Fortis: dat gaat niet goed. Maar ja, wat wil je ook, het spuuglelijkste logo ooit – daar kon niets goeds van komen. Nu wil het toeval dat een, zoals dat heet, gelukkige wind niet alleen de nieuwe naam maar ook het nieuwe logo op onze redactie heeft doen belanden. We hèbben het voor u … achter de klik!
Reacties (18)
Zo te zien hebben ze qua poen nu echt problemen met witwassen. Geld stinkt Q.E.D.
Doet me denken aan een grap uit … Het Gat van de Wereld (Humo) waarin Lippens & Davignon de Fortiskantoren hadden besmeurd … wat is dat toch, met die associaties tussen Fortis en kaka ?
Toch is het oorspronkelijke logo van Fortis zo gek nog niet.
Ongetwijfeld bedoeld als beeld dat uit vele delen een geheel gaan vormen, is het nu te lezen als een uit elkaar spattend veelkleurig glaswerk. Een fragmentatiebom (mijn allereerste associatie bij het logo).
Het zou me niet verbazen als de kunstenaar het zo bedoeld heeft. Een beetje visie was hem wellicht niet vreemd. Hij/zij heeft sneller gelijk gekregen dan menigeen had durven vermoeden.
Weinig voorkomend dat een bank zo het schijt heeft aan klanten, aandeelhouders, personeel of ethiek zeker?
Diep in de shit zitten?
U doet mee aan goed-nieuwsdag HansR!
— Een positieve kijk
maakt een mens dubbel zo rijk—-
Neenee, toen de ASLK verdween en Fortis verscheen, dacht iedereen hier : wàt (WTF) een logo. En toen moest die miskleun van een reclamespot nog komen (bewegende blokjes aan het foute ritme tegenover het wereldmuziekje erbij).
@Crachàt
— Een positieve kijk maakt een mens dubbel zo rijk—-
Mijn cynisme hier is omgekeerd evenredig aan mijn werkelijkheid :)
Ik ben multimiljardair…
Fortis is in 1990 ontstaan door de fusie van de Nederlandse verzekeringsmaatschappij AMEV met de Nederlandse VSB Bank. In hetzelfde jaar sloot de Belgische AG Groep zich bij hen aan.
In 1993 werd een meerderheidsbelang genomen in ASLK.
Als onderdeel van het merkbeleid dat Fortis in 1998 introduceerde, formuleerde het een sterke visuele identiteit. Het Fortis logo bestaat uit drie elementen:
* • Het beeldmerk geeft een dorp weer, een symbool van de maatschappij waarbinnen Fortis actief is. Het is geïnspireerd door een Aziatisch volksverhaal:
‘The village is rich because of its pond. Daily life centres on the pond. It provides water to wash, to drink, and to live. The fish also prosper in the pond, and provide food for all, thus the pond is the provider of riches, the fruit of life and prosperity.’
Het symbool voegt emotie toe aan het solide imago van Fortis. Het is levendig, krachtig, sterk en innovatief. Ook staat het voor de diversiteit van de markten waarop wij actief zijn.
* Het woordmerk Fortis vormt een solide, stevige en sterke basis die wordt onderstreept door de naam zelf.
* Solid partners, flexible solutions’ is onze belofte aan de klant. Die belofte staat voor de essentie van Fortis: betrouwbaar zijn en tegelijkertijd flexibel blijven om aan de specifieke wensen van iedere klant te kunnen voldoen.
Het logo is zeker niet lelijk!! wel geinig. Minder leuk is dat mijn Fortis aandelenpakketje nog maar 3K (gekocht op ca. 20 euro per stuk) waard is. Bedankt Wouter Bos!! Wel de Icesavespaarders tegemoet komen, garantieregelingen omhoog trekken en met het mes tussen de tanden Fortis haar kroonjuwelen afhandig maken. En als klap op de vuurpijl er ook nog domme uitspraken over de financiele postie van Fortis doen. De kleine belegger had er vertrouwen in hoor toen Noud en Wouter de overname van ABNAMRO door Fortis goedkeurden. Wouter Draaikont heeft hier schijt aan, hij viert een socialistisch feestje en mag hier en daar een beetje nationaliseren, bonussen afschaffen en wat overheidscommissarissen plaatsen.
Ik vond het een mooi logo. Nietszeggend, maar mooi.
De gustibus et coloribus non est disputandum.
Eens met Eric, hoewel wel veelzeggen: versnipperd en verdeeld. Dat dan weer wel.
Het is het beste logo ooit, ter verbeelding vande fukked up mess die Fortis nu geworden is, helemaal akkoord. Maar het is me dunkt toch een versnipperde zwakte die het weergeeft – nèt niet dat wat ik als logo van een sterke bank wil zien.
En ik admit: ik ben bij Fartis, dus mijn mening telt niet, eigenlijk. :-)
Flauw grapje. Ik vind dat logo niet spuuglelijk. Het is geloof ik de plattegrond van het Fortis hoofdkantoor?