Homo Consumens (Lego ergo sum)

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

Vindt u dat u ‘als consument zijnde’ met teveel keuzemogelijkheden wordt belast? (meerdere antwoorden kunnen mogelijk zijn)

a. Ja, het zweet breekt me al uit bij de keuze tussen enkel- of dubbellaags pleepapier;
b. Ja, de kerstfestiviteiten zijn gecancelled omdat ik me in wil lezen in het nieuwe zorgstelsel;
c. Ja, ik kan niet eens een ordentelijke tandarts kiezen;
d. Mwa, ik stel al mijn moeilijke keuzes uit tot het dichtstbijzijnde moment van dronkenschap;
e. Nee, ik consumeer uitsluitend van bedrijven die genomineerd zijn voor de Gouden Loeki;
f. Nee, ik ervaar de maandelijkse beoordeling van de best bij mijn belgedrag behorende belbundel als een feest;
g. Nee, ik laat mijn partner alle knopen doorhakken, de vraag of we wel verder moeten ligt bv. continu bij hem/haar/mijn Aibo voor;
h. Iets anders;
i. Wat ik zei bij h, maar dan net ietsje anders;
j. Iets tussen antwoord h en i in;
k. Ik weet niet, ik kan niet kiezen.

Reacties (19)

#1 Carlos

Een auto kopen vind ik wel de meest geestdodende irritante bezigheid die er is. Bij wijn ga ik op m’n gevoel af en laat me verleiden door speelse etiketten.

  • Volgende discussie
#2 Bismarck

h. Ik stel keuzes oneindig uit en k.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 EVH

L = ik acht een grote variëteit aan frisdranken als afgoderij en jaag ze meestal met een honbakknuppel uit de tempel die supermarkt heet…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 EVH

(honkbalknuppel uiteraard…)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 Carlos

een hondenbakknuppel ?! zeker een Chineze uitvinding ?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 phonkee

G, maar dan Nintendogs ipv. Aibo.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 esgigt

Toegevoegde keuze :

L Ik moet iemand inhuren om de informatie te analyseren een een voorstel te formuleren….

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Mark

Ik moet vandaag (eigenlijk) mijn toekomstige energieleverancier gaan kiezen. Heb inmiddels wel een site gevonden (gaslicht.com), maar weet niet hoeveel ik KWh en m3 gas ik ga gebruiken. Ik denk dat ik maar wat gok en kies voor het beste bedrijf bij die gok of ik blijf gewoon bij de “eigenaar” van het net (Nuon), die zou mij theoretisch toch altijd het scherpste kunnen aanbieden..? (jaja, is gelul, KPN is ook niet goedkoopste, ik heb gewoon gefaald als consumens, ik hoop niet dat Brinkhorst erg boos is, volgend jaar ga ik gewoon naar een energieadviseur, die voor een schappelijke afsluitprovisie mij de beste aanbieding doet).

Het lijkt overigens wel een hypotheekkeuze, met al die vaste en variabele tarieven…..

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Pelayo

Mark, ik denk dat je die erbij moet zetten:

l. Ik heb gefaald als consument.

Ik kies dan “l”.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Carlos

..en denk maar niet dat ze het in de prehistorie makkelijker hadden ?!!!

Wat dacht u van:
– partnerkeuze (ook nu nog te veel keuze)
– rode/blauwe/zwarte bessen
– in de boom zonder eten / uit de boom met leeuw
– hollen of stil staan

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Jacobine

Toevallig 15 december gelezen:

Consument heeft macht

Consumenten krijgen het in de toekomst steeds meer voor het zeggen, omdat zij door de technische ontwikkelingen steeds sneller kunnen bepalen wat zij willen. Cruciaal in deze ontwikkeling is de komst van internet. Hierdoor zullen consumenten de touwtjes in handen krijgen en de markt gaan bepalen.

Toch liggen er nog kansen. Het is dan met name belangrijk dat er gekeken wordt naar de koopmotieven van consumenten, in plaats van de verkoopmotieven van producenten. Nu oriënteert 90 procent van de vrouwen en 80 procent van de mannen zich online voor de aankoop van een product. Winkels moeten dus nieuwe waarden zoeken, omdat de consument beter is geïnformeerd. Overigens wordt de ommekeer in de macht pas in 2020 verwacht. Dat komt omdat de huidige jonge generatie dan het geleerde in de praktijk kan brengen. De jeugd brengt dus de macht. (Bron: Marketing Tribune)

15 december 2005

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 SN

Als ik dan toch maandelijks een rekening in de bus moet krijgen, ga ik voor het bedrijf met het mooiste logo.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 ALO

In de dieseluitvoering heb je geen asbakjes achterin. Ik had een brochure waar dat instond. Ik weet het wel: een tikfout, maar toch; je komt als consument voor onverwachte problemen.

Over een abbonnement voor een mobiele telefoon wil ik het niet eens hebben. Ik had een abo voor een 90 minuten. Veel te veel, 50 was genoeg voor mij. Verlaging kon niet, alleen meer belminuten. Ik heb nu een abo voor 100 en de afdruk van mijn gebit nog in de deurpost.

Concurrentie betekent een optimale keuze voor de consument. Dan kan alleen als de consument dus optimaal geinformeerd wordt. Bedrijven houden dus niet van concurrentie: ze zorgen vioor zoveel mogelijk mist.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 draadprikkelpiet

keuze? tussen de ene koopgootkant met prullaria en ongezonde troep en de ander met nog net een zonnestraaltje? tussen vers en zo afstandelijk aftands dat het consumenten razendsnel ook de afhankelijkheids- en gaten in eco-sociaal weefsel scheurende weg opstuurt? Tussen meehobbelen of grote geweten schoonmaak? Tussen sociaal en snel geld? De keuzen die er toe doen hebben we wel maar maken we niet. Hollanders moesten zich schamen inplaats van als gidslanders op de borst te kloppen. .. Venezuelanen grijpen hun kans binnenkort waarschijnlijk wel:

(this message can be seen in more than 10 different languages): (looks like chinese and japanese?) http://groups.yahoo.com/group/ijccr/messages/4746

Title: Chávez to issue regional social currencies if reelected

From: Miguel Yasuyuki Hirota >
Hello all, I’ve just received a surprising news. Hugo Chávez, president of Venezuela, is thinking of issuing new regional social currencies in parallel with the conventional Bolivar for actors of social economy if he is to be reelected in the next election. I’m quite eager to have more information about this…

http://english.eluniversal.com/2005/12/19/en_pol_art_19A645825.shtml
I wish you a Merry Christmas if you’re Christian, Miguel

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Sigi

Ook hier WIL ik NIET kiezen.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 Grobbo

In Scientific American stond een jaar of twee geleden interessant artikel over The Tyranny of Choice waarin werd gesteld dat uit onderzoek bleek dat keuze op zich niet slecht is -vraag maar na bij een Rus of een Pool-, maar dat naarmate de hoeveelheid keuzes toeneemt, de kans toeneemt dat mensen minder gelukkig zijn met de keuze die ze maken. Elke keuze.

Grappig is ook dat mensen in twee groepen worden ingedeeld: de maximizers, die altijd voor de beste deal gaan en die daardoor het snelst ongelukkig worden van hun keuze vanwege het knagende gevoel dat er altijd een betere keuze mogelijk was geweest, en de sufficers, mensen die zeggen: dit is goed genoeg. Die mensen zijn minder snel ontevreden met hun keuze.

Ik ben het daar wel mee eens, aangezien ik een duidelijke sufficer ben. Ik zou graag de beste koop doen natuurlijk, dat wordt me ook van alle kanten opgedragen door de media, maar ik heb geen zin om alle pakketten te gaan vergelijken en dus zal ik iets kiezen waar ik me goed bij voel en waar ik niet te veel voor betaal.

Als consumenten hebben we inderdaad meer macht dan we denken, maar worden we in feite niet geholpen door de overheid. Vroegah stelde de overheid de prijzen vast en wist je waar je aan toe was, maar zodra die bemoederende rol weg valt doen bedrijven er alles aan om hun tariefstructuur zo ondoorzichtelijk mogelijk te maken. Wat mij betreft verplicht de overheid per bedrijfstak dat informatie over diensten en produkten op een standaard manier moet worden aangeboden zodat vergelijken een stuk makkelijker wordt.

(originele artikel staat achter een subscribstion, maar hier staat een ander artikel over hetzelfde onderzoek)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 Ruud Oost

De hoogpriesters van de marketing/reclame-bureau’s zijn natuurlijk constant bezig om de consument ontevreden te houden.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 draadprikkelpiet

Ik heb over de Tyranny of choice ook gelezen en besloot dat nog eens na te zoeken. Eerst kom ik verrassend genoeg een oud werkje van mezelf tegen (wat iemand bij google kennelijk de moeite waard vind om hun cache waardering mee hoog te houden of is het normaal dat een cache na verscheiden nog 6 maanden blijft staan?) maar daarin spel ik voud:

heretical.com ’tyrrany of ambiguity’ has lots on cannibalism

http://mailman.lbo-talk.org/2004/2004-March/005440.html 2e post in een draad (best de moeite waard maar bevat niet wat ik zocht) die begint met een link naar:

“Globalization and the Gains from Variety,” by Christian Broda and David Weinstein (Staff Report no. 180, March 2004)

Excessive variety (and excess begins fairly soon as variety increases) can be at best disruptive of activity and (at worse) the source of serious pathology. See the essay “The Tyranny of Choice” in the current (April 2004) Scientific American.

Warning: At some time (which I didn’t notice at the time) in the last 10 to 15 years Scientific American ceased being a very dependable source of scientific information, becoming little better than the Science Page of the daily newspaper or various pop science periodicals. The article cited here is too short, too breezy to be very useful.

Nevertheless, distrust of growth of variety and proliferation of choices is safer than a simple trust in “more is better.” It seems almost tautological that (say) 3 choices is apt to be better in every way than 50 choices.

Carrol

die lulhannes kan knap irritant zijn

gister was daar nogal vuurwerk tussen tzechuan death (libertariaan) en Bitch (pro-porn feminist)

2 hoogtepunten uit de genoemde draad:

http://mailman.lbo-talk.org/2004/2004-March/005445.html
Perelman book excerpt on the drawbacks of choice (doesn’t mention the lack of reputation transparancy as the problem)

http://mailman.lbo-talk.org/2004/2004-March/005448.html [lbo-talk] The Paradox of Choice: Why More Is Less (the gains from variety) substantial post by Yosh

http://www.alternet.org/story/18390

http://www.thelongtail.com/the_long_tail/2005/01/variety_is_not_.html variety is not enough + 2 handsful of comments (one of them, erik/aric spiegelman, posts his cv twice and as it made me suspicious, I went over to find it is indeed a typical example of one of the many driven insane by scripture ((this guy seems to have had a touch of genius which he alas allowed the idf to exploit)): http://houseofdavid.bravehost.com/ArielBenYaakovCV.html Let this be a warning: choose your bibliography carefully and be exceedingly suspiciou when they come all bound into one back suggesting coherence and carrying enough weight to be used as a murder weapon); at the end of this long file spiked with verses, just before the humor section we read this: “Kislev 12, 5754 December 7, 2003
This is to certify that today at his request I interviewed Mr. Ariel Ben Yaakov (AKA Eric Irving Spiegelman) who asked me to give him a certificate attesting to his being sane to invalidate two incarcerations in mental hospitals in Taunton, Massachusetts, USA and Eitanim in Jerusalem, Israel for seven months and fourteen months respectively.”

this blog is all abuzz about a phenom they call ’tail’ which ties in to the observation I started this comment with, here’s an intro by a wayfarer:

http://blogspinner.blogspot.com/2005/09/more-on-concept-of-long-tail.html Blog archives as a Long Tail over time
Raj Kumar Dash has a smart observation on the value of leaving your blog archives open, gradually accumulating search-driven advertising in a Long Tail of readership over time: “If your posts have contextual advertising, just because they don’t earn any ad revenue right away does not mean that they will not give you a healthy return over several years. Make regular but relevant references to your older posts to help the long tail phenomenon on its way.”

as long as I leave a copy of mine in the archive.org only they will be that much less open, I realize very well. But hey, I can’t ‘witch’ as my mongoloid sister was taught to excuse herself.

tasttoetje:
kiezen is een kunst; maar als er buiten kunst niets te kiezen valt, worden/geraken we nooit uit de kunst en kou door het juiste voor onze kiezen te kiezen. Einde kaakoefening.

ps: werden jullie ook onwel van Pessers (op radio 1) vanmorgen; Arendt OK, maar Theo de moordenaar van het vrije woord noemen is toch wel de opmerkelijkste vorm van semitisolidariteit die ik ooit gehoord heb. Walgelijk. Woorden kunnen opgeblazen egos kwetsen ja, en nee, zijn niet te vergelijken met erkenning en legitimatie uit openbare seks (als wegens remmeloosheid doel voorbij en doorschietende bevrijdingsbeweging) putten. Hysterische ratel trut.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 draadprikkelpiet

http://shirky.com/writings/powerlaw_weblog.html Power Laws, Weblogs, and Inequality [Shirky.com, 02/03]
Diversity plus freedom of choice creates inequality.

more recent sign of life from Shirky (first since june):
http://www.corante.com/many/archives/2005/12/07/sanger_on_seigenthalers_criticism_of_wikipedia.php#comments

  • Vorige discussie