding voor een groot werk, of een onderschildering op het paneel/doek) maar de uitvoering is die van een fijntekening (tekening als tekening bedoeld).
Het is ook een kopie van een kopie, dus misschien wist Rubens niet eens wat er oorspronkelijk geschilderd was.
Hij had in ieder geval de schaduwkleurdiepte niet, want hij was afhankelijk van een gravure, niet de meest subtiele vorm.
De schilderijen die er nu hangen zijn nadat Da Vinci en Leonardo hun ideen niet doorzette door Vasari en co geschilderd. Dus deze hangen nog op originele plaats.
Kijken bij “Salone dei Cinquecento”, of de informatie computers in het Palazzo zelf (beetje flauw, sorry).
#11
InvertedPantsMan
@2 Ik vermoed eerder dat deze keuze om esthetische reden gemaakt is. Een klein stukje hoofd dat achter de linker ruiter vandaan zou komen zou afbreuk doen aan diens silhoet.
#12
Popeye
@11
Als je goed kijkt, zie je dat de lans en de linker arm (van de linkse ruiter), op één of andere manier het hoofd van het paard vervangt…
Maar waarschijnlijk precies om de reden die u oppert
@8
Aha ! Goed gezien ! de lans in drie stukken. Waarvan de ‘punt’ het derde stuk is. Ik had het niet opgemerkt.
Reacties (12)
Mooi! Van de twee ‘ook massa’s rommel hebben gemaakte-‘ kunsticonen, Picasso en Rubens, staan deze en de Guernica naast elkaar op grote hoogte. Persoonlijk zou ik deze kiezen voor aan m’n muur.
• er is nog een fantastische tentoonstelling in Brussel over Rubens.
• de scène bovenaan komt op filmgebied voor in ‘Chimes at Midnight’ van, met en door Orson Welles.
Let ook op het linkse paard; hoe er van dit paard geen hoofd te bespeuren valt, en hoe op de rug van de ruiter de (schijnbare) manen in de nek (van het paard) weerkeren. Man en paard als één.
Er valt veel meer te ontdekken. Kijken, goed kijken is de boodschap.
Rubens beeldde natuurlijk ook de Vlamingen en de Walen uit, met de broedertwist rechtsboven, en Brussel linksonder. Twee symmetrische zwaarden, en de paarden in een liefdevolle doch dodelijke omhelzing verwikkeld.
Iets serieuzer: het is verbluffend hoezeer het een Leonardostijl is, ipv de Rubensmanier. Machtig ding.
Let ook op de lans van de ruiter linksboven ( op; hoe onmogelijk hij die vast heeft), en hoe de punt van die lans (parallel met de lans boven) bij de twee vertrappelde figuren rechts onderaan weerkeert.
Het been van de rechtse ruiter parallel met dat van de linkse ruiter. En identiek ! Evenal het linkerbeen van het paard dat ze berijden !
Grappig, ben laatst nog in Florance geweest.
Zo te zien had ik toch even de huidige schilderijen (vooral groot, maar echt mooi vond ik ze niet) even aan de kant moeten schuiven.
In het Uffici hing 1 Da Vinci, was voor mij wel een duidelijk hoogtepunt.
Vier paarden. Waarvan drie met een (zichtbare) ruiter.
Van het vierde paard, waarvan we enkel een stuk van de muil zien (met daarin … een stok ?). De figuur (tweede van rechts) waarvan we ook slechts een hoofd en zwaard-arm zien, kan onmogelijk de ruiter zijn (?).
Een ruiter waarvan we het paard niet zien ?
De ruiter heel rechts heeft een lans in z’n rechterhand, waneer we naar de punt zoeken, vinden we die om oog-hoogte van de derde ruiter (van rechts) maar in het verlengde van het zwaard, niet van de lans !!!?
Je blijft kijken !!! Ontdekken !! Smullen !
@5
Een groot probleem, heden ten dagen, is dat we die werken niet meer kunnen zien aan de muur waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld waren. De schilders van toen hielden rekening met de lichtinval in huis enzo…
Nu wrden die top-werken in musea bijeen gebracht alsof het een miss-verkiezing betrof…
Mijn betoog is; die werken staan op zichzelf. Ze naast en boven elkaar hangen is nooit de bedoeling geweest, en doet er afbreuk aan.
Wat niet wegneemt dat ik bepaald jaloers ben op uw bezoek aan Florance !
mijn indruk is dat de rechtse ruiter de lans van de linkse breekt, nu in 3 stukken.
Ik denk ook dat daar een vandal aanhangt, aan de lanspunt, dat maakt duidelijk wie de winnaar en de verliezer is.
Wt deze tekening betreft, het is een hybride. De methode is die van de grisaille (voorbereiding voor een groot werk, of een onderschildering op het paneel/doek) maar de uitvoering is die van een fijntekening (tekening als tekening bedoeld).
Het is ook een kopie van een kopie, dus misschien wist Rubens niet eens wat er oorspronkelijk geschilderd was.
Hij had in ieder geval de schaduwkleurdiepte niet, want hij was afhankelijk van een gravure, niet de meest subtiele vorm.
vandal = vaandel
@7
De schilderijen die er nu hangen zijn nadat Da Vinci en Leonardo hun ideen niet doorzette door Vasari en co geschilderd. Dus deze hangen nog op originele plaats.
http://en.wikipedia.org/wiki/Palazzo_Vecchio
Kijken bij “Salone dei Cinquecento”, of de informatie computers in het Palazzo zelf (beetje flauw, sorry).
@2 Ik vermoed eerder dat deze keuze om esthetische reden gemaakt is. Een klein stukje hoofd dat achter de linker ruiter vandaan zou komen zou afbreuk doen aan diens silhoet.
@11
Als je goed kijkt, zie je dat de lans en de linker arm (van de linkse ruiter), op één of andere manier het hoofd van het paard vervangt…
Maar waarschijnlijk precies om de reden die u oppert
@8
Aha ! Goed gezien ! de lans in drie stukken. Waarvan de ‘punt’ het derde stuk is. Ik had het niet opgemerkt.