Kies het lelijkste gebouw

Virtual Tourist is a site where people can share travel advice and experiences. They announced their 3rd Annual World’s Ugliest Buildings List.

Beauty may be in the eye of the beholder, but then again, so is ugliness and the members of travel website Virtual Tourist have some very strong opinions about buildings that fall into the latter category. With this in mind the site has announced its 3rd Annual List of the World’s Top 10 Ugliest Buildings.

Meer bij The Presurfer.

  1. 2

    Ter verdediging van het Van Gogh:

    “9) Exhibition Wing, Van Gogh Museum; Amsterdam, The Netherlands

    The bland, almost colorless facade of this museum has little to do with the vibrant, expressive works of the artist to whom it pays tribute. Resembling half of a half-open hat box, this building looks as if it has yet to be completed.”

    Godzijdank komt de achterzijde (is geen facade!) van deze museumvleugel niet overeen met de ‘vibrant, expressive works’ (ofwel maniakaal) van Van Gogh, maar is het juist dienstbaar en niet afleidend. Bovendien gaat de wedstrijd over lelijke gebouwen, geen onderdelen van gebouwen. Of vind de auteur de echte facade, ontworpen door Rietveld, ook zo saai?

    Zoals wel vaker met dit soort wedstrijden zijn de voorwaarden onduidelijk. Lelijkheid wordt slecht gedefinieerd: past het niet in de ruimtelijke context? Slechte materiaalkeuze? Is het ontwerp onpraktisch of toont het gebreken? Hoe zit het met originaliteit t.o.v. tijdsgenoten? Is het opgeleverde resultaat t.o.v. de financiering bedroevend? Worden latere verbouwingen meegeteld, of alleen het originele ontwerp?

    Dat kan beter!

  2. 3

    Er valt nogal wat af te dingen op die lijst. De helft van de gebouwen hoort niet op de lijst en voor de keuzes op andere helft zijn zo willekeurig dat je net zo goed 10.000 andere gebouwen had kunnen kiezen. Kortom: aan termen als Mooi en Lelijk zijn heb je niet zoveel bij het beoordelen van de kwaliteit van een gebouw.

  3. 4

    Zitten eigenlijk best een paar mooie gebouwen tussen, zoals het Spruce Tree Centre en het Hong Kong Museum of Art. En in de nacht zal dat Grand Lisboa Hotel er ook best leuk uitzien. Het Industriens Hus is daarentegen wel zo’n beetje de lelijkste reclamezuil die ik ooit gezien heb.

  4. 6

    Heel Finland, Noorwegen, Zweden en Denemarken staan vol met die Industriens Hus-gebouwen. Idd erg verschrikkelijk. En dis Ostbau was dat natuurlijk ook.
    Maar wat dachten we van de Bijlmer in Amsterdam, Vollenhove in Zeist, Ommoord in Rotterdam?

    Mijn favoriet is toch altijd nog http://www.studyrussian.com/kaliningrad/soviets.jpg vooral ook omdat het nooit in gebruik genomen kon worden.

  5. 8

    Misschien een eigen Sargasso lijst?

    Voorwaarden:

    – jonge architectuur, bijvoorbeeld bouwperiode vanaf 1990;
    – verbouwde architectuur mag ook, maar het geheel moet worden beschouwd;
    – mooi/lelijk moet concreet worden aangewezen en beknopt worden beargumenteerd;
    – in het oordeel mogen andere factoren meewegen, zoals: wat is ervoor verdwenen, wat was het kostenplaatje/bouwperiode tov de belofte.

    Een opzetje:

    5. Rotterdam CS. Het mooie station van Sybolt van Ravesteijn moest wijken voor een nieuw ontwerp, inclusief het ruime, monumentale entree van de stad. Het nieuwe ontwerp slokt het halve stationsplein op, wat voor een schaduwrijke en benauwde ruimtelijke ervaring zorgt.

    4. Ministerie VWS, Sjoerd Soeters. De tieten en pik van Den Haag worden ze genoemd. Persoonlijk heb ik altijd moeite met het werk van Soeters, maar de keuze voor roze bakstenen en een puntdakje op een wolkenkrabber is te kneuterig voor woorden.

    3. Zuidas Amsterdam. Er is daar veel lelijks te bewonderen, de corporate zelfoverschatting spat er vanaf. Maar ‘Mahler 4’ van Erik van Egeraat spant de kroon. Letterlijk, want de wolkenkrabber is gekroond met een.. tsja.. gesmolten drol?

    2. Hoog Catharijne (versie 2.0) Renovatie beloofde veel, maar over het algemeen wordt meer van hetzelfde gebouwd. Visie 1 beloofde veel hoogbouw, visie A nog meer. Of andersom.

    1. Blauwe Stad. Een nederzetting van boerderettes, ranches of ander kitsch in neostijl, door sociaal-economische redenen gepland midden in de Oost-Groningse woestijn.

  6. 10

    Klikmelink voor mogelijke categorieën aanvullend op #8. En ik draag dus voor: de Tour Blaton. Niet enkel wraakroepend omdat ie heel verstorend werkt in z’n omgeving, maar vooral omdat ie werd neergepoot op de ruïnes van een zeer mooi Volkshuis. Symbool van de brutaliteit van de Brusselse en andere betonboeren.

  7. 12

    @8Spees, goed idee een eigen Sargasso lijst. Het is overigens wel zo dat veel lelijke architectuur een tijdsbeeld betreft zo treffend weergegeven door de Oost-Duitse Plattenbau. Misschien is het dan ook beter geen limiet qua bouwjaar in te stellen. Voor mij krijgt de Schipholweg in Leiden overigens de oeuvreprijs voor wanstaltige Vaderlandse architectuur.

  8. 13

    Ik draag de “Stadshaard” in Enschede voor. Een driehoekig stookhuis, bekleed met grote delftsblauwe tegels. Op de tegels staan traditionele joods-christelijke motieven, maar ook moderne folklore van Ons Soort Mensen. Alleen fotogeniek in een sneeuwstorm:

  9. 14

    @12 Een limiterende bouwperiode is uiterst belangrijk. De tijdsgeest weegt immers zwaar mee in ons oordeel mooi/lelijk. Denk maar eens aan de 19e-eeuwse architectuur die in de jaren ’70 lelijk werd gevonden en op grote schaal gesloopt. En nu zijn de Jordaan en De Pijp toplocaties en worden zelfs 19e-eeuwse fabriekshallen tot erfgoed verklaart. En die toffe jaren ’70 architectuur (goeie woningen voor arm volk) wordt in onze tijd weer gesloopt. Vandaar dat ik de bouwperiode wil beperken tot ca. een generatie.
    Eind jaren ’80, begin jaren ’90 lijkt mij een goede start. Hoogconjunctuur in economie = veel nieuwe architectuur. Postmodernisme als stijl vierde hoogtij. Nieuw starchitects (Koolhaas, MRVRD) diende zich aan, de oude starchitects (Weeber, Herzberger) werkten niet meer vernieuwend.

  10. 15

    @14 Spees, je hebt zeker een argument voor wat betreft de tijdsgeestgevoeligheid van de smaak. In diverse steden maken de jaren zeventig architectuur (en de no frills wederopbouw van ervoor) nog wel in belangrijke mate deel uit van het straatbeeld. Als je naar foto’s kijkt van dergelijke gebouwen toen ze nog “jong en fris” waren dan zie je dat het niet voorziene verval van gebouwen ook een belangrijke rol speelt in de lelijkheid van sommige architectuur. En het zou zonde zijn om die niet mee te mogen nemen in een lijst. Wat te denken van het wanstaltige studentencomplex aan de Wibautstraat Amsterdam van Hertzberger (bestaat die eigenlijk nog?). Te oud voor een lijstje maar de teloorgang van het gebouw was zo beeldbepalend voor een belangrijke invalsweg van een belangrijke Nederlandse stad. Maar goed, misschien is het wel zo praktisch om een beperkte bouwperiode in te stellen.

  11. 16

    @15 Dat studentencomplex van HH is niet meer onder ons. Net zoals veel ander werk van Hertzberger. Hij is er zelf niet heel erg treurig over, behalve over het feit dat niemand hem vooraf inlicht. Andere kant wel jammer, de jaren ’70 bracht veel nieuwe ideeen over architectuur en stedenbouw naar boven, die we nu allemaal normaal vinden. Het pionierende werk wordt vaak klakkeloos gesloopt met fop argumenten als ‘is niet meer van deze tijd’, ‘voldoet niet aan veiligheidseisen’, ‘slecht onderhouden’. Terwijl de eigenaar daar zelf verantwoordelijk voor was/is…

  12. 17

    De verzameling lelijkheid is weerzinwekkend groot. Ben van Antwerpen en laten we daarom voor eigen deur vegen. Het Koningin Astridplein, heerlijk rustpunt in de stad, weleer, thans een kroon van een knooppunt. Hier pootte men op basis van een wedstrijd, een eergevoelige jury werd gevraagd de ogen te kruisen met de lelijkheid der jaren negentig-architecten-voorstellen, men selecteerde vervolgens het meest schandelijk ontwerp van een wereldberoemd architect wiens naam ik gelukkig vergeten ben, en wat prijs ik me gelukkig met een dergelijk geheugen… Een hotel is het dus geworden. Recht tegenover het majestueuze Gare Central van Antwerpen, de ‘spoorwegkathedraal’, Centraal in de volksmond. Ik zou dus graag dit gedrocht gesloopt zien. Wat de rest betreft, slopen die handel.