Ja! Motie om de accijns op alcohol te verlagen. Maar uh… waarom was dat indertijd ook alweer omhoog gegaan? Inflatiecorrectie! Maar geldt dat dan niet meer?
Het schijnt dat het ICT project voor de totstandkoming van het EPD (Electronisch Patienten Dossier) niet zo goed verloopt. Daarom dient lid Koser Kaya (D66) cs een motie in om dit maar onder de regie van de minister te laten vallen. Alsof de overheid zelf een goede reputatie heeft in het sturen van ICT projecten.
Maar er wordt wel een goed punt aangesneden. Het EPD komt veel te langzaam van de grond.
Een van de speerpunten van dit kabinet is het verminderen van de regeltjes. In die zin is deze brief van de minister van VROM helemaal in lijn daarmee. Alle verplichte rapportages van bedrijven aangaande milieu in 1 rapport naar 1 instantie. Alleen gaat het zooooo traaaaaag. Hopelijk halen ze het nog voor het einde van de regeerperiode.
En ik ga weer over tot de orde van de dag.
NB: De links naar de kamerstukken wijzen naar een aparte site. Omdat het nog steeds niet mogelijk is rechtstreeks te linken in Parlando, moeten we tijdelijk deze optie gebruiken. Vindt u dit ook raar, steun dan de actie voor een meer moderne en open democratie.
Reacties (24)
Ik was eigenlijk nog een stuk vergeten:
27926, nr. 80
Gaat over de woningmarkt. Waarin gehoopt wordt dat de “markt” toch vooral meer goedkope huurwoningen zou bouwen. Hoe realistisch is die verwachting als je de huurwoningmarkt hebt weggegeven aan woningcorperaties die nu alleen nog maar op winst uit zijn…
Inflatiecorrectie als argument om het accijnspercentage te verhogen is natuurlijk altijd onzinnig: belasting wordt daarmee een factor in inflatie naast de ‘economische’ prijs van de drankjes. Dat kan toch niet de bedoeling zijn van de overheid in deze tijden van vrije economie.
De twee andere punten zijn interessanter omdat ze feitelijk over hetzelfde gaan: de problemen die de overheid heeft – noem het onvermogen – met het sturen van projecten. Of dat nu het patienten dossier is, regeltjes verminderen of het bouwen van huurwoningen. De sturing werkt niet of is extreem traag. Een mammoettanker gaat sneller door de bocht dan de overheid. En daarmee verliest ze altijd het initiatief en wordt ze volger al willen de heren en dames ‘regeerders’ het anders doen geloven.
De volgende vraag is dan: wie bestuurt dit land?
Opvallend : dit is het tweede ICT project van de overheid dat strandt. E-dossier strandde onlangs ook en dat heeft weer tientallen miljoenen euro’s gekost. Ik ken nog wel zo’n project dat enkele jaren geleden tientallen miljoenen teveel kostte : Geintegreerd Meld Systeem voor politie, brandweer en ambulance. Dat heeft men op een gegeven moment laten herschrijven omdat “de programmeertaal te langzaam was”. Ter informatie : die was slechts 5% langzamer dan C, maar dat terzijde.
Feit is dat onze overheid, op bestuurlijkvlak(regering en kamer), computer-analfabeten zijn en daarnaast de ballen verstand hebben van hoe je een project aanpakt. Daarom gaat het zo vaak falikant fout.
Uiteindelijk kom je dan bij de vraag terecht : waarom zitten die lui daar waar ze nu zitten?
Antwoord : Ze zijn goed in het “verkopen” van …. en zijn niet inhoudelijk deskundig.
En dus : Aangezien campagnes in Nederland niet inhoudelijk gevoerd worden en meer over image en charisma (lees sex) gaan, zitten er altijd nit-wits met een grote mond en een gladde tong, die nog geen spijker in een muur kunnen slaan, laat staan praktische kennis hebben van hoe je iets aanpakt.
“Praatjes vullen geen gaatjes” zei mijn vader weleens…
@esgigt, of bedoelde men dat het schrijven in die taal te langzaam ging ? Van welke taal naar welke taal gestapt ? C zit zelfs tamelijk onderaan de snelheidsladder qua schrijven.
Mescaline : Het ging niet over de tijd die het schrijven van de software in beslag nam. Men doelde op de excecutietijd van de software. Zeg maar hoe snel het programma liep. De originele code was geschreven in een scripttaal : TCL/TK. Dit is een zogenaamde interpreter taal, welke tijdens run-time vertaald wordt. De taal is sterk op ondermeer netwerken en internet. De onderliggende bibliotheken zijn echter behoorlijk krachtig en na compilering tot een intermediate-code, merk je van vertraging niets.
Naar welke taal dit omgezet is weet ik niet, en dat doet er ook niet toe. Het geintje heeft de belastingbetaler weer vele miljoenen extra gekost.
Een van de belangrijkste oorzaken is volgens mij, dat de stabiliteit en betrouwbaarheid ingestort zijn nadat de producent het onderhoud aan ICTO overgedragen heeft. Daar zaten, naar mijn ervaring, niet zo heel erg deskundige mensen… en er lagen nogal wat tegenstijdige wensen.
@esgigt, Ik vond dit rapport, dat een bizar beeld geeft van alle verwikkelingen. TCL/TK is niet het hele verhaal. En skip eens naar het einde, verrassing.
Bedoeld was een slot </A> na “dit rapport”.
@ Mescaline
Ik ken een aantal van die namen. Interessant rapport. Ik ga het thuis eens lezen.
Ik het beslisstuk dat naar de kamer ging werd eea anders voorgesteld.
@mescaline
off-topic: Bizar dat dit trouwens op het web staat (heeft gestaan). De site ‘gracanin.net’ bestaat niet meer. Wat is er gebeurt met deze man?
In het rapport zelf wordt duidelijk dat Gracanin een gedreven man was in 2002. Met recht misschien, dat zou wel aansluiten met wat esgigt zegt. Logisch dat hij dit rapport op het internet plaatste. Pas nu wordt het gevonden, jammer.
Weer on-topic (ICT projectbehandeling van de overheid) Er is werkelijk nog veel meer te vinden. Als je even zoekt op de naam Dobroslav Gracanin kom je o.a. het dit tegen. Ik ga maar niet door maar als hij echt hoogleraar was voordat hij hier naartoe kwam dan snap ik zijn handelen iets beter. Hij heeft heel raar naar NL staan kijken en er nietsvan begrepen (wie wel trouwens).
@esgigt ea: Mbt het Gemeenschappelijk meldkamer systeem wat kanttekeningen:
– Het is uiteindelijk wel in gebruik genomen zover ik weet
– Het ICTO is waarschijnlijk ITO (nu onderdeel van ISC).
– Er is een Zembla uitzending geweest over GMS
– Volgens mij wordt er nu gewerkt aan een nieuwe versie (met een beter platform) voor GMS. Daarbij zijn ze wel veel kritischer voordat ze echt starten.
En uit eigen ervaring wil ik ook nog mee geven dat projecten binnen de overheid soms erg lastig kunnen zijn omdat er heel veel belangenpartijen bij zijn. En het typische poldermodel geeft ruimte voor eindeloze discussies en pas heel laat besluiten. En dat strookt vaak niet met de opdracht die aan een project gegeven wordt.
Bij GMS moet je bijvoorbeeld denken aan 26 politiekorpsen, heel veel brandweerkorpsen, ambulance diensten en justitie (en wat nog meer). Voordat je die allemaal op 1 lijn hebt….
Aardige in de context van ICT projecten van de overheid:
http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/009342.html
Jaja, Overheid en ICT. Gaat al jaren lekker…
Zou GeenStijl hier gluren en reaguren?
Mbt die accijns op alcohol, is een vergelijking met het Russische model misschien aardig. Een verlaging van belastingen kan leiden tot een hogere opbrengst van die belastingen! Misschien heeft men dat op het oog?
Daar is hij dan, een speciale site van Dobrek Gracanin himself over C2000: http://www.gmsito.nl
Gelukkig laten we een klokkenluider uit het buitenland altijd links liggen. Hij begrijpt ook niet zoveel van onze cultuur. Kan dat ook niet, wat wil je nou ? Geeft niks. We laten hem wel even apart nemen door een politiebovenbaas die hem toevoegt: “Kies je voor het hoofd, of kies je voor het hart”.
ALO schaamt zich voor domme Nelderlanders, ik schaam me voor slimme buitenlanders.
@mescaline
Mooi zoekwerk. Ik heb dat even doorgelezen en kan in elk geval volledig relateren aan de de ervaringen van die man aangaande de manier waarop ICT en overheid met elkaar om gaan. Ik zie daar zo gauw geen dingen in staan – nog niet gedetailleerd gelezen – waarvan ik zeg kan niet, flauwekul.
Ik weet niet precies hoe jij je laatste zin bedoeld (schamen voor slimme buitenlanders?) maar ik schaam me in elk geval dat NL dit soort projecten zo uit de hand laat lopen en dat we een Joegoslaaf met concentratiekampervaring die niets meer te verliezen heeft nodig hebben om ons daarop te wijzen en dat we die vervolgens de deur wijzen. Ook al doet hij dat in niet perfect nederlands.
Het erge is dat onze rijkswaakhond alleen maar verstand heeft van processen, financien en planningen. Niet van het handwerk. De oorzaken van de rampen en blunders blijven buiten beeld. Zie dit ‘rapport’ maar eens van onze Rekenkamer: http://www.rekenkamer.nl/9282000/d/p363k_rapport.pdf
Ja, dat schamen zit taalkundig wat scheef, maar ik kon het niet laten ;-)
Ja. Ook leuk. Ik hou wel van dit soort literatuur.
Er zit een groep mensen die er alleen maar zit.
Glas, plas, was.
Nederlands ondernemersgeest en de overheidsdienaren.
HSL, Betuwelijn, ICT, Schiphol…
Geld moet stromen.
Nederland, oh Nederland.
Voetnoot bij Glas, plas, was
……………………………………………
Ze dronken een glas
En deden een plas
En alles bleef / zoals het was
Een al 250 jaar oud gezegde in de Nederlanden.
Het BiZa-stuk zal wel eerdaags verdwijnen uit de Google-cache. Dat zou jammer zijn. Ik archiveer de eerste bladzij dan maar op flickr. Et tutti quanti.
Dit is dan nuttiger, met navigatie…
De eerste bladzij tm 7.
@mescaline
#21 dat is m :)