Brug Almere-Amsterdam

Foto: Sargasso achtergrond wereldbol

 deel van voorpagina Stedebouwkundige Teun Koolhaas is gevraagd een ontwerp te maken voor een brug tussen Amsterdam en Almere. Deze IJmeerbrug wordt 8 kilometer lang en zal vlak voor de kust van het historische havenstadje Muiden komen te liggen. Naar verwachting kan Koolhaas in juni een maquette presenteren.

Promo-filmpje (744kb)

Teun Koolhaas stond aan de wieg van het Ontwerp-Structuurplan Almere (1977) waarin al een dergelijke verbinding tussen Amsterdam en Almere werd voorgesteld. Blijkbaar gaan oude persoonlijke plannen, die nog niet zijn uitgevoerd, jeuken als men op leeftijd komt.

[Infrastructurele vernieuwing lijkt mij prima, zolang het maar in een land gebeurd zonder geschiedenis. Anders spelen bij sommige mensen onvermijdelijk NIMBY-gevoelens op]

0

Reacties (20)

#1 Sik

Dan krijgen we weer de omgekeerde invasie, als het zo makkelijk wordt om vanuit Almere in A’dam te komen. Wat zijn nimby-gevoelens, overigens?

  • Volgende discussie
#2 Praetoriaan

NIMBY = Not In My Backyard

Ik ben er trouwens niet op tegen, maar ik was zelf in de veronderstelling dat de brug voorlopig afgeketst was. Onder meer omdat in de Nota Ruimte het project niet de hoogste prioriteit had.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#3 Carlos

Ja dat zou goed kunnen Praetoriaan, maar Almere wil héél graag dus lanceren ze dit soort mediacamapagnes (waar ik als Almere-tegenstander dan weer indirect aan meewerk).

Verder geef ik je op een briefje dat Almere wordt bestuurd door de maffia en ze gewoon gaan bouwen zonder de vergunningen te hebben. Ze stellen hun omgeving voor een voldongen feit door samen met gretige projectontwikkelaars illegaal te bouwen in natuurgebied. Laten de tegenstanders dan nog maar zien of ze het weer afgebroken krijgen.

In de illegale proces worden uiteraard ook de nodige smeergelden richting corrupte gemeente-ambtenaren geschoven. Als die almeriaanse beerput ooit open gaat, gaat het flink stinken in Nederland…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#4 knoes

Weer een achitect met geldingsdrang en weer meer asfalt. Weer ten koste van natuur en landschap. Gatver.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#5 drBanner

Ik vraag me af of het IJ/Markermeer de voortuin of de achtertuin van Amsterdam/Almere is…
@knoes: asfalt over water is minimale belasting van natuur en landschap… 100x beter een extra brug dan de A1/A6 twee keer zo breed.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#6 Praetoriaan

@Carlos Bouwen zonder vergunning…hmmm ik kan uit eigen ervaring spreken dat dit wel mee valt. De provincie Flevoland zit daar behoorlijk boven op (en terecht). In tegenstelling tot de rest van Nederland is Flevoland een apart geval, omdat veel grond nog (indirect) in eigendom is van Domeinen. Die zal dan toch eerst de grond moeten uitgeven voordat er gebouwd kan worden. En nou niet meteen roepen dat dat ook boeven zijn ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#7 Carlos

Uit mijn eigen ervaring kan ik je vertellen dat het niet meevalt. Bij dit project bijvoorbeeld:
http://www.kwp.nl/projecten/muiderburght/default.htm
werd buitendijkse natuur door de gemeente aangekocht van de lokale yacht-haven voor een zeer zacht prijsje per m2 (omdat het bestemmingsplan natuur en recreatie was). Daarna voor het honderdvoudige doorverkocht aan een projectontwikkelaar (omdat het inmiddels bouwgrond was geworden).

Bewoners kregen pas inspraak nadat het bestemmingsplan in het geniep was gewijzigd. Bovendien kregen eerst alleen almeerders inspraak terwijl het project vlak voor de neus van Muiden/Muiderberg plaats vindt. Maar dat is een andere gemeente en Provincie… dusja, eigen volk eerst.

Vervolgens weet ik zeker dat deze 3 torenflats er al lang stonden terwijl de bouwvergunning nog verleend moest worden. Uiteindelijk liet de rechter in zijn beslissing om de torens te gedogen meewegen dat ze er al stonden, dus afbreken zou zonde zijn…

Zo doen ze dat dus in Almere…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#8 Mo

Markerwaard. Inpolderen. Nu.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#9 Grobbo

Amsterdam? Is dat niet het oude centrum van Almere?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#10 Carlos

DrBanner heeft opzich gelijk dat een IJmeerbrug de overspannen verbinding A1/A6 zou kunnen ontlasten en dat is dan weer goed voor het Naardermeer en de polders rondom Muiden en Weesp.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#11 Praetoriaan

@Carlos Hmmm…altijd aardig om zulke voorbeelden te lezen (zeker ook beroepshalve). Maar wat is geniepig…wijzigingen van bestemmingsplannen moeten altijd aangekondigd worden. Even kort door de bocht…een kwestie van niet goed opletten dus. Niet voor niks dat belangengroeperingen dat soort aankondigingen altijd spellen. Want je moet in een vroeg stadium al bezwaar maken wil je later in hoger beroep kunnen gaan. Zo zit de Wet op de Ruimtelijke Ordening nu eenmaal in elkaar.
Bouwen zonder (definitieve) bouwvergunning komt overigens veel vaker voor.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#12 Carlos

Dat schortte er dus aan, dat is niet bekend gemaakt of in ieder geval te laat. Het was een vuil spelletje met de Lauf der Dingen en bovendien werd het feit dat echte betrokkenen in een andere gemeente en provincie woonden uitgebuit ten voordele van Almere.

Verder is het enige wat ik nog wil dat iedere nederlander die over de Hollandse Brug rijdt en opzij kijkt denkt: “aha, de illegale torenflats!”.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#13 Rick

Er moet nog veel meer worden gebouwd in de Randstad, volplempen die handel!

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#14 Praetoriaan

(…) sloeg (voormalig burgemeester)Ouwerkerk de eerste paal voor de woontorens “Muiderburght”. Ook dat had de wrevel van de gemeente Muiden/Muiderberg opgewekt. (horizonvervuiling). Voor de genodigden sprak Ouwerkerk de historische woorden : ”Straks kunt u vanuit uw raam naar Muiden zwaaien”.

Heeft hij veel vrienden mee gemaakt ;-)

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#15 Carlos

Vanaf de andere kant werd toen al gesproken over het laden van de kanonnen van het Muiderslot…

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#16 michiel

Zou Jorritsma Bouw het beton storten daar?

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#17 caprio

In plaats van een Autobahn en een gietijzeren railverbinding zouden ze een gratis zweeftrein moeten aanleggen tussen Almere en A’dam CS. Binnen 10 minuten in Amsterdam, en alle juppen in Amsterdam een oprotpremie, misschien dat dat het probleem van de verwitting van de gezellige wijken kan tegengaan.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#18 SalonSocialist

Beste Mensen,

@Carlos,

U dient uw Almere uitlatingen eens te staven. U wist al eens te melden dat de torenflats tegenover Muiderberg gebouwd konden worden ,met behulp van corrupte ambtenaren uit Almere. Waar haalde u uw info vandaan.

En hoezo noemt u zichzelf Almere-tegenstander ?! Een onbegrijpelelijke term. Tentijde van de wederopbouw was er een prangent te kort aan oppervlak. In plaats van het groene hart of andere natuurlijk gebieden aan te tasten , hebben ze “de boel” (lees: De Zuiderzee) simpelweg ingepolderd ,niets mis mee toch.

Ik kan u beter een artikel uit de NRC aanraden ,waaruit blijkt dat de adviesfraude een veel grotere rol speelt dan tot nu toe wordt aangenomen, (commissie danwel adviesbureau die door de OV wordebn ingehuurd om hun advies te geven welk bedrijf in te huren voor de aanleg van een infrastructureel project, en dan komt bedrijf X als beste uit de test ,terwijl de advieseurs zelf de nodige functies bij bedrijf X hebben vervuld).

Overigens wordt er in het centrum van Almere-Stad, (voor degene die de weg kent tussen het stadhuis en ziekenhuis en het oudestadscentrum ) voor de nodige miljoenen euro’s een hypermodern
multimediapark uit de grond gestampt. Gebouwd door de firma “Boelen en Van Eesteren, en dan is Jorritsma ook nog eens de burgemeester van Almere.
Voor hoeveel is Almere in het schip gegaan ??

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#19 Carlos

Ik kan de dossiers die gebruikt zijn in de rechtbank wel even ophalen bij een goede bekende van me.

Verder is er het een en ander in de media verschenen. Maar daar ga ik hier niet al te veel op in. Ik kan het u tzt allemaal nog wel eens persoonlijk uitleggen

Anti-Almere lijkt me een gezonde overtuiging, ik blijf anti-almere totdat het tegendeel bewezen is.

  • Volgende discussie
  • Vorige discussie
#20 NoName

Ach, maak er gewoon een tunneltje van, de Aurora (groeneharttunnelboormachine) is net werkloos.

  • Vorige discussie