Kunst Op Zondag (KoZ) | Jacek Yerka

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Reacties (16)

#1 Peter

Ah! Doodlopende wegen in de polder.

Yerka heeft een paar hele fraaie platen. Ik zie, via de link, dat Breugel’s Toren van Babel zijn grootste inspiratiebron lijkt.

  • Volgende discussie
#2 Micha

Mooi.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Steve

Ik vind deze wel aardig, van de rest krijg ik een beetje een Dali gevoel.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 Peter

@3: wel aardig? En dat Dali gevoel, is dat een compliment voor Yerka of zie je liever Dali zwanen?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 spees

Ik vind er weinig aan. Misschien omdat ik al zoveel van dit soort surrealistische plaatjes zie? Hulde voor Dali, Magritte en consorten, maar deze pica is toch een beetje een herhaling..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Steve

@4 Het is een compliment ja! Niet een voor originaliteit. Ik heb net nog een keer gekeken en ik zie dat er nog iemand was die hetzelfde opmerkte, er werd zelf iets gezegd over M.C. Escher en ook daar kan ik me in vinden. Surrealistische puberkunst.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Peter

Een huntzie heeft het over “these painings”.
Tikfoutje natuurlijk, maar wel toepasselijk.

De overeenkomsten met Dali zijn overduidelijk en die zwanen hieroven hebben heel licht iets van Margritte.
Maar de overeenkomsten met Escher zijn mij niet duidelijk. Wie me dat kan uitleggen is welkom.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Peter

Margritte moet Magritte zijn natuurlijk. Die bomen bij de zwanen zie je ook op De verdwaalde jockey van Magritte.
Jacek Yerka is behoorlijk schatplichtig.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 spees

@Peter: Ik denk het gebruik van geometrische vormtaal als dominante structuur in de compositie.
Escher paste het echter heel anders toe dan deze Magritte/Dali/Escher schilder (is het wel een schilderij?)

Misschien heeft hij ook wel eens Dolf Zwerver gezien

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Peter

@spees: Ik begrijp dat je wat overeenkomsten met Dolf Zwerver ziet, maar zelf vind ik die een veel naïevere stijl hebben en bovendien meer overeenkomsten hebben met de stijl en kleurgebruik van Co Westerik.

De geometrie bij Yerka is van een heel andere orde dan die bij Escher. Naar mijn besheiden mening dan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Steve

@7 Waarom Escher? emotieloos, ruimtelijk, surrealistisch, absurd, (stukken van)gedetailleerd getekende ogenschijnlijk normale bouwwerken “zwevend” weergegeven, vrijwel geen personen. Het lijkt alsof Escher en Dali samen aan de paddo’s hebben gezeten :-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Peter

@11 Okee, ik zag ook wel beesten voorbij komen die aan Escher’s rollende beestjes lijken onteend.

Het eerste plaatje achter de link heeft weer veel weg van La Place Désertée van Desmazières.

Het lijkt er zo langzamerhand sterk op dat Steeph met Jacek Yerka een leuke zondagzoektocht heeft geprovoceerd.
Ben benieuwd of anderen meer citaten van andere meesters in het werk van Yerka zijn tegengekomen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Fail

Is het een doolhof?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Floris

Nr. 31 doet denken aan Melle.

Ik mag hier wel graag naar kijken, persoonlijk.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Peter

@14 Bedoel je Melle Oldeboerrigter of Melle de Boer?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Popeye

Het hier naar voor gebrachte werk verhoud zich tot het commentaar erop, tot eénzelfde monotonie, zo goed herkenbaar voor wie op z’n tijd eens lans dit blog surft.
De commentatoren wanen zich Zwanen in de mooi afgelijnde grachtjes (die inderdaad wat aan de polder doen denken) van hun vakgebied en-of kennis.
Het levert een op het eerste gezicht interessante schilderij op, dewelke al na snel omslaat naar een verlangen naar meer.
Naar meer Fa(antasie), de wilde frisheid van limoenen.

  • Vorige discussie