Met het eerste document uit de formatie lijkt me dit even een prettig nummer.
Links zal wel ff diep adem halen, argh de natuur en die kerncentrales waar geen investeerder voor is en ook geen oplossingen biedt.
Rechts huilt traantjes want hun heilige hra wordt afgepakt én terecht, deze jonge generatie moet ook wonen, én rekening rijden, wat een rechtse nachtmerrie toch :)
Maar goed die analyse laat ik over aan de betere schrijvers hier, en ik neem even plaats achter de draaitafel.
Ayodeji Ibrahim Balogun aka Wizkid, geboren in Lagos dé culturele stad in Nigeria.
Deze twee nummers komen van het album Made in Lagos, waar Wizkid helemaal chill in Yoruba en pidgin zingt.
Hij is met 35 jaar een van Afrika’s meest invloedrijke artiesten in het hedendaagse genre Afrobeats.
Er is Afrobeat en Afrobeats en wat is nu het verschil ?
Fela Kuti was grondlegger van Afrobeat, een meer activistische muziekstroming die bv over de positie van de zwarte man vertelde, Malcolm X was voor hem een inspiratie.
Afrobeats vertegenwoordigt ook de West Afrikaanse culturen maar is wat oppervlakkiger, meer dancehall en club muziek.
Why Black Man Dey Suffer is een album van de Nigeriaanse Afrobeat-componist, bandleider en multi-instrumentalist Fela Kuti, opgenomen in 1971 en oorspronkelijk uitgebracht op het Nigeriaanse label African Sounds nadat EMI weigerde het uit te brengen, de teksten waren te controversieel. Deze gingen oa over de corruptie binnen zijn land Nigeria en een aanklacht tegen het politiegeweld.
Dit album was een omslag in zijn carrière, de muziek en teksten werden in zijn eigen land, maar ook daarbuiten enthousiast en met herkenning ontvangen.
Oya, make we feel the vibes.
Reacties (10)
Ik heb net de clip ‘No Stress’ gezien. En als je van autotune, seksisme, rapcliches houdt, bling bling en kitsch, gebaartjes, zoek niet verder, dan is dit helemaal jouw video.
(Maar Fela Kuti is natuurlijk erg goed.)
Maar de d en t’s staan goed !
Ja, mooi, (maar ik vraag me wel af wie die 3 Sargsasso mannen zijn die dit soort kitsch, vrouwtje kroelend op de grond op het kleedje, met macho mannetje in de stoel daarnaast, plussen).
Of vrouwen die queer zijn, óf mannen die homo zijn en voor Wizkid gaan.
Of gewoon een wit, cisgender, hetero persoon die op zoek is naar mooie gordijnen.
Ik zie een gelijkwaardige energie.
Het gaat over sex but she got her own, de vrouwen zijn elegant.
Wizkid ook.
Het is oppervlakkig, fine with me.
Fela Kuti zong over de zorgen van de zwarte man en negeerde de onderdrukking van de Nigeriaanse vrouw binnen zijn eigen cultuur. Onderdrukte hen ook in zijn muziek. Lady.
Hij vertolkte ook de stemmen van velen.
De vrouwen in rap clips zijn attributen, rekwisieten, objecten die worden ingehuurd om onderdanig zwoel te kroelen, sexy te doen – dat is hun rol, bitches, zo gaat dat in die business.
Enfin, ik zie vast de Closing Time tegemoet over Sean Combs en Ali B. en hun misogynie ‘energie’.
Ik vind je verontwaardiging erg selectief. Je vindt Fela Kuti goed terwijl het een sexist was. Dat maakt hem dus een sexist die ook goede dingen deed. Daarom zette ik hem ook, ik begrijp dat hij een mens is met grote fouten, die veel voor anderen heeft gedaan. Ik geef dat wederom aan omdat je er niet op ingaat maar je eigen punt blijft herhalen. Ik wil niemand hier beledigen, dus ook jou niet als vrouw of man of non-binair persoon.
Waarom ik Afrobreats ook zet is omdat ook deze muziekstijl de pre koloniale stijl van West Afrikaanse culturen naar de westerse wereld importeert. De gebaartjes waarover je het hebt, dat klopt maar ze tonen de cultuur in haardracht en jewelry, en ja het richt zich op het high end publiek, en het is commercieel en oppervlakkig dus wat verwacht je nu eigenlijk? Deze muziek is het vervolg van Afrobeat, maar nu in een commerciële verpakking.
Ik zie in closing time ook veel sexisten, homofoben, vrouwen mishandelaars maar dan zie ik jouw naam niet.
Ik ben trouwens klaar met de serie over Afrobeats, ik heb 3 artiesten gezet Rema, Tiwa Savage en nu Wizkid. En geen van die drie artiesten zijn ideaal, maar waar de mens is, is conflict.
Vanavond zet ik een nummer wat de vreugde van Cuba aangeeft omdat de stemlozen een beter leven kregen na de revolutie van Che Guevara. Maar hij was wel een racist en vrij meedogenloos. Dus dan maar niet zetten ?
racist, moordenaar, homofoob, roker (maar het was niet de tabak die hem doodde, maar de kogel).
Tsja, het is jouw feestje, plaats maar wat je plaatsen wil, we leven in een vrij land.
Als je wilt lees dan ook het stuk wat ik bij Che Guevara heb gezet. Ik ben homo en toch maak ik daarin mijn keuze. Ik heb het stuk wel geschreven voor ons gesprek maar het sluit wonderwel mooi aan. Misschien begrijp je dan iets beter mijn keuzes voor muziek nummers.
Maar ik sta zeker open voor namen, muziekstijlen ed, dus alle input is welkom.
Als blijkt dat Che best een aardig potje kan drummen en een aardig partijtje kan bassen, dan ga ik zeker even luisteren.