Het nieuwe rijden

plaatje vijfbaans snelwegEen paar weken dacht ik dat het kwam doordat iedereen zo rustig was na de vakantie. Maar nu begin ik toch te zien dat het meer is dan een tijdelijk verschijnsel.
Al twintig jaar verblijf ik met enige regelmaat op de snelweg. En het was duidelijk dat de rechterbaan was voor vrachtauto’s en kleine karretjes bereden door mensen met heel grijs haar en een hoedje op.
Zelf heb ik ruim een jaar geleden besloten die regel met voeten, eigenlijk wielen, te treden. Rechts rijden is wel zo rustig en spaart nog eens behoorlijk wat schaarse olie.

Een jaar lang verbleef ik tussen die vrachtauto’s en de oudjes. Tot een paar weken terug. Langzaam maar zeker zag ik steeds vaker andere auto’s met jongere bestuurders glijden over de rechterbaan. Niet even om in te voegen of om te bellen, nee gewoon om rustig te rijden. En dan spreken we hier niet over Skoda of Lada rijders hoor. Grote Mercedesen, Saabs en Audi’s rijden daar met mannen en vrouwen in heel zakelijke kleding. Het soort dat je normaal gesproken vol stress op de linkerbaan vruchteloos ziet proberen net 1 minuut eerder thuis te zijn dan de rest.
Vandaag reed ik op een snelweg waar je 120 mag een kwartier lang slechts 85 gemiddeld achter twee VW’s en een Audi. Er zat geen vrachtwagen voor en er was geen file.
Wat is hier aan de hand? Gaat Nederland plots massaal over op het nieuwe rijden? Heeft men ineens in de gaten dat het leven veel meer relaxed wordt als je met de flow mee gaat?
Ben ik de enige die deze tendens ziet? Zie ik spoken? Of is er hoop voor de rijdende menschheid?

  1. 2

    Nee Steeph,..fouhout!!,…en je ziet spoken van hier-tot-Tokio plus dat je hélemaal verkeerd bezig bent! Hoe komen we dan in godsnaam ooit van dat gelazer met die olie en arabieren àààààf!!??? Gassen met die handel!! Doe ik ook! Evendoorbijtennog! Wel een heer in het verkeer uitersteaardderzaak.

  2. 4

    Ik begrijp de insteek ”het leven veel meer relaxed” wel,..en doe er volop aan mee,…maar die olie en het ”gedoe” eromheen hangt me soms danig de keel uit. Heen-en-weer naar Ponypark Slagharen ad 2 meiers ook.

  3. 5

    @2: Toevallig! Kraftwerk heeft ooit bij een optreden in Tokyo een 17 en een halve minuutversie van Autobahn gespeeld. Lijkt me op zich ook wel een tip om op te zetten als je nieuw gaat rijden… zeer relaxed.

  4. 7

    Ik jas gewoon standaard met 140 met m’n motortje over de linkerbaan. Als ik in het koekblik zit, dan wil ik nog wel eens met de flow meegaan.

  5. 8

    hetzelfde was mij ook al opgevallen. De typische haastige autos rijden nu lekker ontspannen op de rechterbaan, ik werd er eerlijk gezegd een beetje nerveus van. In een ouwe Panda ineens te worden omringd door Audi’s, BWM’s en andere patsers.

  6. 10

    Volgens mij is het toch niet helemaal chill tussen de Nederlanders en hun autostrades (=snelwegen), want eenmaal de Belgische grens over en ze duwen het gaspedaal door de bodemplaat.

    Ik heb zo’n idee dat het misschien ligt aan jullie claustrofobie-opwekkende snelheidscôntroles.

  7. 11

    Hey hey hey, een zaak die me aan het hart gaat!
    Ik voel me het prettigst op de rechter rijbaan. Niet letten op de afslagen, die dienen zich vanzelf aan. Eenmaal de juiste intrap-diepte van het gaspedaal gevonden haal ik alleen nog medeweggebruikers in die minder dan 80 doen.
    Soms vind ik een ‘buddy’ met een de mijne gelijkende rijstijl en snelheid, die volg ik dan. Tot ik een nieuwe ‘buddy’ heb gevonden – ik ben wat dat betreft een slet. Soms rijdt die buddy net iets harder dan ik in de regel maar soms ook iets langzamer. Maakt niet uit. Met zijn tweetjes vorm je weer een symbiotisch koppel. De omgeving past zich dan eerder aan.
    Er is ook een spelregel:
    Remmen is zonde van de brandstof.
    En uiteraard:
    Go with the flow….
    Misschien moeten we een bumpersticker ontwerpen!

  8. 12

    Zoiets als:
    “Beste vrachtwagenbestuurder als u dit kan lezen ben ik DOOD. Maar ja da’s mijn eigen schuld want ik reed maar 80”

    Beetje lang voor ’n sticker, maar soit, als je zo voortkruipt heb je daar ook wel tijd voor.

    Vroam!

  9. 13

    Het oude BMW’tje van de rebbe zoeft keurig links langs, precies zo hard als van hem mag worden verwacht. Sinds enkele weken is de snelheidsmeter kapot, dat scheelt een boel zorgen.

  10. 14

    Dat kalm rijden in de rechter rijstrook komt bijna vanzelf, je moet je er serieus voor concentreren en dat kan vanaf de midlifecrisis pas echt.
    Vroeger probeerde ik dat ook wel, maar als vanzelf gingen de roestbakken die ik reed links en hard rijden.

  11. 16

    Dat zouden meer mensen moeten doen.. rechts rijden.. geen grotere irritatie voor mij dan mensen die op de linker/midden baan het niewe rijden “doen” (vaak oude van dagen of allochtone types trouwens)

  12. 17

    sorry voor de spelfouten.. heb vandaag in Engeland een dagje links gereden btw.. erg weinig mensen houden zich daar aan de max.. misschien moeten wij Nederlanders ze daar gaan vertellen over zg. “the new driving”? ;-)

  13. 18

    Volgens mij is het gewoonweg nog steeds vakantietijd. De bouwvak is hier volgende week pas afgelopen bv en daarom is het aardig rustig op de weg. Vrees dat het tijdelijk is. (Enne, 85 is wel weer erg langzaam op een snelweg)

  14. 19

    er moet gewoon fiks geïnvesteerd worden in het wegennet conform de belastingen die men daarop heft.
    en ja slechts 3 % is asfalt.
    ik heb de autobahn om de hoek , politieke zelfmoord als je daar aan de snelheid komt.

  15. 20

    er moet gewoon fiks geïnvesteerd worden in het wegennet conform de belastingen die men daarop heft.

    Nah, we stoppen het liever in buurtcentra voor jonge Mocro’s en biertjes voor jonge (en oude) studenten.

  16. 23

    @Steeph: Wat doe je nou! Zomaar een duidelijk bewerkte foto plaatsen, tsk. Zie je niet dat er veel te veel zwarte auteau’s staan op die feateau! :-)

    [img]http://www.geencommentaar.nl/media/animatedhighway.gif[/img]

  17. 24

    @Sikbock #17 : Misschien kunnen we Koos Spee naar Engeland (Alaska mag ook) exporteren… :-)

    Oh, ja, ik zelf rijd alleen 80 op de snelweg bij een traject controle. Voor de rest houd ik een max van ongeveer 120 á 135 aan als de weg vrij is.

  18. 25

    @20: Je liegt JSK. We investeren te weinig in de zaken die jij noemt en teveel in asfalt. ALs we al in infra moeten investeren, dan is dat renationalisatie van de spoorwegen en daar meer centen in steken.

  19. 26

    @Bismarck : Dat meer in het openbaar vervoer geinvesteerd moet worden, staat als een paal boven water. Helaas is het wegennet de laatste 40 jaar fors achtergebleven en zal zoals JSK terecht stelt, ook aangepakt moeten worden. Een spitsstrookje hier en daar of rekeningrijden (degene die dat bedacht heeft moeten ze afschieten) gaan echt geen oplossing bieden, maar dat is een andere discussie…

  20. 27

    Redenen om rechts te rijden:
    – Die 1-op-5-wagen rijdt dan net wat zuiniger
    – Boven de 90 maakt die dikke uitlaat echt een enorme herrie
    – Op MTV cruisen de rappers ook zo chill
    – De afschrijving van je bak gaat dan net wat minder snel
    (minder steenslag ed.)
    – Wanneer je moe bent kan je lekker op je gemak meerijden
    – Rechts is de snelheid meer constant

    De laatste gebruik ik zelf vaak in druk verkeer. Links wordt er vaak onrustig gereden, snel optrekken en weer keidhard remmen. Dan rij ik liever rechts.

  21. 28

    Hier is sprake van een vorm van pijnlijke discriminatie van grijsaards in Skoda’s. Het feit dat de heer S. zegt dezelfde baan te kiezen als die grijsaards, doet daar niets aan af. Hij rijdt alleen maar in de weg. Daarom is een krachtig protest van déze grijze Skodarijder – die zelf zelfs nooit minder dan 145 km p/u binnen de bebouwde kom rijdt- op zijn plaats.

  22. 31

    @Bicat : Lucky you …

    @Colson : Die “gediscrimineerde” grijsaards rijden volgens mij zelden in Skoda´s maar vaker in van die micro-japanners….

    It´s better to burn-out, than to fade away…

  23. 32

    Die 3% klopt volgens mij echt niet. Dat lijkt misschien op de kaart zo. Ik dacht dat het de 1% niet haalt hoor.

    En meer snelweg gaat het probleem echt niet oplossen. Het probleem zit namelijk in de steden, want daar moet men in en die kunnen de grote hoeveelheden niet aan. Als je bredere wegen maakt, dan wordt de file wel korter, maar alleen omdat hij breder is en mag je nog steeds even lang wachten. (heej zie ik hier iets voor de schijnpolitiek van tegenwoordig?)
    Als je echt wat wilt doen aan de problemen moet je sowieso een inhaalverbod voor vrachtwagens instellen, maar ook het openbaar vervoer aantrekkelijker maken. En dan doel ik niet op het goedkoper maken, maar eerder flexibeler en confortabeler.

  24. 33

    @Thomaz

    Die laatste klopt idd.

    Voor derest

    Als je 80-85 begint te rijden op de rechterband dan kan je mss beter van de snelweg afblijven. Dat gaat de vrachtwagenchauffeurs die jou moeten inhalen een hele hoop kopzorgen minder geven.
    Als automobilist moet je volgens mij minimaal 100 proberen te doen op de snelweg dan blijf je zonder problemen bussen en vrachtwagens voor.
    En het verschil tussen 120 en 100 is in benzineverbruik al grandioos.
    80 moet je trouwens in 4de gaan rijden anders verliest je auto alle reactiviteit en dat is ook niet veilig.

  25. 34

    Met 140 op de linkerbaan de rem in moeten trappen omdat een of andere nieuwe rijder links de baan op duikt en vindt dat 110 snel genoeg is om andere nieuwe rijders (100? 90? 80?!) in te halen. En dan zelfgenoegzaam in de spiegel kijken, “Jij mag niet harduuuuur” naar mij achteruit blikkend.

    Bweuh.

  26. 35

    Nou, Steeph, zolang je met die snelheid in de rechterbaan blijft, mag het van mij. Ik heb het zelf ook een tijdje geprobeerd, hoor, netjes aan de max houden, maar ik zit toch te veel in de auto om dat constant relaxed te blijven doen. En over de afstanden die ik rijd scheelt het toch vaak een stuk meer dan 1 minuut. Maar goed, eerlijk is eerlijk, relaxed rijden heeft zijn voordelen.
    En @BramVL, van vrachtwagenchauffeurs die inhalen moeten onmiddelijk de rijbevoegdheid worden afgenomen. Over fileveroorzakers gesproken.

  27. 36

    @Bram VL “80 in de 4e versnelling” : Dit klopt. men wil echter dat je dan in 5 (of6) gaat rijden, en dan is de gemiddelde auto niet meer vooruit te fikken en neemt het risico toe.

  28. 38

    In de Volvo gaat 80 prima in zijn 5. En op de motor mag ik kiezen uit alle 6 de versnellingen ;-) Maar daar hangt mijn keus gewoon af van de drukte op de weg. Druk>>4, rustig>> 6.
    Ik heb het ook geprobeert op de rechterbaan, maar het nadeel is dat je achter een vrachtwagen niks ziet. En dat is toch echt niet veilig op een motor.

  29. 39

    Maurice

    Heb je je gas al is ingedrukt aan 80 in 5de en aan 80 in 4de. Dan snap je wat ik bedoel.
    Remmen is niet altijd de beste oplossing in een probleemsituatie je moet in de 2 richtingen kunnen reageren.

  30. 40

    Haha, die Peter. Die ervaring heb ik ook steeds vaker, maar gek genoeg ben ik geen 140-rijder, maar 120 hooguit 130. Met die snelheid cruise ik de afgelopen maanden langs 98% procent van het verkeer op de A7 tussen Amsterdam en Den Oever. Weet niet of het een lange trend is, of vakantie. Ben benieuwd.
    Ben het met BramVL eens: Normale mensen in normale auto’s moeten minimaal 100 rijden op de snelweg. Lagere snelheden leveren teveel onrust op.

  31. 41

    trouwens tegen 80 dan snelt onze gouden Kim jullie op de 100m zo voorbij.

    sorry ik wou even stoeffen met het feit dat we eindelijk nog is een gouden medaille hebben op een EK atletiek

  32. 43

    Ik zit inderdaad ook altijd te stressen op die linkerbaan, achter auto’s die met 110 km/u een rij vrachtwagens met 105 km/u proberen in te halen. Ik ga het zaterdag ook eens proberen op de linkerbaan. Eens kijken hoelang ik mijn geduld kan bewaren.

  33. 44

    @ Peter inderdaad…daar helpt zelfs seinen met groot licht niet tegen. Het probleem is dat veel mensen geen snelheden in kunnen schatten en hem dan ook prompt op het laatste moment er voor gooien. Gruwelijk zijn de mensen die links blijven plakken met 100 per uur, omdat ze de vrachtwagen die 500 meter verder rijdt ook nog willen inhalen. Met een ontzettend harmonica effect tot gevolg.

    Wat mij opvalt is dat de mensen die in het weekend op de weg zitten stukken irritanter rijden dan doordeweeks…tenenkrommend vaak

  34. 46

    @Mescaline Niet op de snelweg mag ik hopen? Zo klapte ik ooit bijna op een bejaarde die op de uitvoegstrook bij Hoogeveen stopte om het bord boven de weg te lezen…

  35. 47

    Aaaargghh, hoe herkenbaar de histoires van peter en Preatoriaan. Levensgevaarlijk, die lui. Ik begrijp best dat hard rijden de gevolgen van een ongeluk groter maakt, maar van wat ik op de weg allemaal zie gebeuren is het naar mijn idee meestal niet de oorzaak. Dat zijn de mensen die zo rijden zoals Preatoriaan beschrijft.

  36. 48

    Jaja, wel. Op de snelweg Den Haag bij afrit Mariahoeve…
    Was een vreemde gewaarwording. Ik was bijrijder, ook moe, en mijn ogen zagen opeens twee gekke lichtjes aangaan. Na twee sekonden wist ik pas echt wat dat was. En dan moet je dat zonder paniek aan de bestuurder naast je doorgeven. Stress.

  37. 49

    Ik rijd al jaren rechts in de spitsuren. Het scheelt je hoogop een paar minuten aan tijd die je verliest, maar je komt gewoon een stuk ontspannender aan. Ik predik het al jaren.

  38. 50

    Er wordt hier weer geopperd dat er meer asfalt moet komen in Nederland. Zo te zien wil men de breedte van ons wegennet af laten hangen van de piek belasting. Echter als we de komende olie schaarste in de wereld mee nemen, is het zeer waaschijnlijk dat binnen afzienbare tijd het autogebruik drastisch zal dalen. Extra asfalt is in dat opzicht niet slim, maar geld verspilling. Echter investeren in een GOED OV net is een investering van Nationaal belang, Indien de olie voor problemen zorcht zal ons OV net de slagader van onze economie blijken. Echter op dit moment is die slagader die OV heet behoorlijk verkalkt.

  39. 56

    @bismarck: wat mij betreft is het zo dat mijn werk geen vaste plaats heeft, maar door heel Nederland, en misschien zelfs wel in de hele wereld, kan plaatsvinden, afhankelijk van het project waar ik aan wordt gekoppeld. Meestal niet op fietsafstand.

  40. 57

    @arrieT
    same here
    ik rij 1000km per week terwijl mijn eigelijke bureau zich op nog geen 30km van m’n huis bevindt. Das dus normaal max 300 per week.

  41. 61

    @56/57: Telewerken is al een tijdje uitgevonden… Overigens heb ik niet zo veel op met die geheimzinnige jobs waarvoor je heel de wereld rond MOET reizen. Klinkt een beetje als solliciteren naar een leuke baan.

  42. 62

    @Jasper: Voorzichtig jij! Ik mag dan wel een paar grijze haren hebben, maar dat wil nog niet zeggen dat….

    @Bram VL: Het onderhoud van de Duitse snelwegen laat ook te wensen over hoor. Maar ze zijn de laatste jaren aan een stevige inhaalslag bezig.

  43. 64

    @Imgikke
    Dus als ik het goed begrijp laten we door een olietekort de auto staan omdat het te duur wordt. En daardoor gaan we met z’n allen met het OV….. En dat OV, dat rijdt op water? Dacht dat we daar toch ook echt olie voor nodig hadden. Prijzen voor het OV zullen dus evenredig stijgen. Kun je dus net zo goed in de auto zitten als je prijs stelt op comfort.